وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اجتماعی » ویروس‌های جهش یافته/ واکسن آنفلوآنزا بزنیم یا نه؟

تاریخ انتشار : 1398/04/18 - 12:52

ویروس‌های جهش یافته/ واکسن آنفلوآنزا بزنیم یا نه؟

صدای استرالیا- دانشمندان نگران این هستند که با توجه به آنکه استرالیا با افزایش شمار مبتلایان به آنفلوآنزا مواجه است، ویروس‌های جهش یافته این بیماری با واکسیناسیون از بین نمی‎روند.

ویروس‌های جهش یافته/ واکسن آنفلوآنزا بزنیم یا نه؟

صدای استرالیا- دانشمندان نگران این هستند که با توجه به آنکه استرالیا با افزایش شمار مبتلایان به آنفلوآنزا مواجه است، ویروس‌های جهش یافته این بیماری با واکسیناسیون از بین نمی‎روند.

در سال جاری بیش از ۲۲۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌‌‌اند و بیش از ۱۲۰ هزار استرالیایی نیز با علائم آن دست به گریبان هستند.

هرچند دانشمندان پیش از آغاز فصل آنفلوآنزا در استرالیا در مورد افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری هشدار داده بودند اما آنچه موجب نگرانی شده این است که یک نوع از ویروس‌های آنفلونزا دچار جهش شده است.

پروفسور کانتا سابارو، سخنگوی مرکز آنفلوآنزای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ویروس H3N2 آنفلونزا جهش یافته است.

این کارشناس سازمان بهداشت جهانی در ادامه گفت: ما نمی‌دانیم که تا چه اندازه این تغییرات مولکولی می‌تواند چگونگی اثربخشی واکسن را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته وی در ۵ سال گذشته میزان تاثیرگذاری واکنس آنفلوآنزا کاهش یافته است. ویروس H3N2 نمونه‌ای است که ما را نگران می‌کند زیرا این ویروس افراد کم سن و سال و پیر را مورد حمله قرار می‌دهد.

به گفته پروفسور سابارو، افراد مسن وقتی توسط ویروس H1N1 مورد حمله قرار می‌گیرند چندان جای نگرانی نیست زیرا آنها احتمالا در سال‌های قبل توسط ویروس مشابهی مورد حمله قرار گرفته‌اند.

استرالیا در تابستان گذشته با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا مواجه بوده بطوریکه فقط در ماه ژوئن ۴۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده بودند که این بیشترین تعداد میزان ابتلا به آنفلوآنزا در یک ماه بوده است. در ژوئن سال گذشته دو هزار نفر از مردم استرالیا به آنفلونزا مبتلا شده بودند.

ویروس‌های جهش یافته/ واکسن آنفلوآنزا بزنیم یا نه؟

با وجود جهش در ویروس آنفلوآنزا مقامات بهداشتی استرالیا از مردم این کشور خواسته‌اند تا حتما واکسن این بیماری را دریافت کنند.

در همین رابطه دکتر پنی آدامز گفت: واکسن‌‌های آنفلونزایی که ما در زمستان داشتیم همگی موثر بودند. این واکسن‌ها توانایی از بین بردن ۴ نوع از ویروس‌های آنفلونزا را دارند و این در حالی است که تنها یک نوع از این ویروس‌ها تغییر پیدا کرده‌اند. من این موضوع را به بستن کمربند ایمنی در خودرو تشبیه می‌کنم. شما می‌توانید تصادف کنید اما اگر کمربند ایمنی را بسته باشید، حفاظت بیشتری از شما به عمل می‌آید. ما قویا از مردم می‌خواهیم تا برای زدن واکسن اقدام کنند. این واکسن‌ها ۵۰ درصد موثرند اما با این وجود زدن آنها بهتر از نزدن است.

در همین رابطه روز جمعه نیز اداره بهداشت نیوساوت ولز فراخوان دیگری برای دریافت واکسن صادر کرده بود که هدف آن جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا در مجموعه‌های نگهداری سالخوردگان بوده است.

از زمان آغاز فصل آنفلونزا در استرالیا، ۶۶ فرد بالای ۶۰ سال در نیوساوت ولز بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا رفته‌اند که ۹ مورد از آنها در هفته گذشته بوده است.

دکتر ویکی شپرد، مدیر مرکز بیماری‌های واگیردار ایالت نیوساوت ولز نیز اعلام کرده که فقط در هفته گذشته ۲۶ مورد شیوع آنفلوآنزا در مراکز نگهداری سالمندان گزارش شده است.

بر اساس برنامه ایمن سازی ملی، زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که داری بیماری‌های خاصی همچون آسم، بیماری‌های قلبی و دیابت هستند و همچنین بومیان استرالیا می‌توانند بصورت رایگان واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

منبع: دیلی میل استرالیا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه