وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اخبار » میلیونرهایی که مالیات نمی‌دهند؛ آیا سیستم مالیاتی استرالیا عادلانه است؟

تاریخ انتشار : 1399/05/06 - 11:39

میلیونرهایی که مالیات نمی‌دهند؛ آیا سیستم مالیاتی استرالیا عادلانه است؟

صدای استرالیا – در حالیکه بسیاری معتقدند سیستم مالیاتی استرالیا ناعادلانه است و بسیاری دیگر نیز بر عادلانه بودن آن تاکید دارند، میلیونرهایی در این کشور زندگی می‌کنند که مالیات پرداخت نمی‌کنند و برخی از آنها مالیات به مراتب کمتری از افراد دارای حداقل حقوق پرداخت مي‌كنند.


صدای استرالیا – در حالیکه بسیاری معتقدند سیستم مالیاتی استرالیا ناعادلانه است و بسیاری دیگر نیز بر عادلانه بودن آن تاکید دارند، میلیونرهایی در این کشور زندگی می‌کنند که مالیات پرداخت نمی‌کنند و برخی از آنها مالیات به مراتب کمتری از افراد دارای حداقل حقوق پرداخت می‌کنند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهند که در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ تعداد استرالیایی‌هایی که درآمد بالای یک میلیون دلار داشته‌اند، ۱۴ هزار و ۹۰۷ نفر بوده است. مجموع درآمد این افراد ۳۷٫۴ میلیارد دلار بوده است، یعنی به صورت متوسط هریک از آنها ۲٫۵ میلیون دلار درآمد سالانه داشته‌اند و مجموع مالیات پرداخت شده توسط این افراد ۱۵٫۹ میلیارد دلار بوده ‌است، این یعنی نرخ مالیاتی برابر ۴۲٫۵ درصد.

با این‌همه جدا از این گروه میلیونرها، داده‌ها نشان می‌دهند در این سال مالی ۷۳ نفر هیچ مالیاتی پرداخت نکرده‌اند. ۵۴ نفر از این افراد به این دلیل مالیاتی نپرداخته‌اند که از کسری مالی کافی برای کاهش دادن درآمد مشمول مالیات خود به کمتر از آستانه درآمد بدون مالیات- برابر ۱۸ هزار و ۲۰۰ دلار- برخوردار بوده‌اند. یک میلیونر دیگر، به دلیلی نامشخص پایین‌تر از آستانه درآمد بدون مالیات قرار گرفته اما ۷۲۱ دلار مالیات پرداخت کرده است.

در همین حال ۱۹ نفر دیگر که در این سال مالی درآمدی بیش از یک میلیون دلار داشته‌اند، درآمد خود را بالاتر از آستانه درآمد بدون مالیات اعلام کرده‌اند اما احتمالا به دلایلی مانند جبران‌ها و تخفیف‌های مالیاتی مختلف، مالیات خود را پرداخت نکرده‌اند. آمارها نشان می‌دهند این گروه دست و دلباز هم هستند، ‌دست کم در کمک‌های مالی و اهدای پول که به کاهش مالیات بر درآمد منجر می‌شود، زیرا در مجموع ۱٫۴ میلیارد دلار پول اهدا کرده‌اند که این مبلغ برابر سه چهارم شکاف موجود میان مجموع درآمد و درآمد مشمول مالیات است.

همچنین به نظر نمی‌آید تکنیک اهرم مالی منفی استراتژی محبوب این گروه از ثروتمندان باشد، زیرا ضرر ناشی از کاهش اجاره‌بها از سوی آنها ۱۲۱٫۳ میلیون دلار، و بالاترین مجموع نرخ سود اجاره بها از سوی آنها تقریبا ۲۰ میلیون دلار اعلام شده‌است.

در جدول زیر می‌توانید ببینید که در سال مالی فوق چند نفر در گروه‌های درآمدی مختلف مالیات پرداخت نکرده‌اند

به گفته محقق ارشد موسسه استرالیا، دیوید ریچاردسون، تنها میلیونرها نبوده‌اند که با به حداقل رساندن مالیات بر درآمد، از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند. آمار نشان می‌دهند بیش از دو هزار نفر با درآمد سالانه ۱۰۰ هزار تا یک میلیون دلار هیچ مالیاتی پرداخت نکرده‌اند.

به گفته ریچاردسون، نظام مالیاتی عادلانه نظامی است که در آن افراد با میزان درآمد یکسان، ‌مالیاتی یکسان پرداخت کنند. اما در استرالیا هیچ پایبندی به این اصول وجود ندارد و افرادی هستند که با حداقل حقوق، مالیاتی بیش از میلیونرها پرداخت می‌کنند.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه