وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » محققان استرالیایی: بزودی پنجره‌ها برق خانه را به رایگان تامین می‌کنند

تاریخ انتشار : 1399/02/04 - 18:48

محققان استرالیایی: بزودی پنجره‌ها برق خانه را به رایگان تامین می‌کنند

صدای استرالیا- در محافل پژوهشی، مدت‌هاست که پژوهشگران رؤیای ساخت پنجره‌هایی را می‌بینند که بتواند علاوه بر عبور دادن نور خورشید، از این نور برق هم بگیرد و برق خانه را تأمین کند.

محققان استرالیایی؛ بزودی پنجره‌ها برق خانه را به رایگان تامین می‌کنند

صدای استرالیا– در محافل پژوهشی، مدت‌هاست که پژوهشگران رؤیای ساخت پنجره‌هایی را می‌بینند که بتواند علاوه بر عبور دادن نور خورشید، از این نور برق هم بگیرد و برق خانه را تأمین کند.

اکنون گروهی از محققان استرالیایی می‌گویند این رؤیا به وقوع پیوسته است.

این محققان می‌گویند که سرانجام موفق شده‌اند سلول‌های خورشیدی را که اکنون در پانل‌های خورشیدی روی سقف خانه‌ها استفاده می‌شود تا اندازه‌ای شفاف و ترانما کنند که بشود آنها را در پنجره‌ها قرار داد.

تلاش‌های متعدد برای ساختن پنجره‌های خورشیدی نیمه‌شفاف و محقق ساختن این رؤیا تا پیش از این به خاطر ناپایداری مواد، بازده پایین و قیمت بسیار بالا شکست خورده بود.

اما اکنون با بودجه مخصوصی که آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر استرالیا در این راه مصرف کرده، پژوهشگران توانسته‌اند یک ماده آلی نیمه‌رسانا تهیه کنند که می‌شود آن را تبدیل به بَسپار (پلیمر) کرد و با آن پایداری سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف را تضمین کرد.

تیم پژوهشی دانشگاه مانِش (موناش) در ملبورن استرالیا که به این فناوری دست یافته اکنون در حال همکاری با «وریدیَن گلاس» یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیشه در استرالیا است، تا ساخت و فروش انبوه این محصول بتواند آغاز شود.

پروفسور یاچک یاسینیاک، رهبر تیم تحقیقاتی این پروژه در دانشگاه مانش می‌گوید که پیامدهای این ابداع در زمینه معماری ساختمان‌ها و شهرسازی از این پس به مرور مشهود خواهد شد.

به گفته او اولین گام، افزودن سلول‌های نیمه‌شفاف خورشیدی به پنجره‌ها و صفحات شیشه‌ای بزرگ آسمان‌خراش‌ها خواهد بود.

به گفته آقای یاسینیاک انجام این کار «آسان است» و نتیجه‌اش این است که برق در همه این ساختمان‌‌ها رایگان تولید خواهد شد.

پنجره‌های برق‌زای این تیم اکنون در هر متر مربع، ۱۴۰ وات برق تولید می‌کنند و این محققان که نتیجه پژوهش خود را در شماره جدید نشریه نانو انرژی منتشر کرده‌اند به دنبال رسیدن به بهره‌وری هرچه بیشتر در ابداعات خود هستند.

منبع: رادیو فردا

 


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه