وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اخبار » استرالیایی‌ها ۵۰ دلاری در خانه انبار می‌کنند

تاریخ انتشار : 1399/05/27 - 12:30

استرالیایی‌ها ۵۰ دلاری در خانه انبار می‌کنند

صدای استرالیا- استرالیایی‌های نگران، به لیست اقلامی که طی دوران همه‌گیری کرونا برای روز مبادا ذخیره کرده‌اند، اسکناس ۵۰ دلاری […]

استرالیایی‌ها 50 دلاری در خانه انبار می‌کنند

صدای استرالیا- استرالیایی‌های نگران، به لیست اقلامی که طی دوران همه‌گیری کرونا برای روز مبادا ذخیره کرده‌اند، اسکناس ۵۰ دلاری را نیز افزوده‌اند.

میزان برداشت نقدی به اندازه‌ای بالا بوده است که مجموع ارزش اسکناس‌های چاپ شده از ۸۳ میلیارد دلار ماه فوریه به ۹۴ میلیارد دلار رسیده‌است. فیلیپ لو رئیس بانک مرکزی استرالیا این افزایش برداشت را با توجه به میزان گردش اسکناس‌ها با وجود افزایش پرداخت‌های الکترونیکی، متناقض توصیف می‌کند. به گفته لو ظاهرا عده‌ای می‌خواهند پول اضافی در خانه نگه دارند.

اینطور به نظر می‌رسد که اسکناس انتخابی استرالیایی‌هایی که قصد ذخیره پول زیر تشک‌هایشان در خانه را دارند، ۵۰ دلاری است. به همین خاطر میزان تقاضا برای این اسکناس در ماه‌های جولای و فوریه افزایشی قابل توجه یافته است. به گفته لو درحال حاضر ۴۶٫۴ میلیارد دلار اسکناس ۵۰ دلاری در گردش است درحالی که در اوایل سال این رقم ۴۰ میلیارد دلار بود.

وضعیت دیگر اسکناس‌ها

همزمان به دلیل اینکه بسیاری از مراکز از پذیرفتن پول نقد خودداری می‌کنند، میزان تقاضا برای اسکناس‌های ۱۰ و پنج دلاری کاهش پیدا کرده است. تا حدی که مجموع اسکناس‌های ۵ دلاری از ۱٫۱ میلیارد دلار در اوایل سال و پیش از آغاز همه‌گیری به یک میلیارد دلار رسیده است. همچنین مجموع ارزش اسکناس‌های ۲۰ دلاری در گردش در ماه جولای افزایشی خفیف یافته و به ۳٫۷ میلیارد دلار رسیده‌ است. میزان افزایش شدید و ۹ درصدی تقاضا برای اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری مجموع ارزش در گردش آنها را به ۴۱٫۵ میلیارد دلار رسانده است. هم اکنون در ازای هر مرد، زن و کودک ۳۶ اسکناس ۵۰ دلاری و ۱۶ اسکناس ۱۰۰ دلاری در استرالیا وجود دارد.

گفته می‌شود قدمت وسوسه برای انبار کردن اسکناس به پیش از آغاز همه‌گیری بازمی‌گردد و آغاز شیوع کرونا تنها آن را تشدید کرده است. به گفته بانک مرکزی، گردش اسکناس در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ باوجود افزایش نرخ استفاده از پرداخت‌های الکترونیکی رو به اوج گرفتن گذاشت و طی یک سال ارزش اسکناس‌های در گردش ۶ درصد افزایش پیدا کرد. اگرچه ممکن است بخشی از این پول در داد و ستد‌های غیرقانونی استفاده شده باشد، اما این احتمال قوی نیز وجود دارد که درحال حاضر افراد از سر نگرانی این اسکناس‌ها در خانه پس‌انداز می‌کنند. در حقیقت بانک مرکزی اعتقاد دارد نیم تا سه چهارم این اسکناس‌ها توسط مردم برای روز مبادا ذخیره می‌شوند.

منبع: سیدنی مورنینگ هرالد


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه