وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اخبار » هشدار رییس بانک مرکزی استرالیا: رشد اجاره بها ادامه خواهد داشت

تاریخ انتشار : 1402/01/17 - 4:58

هشدار رییس بانک مرکزی استرالیا: رشد اجاره بها ادامه خواهد داشت

صدای استرالیا– فیلیپ لو، رییس بانک مرکزی استرالیا با اعلام اینکه با توجه به هجوم مهاجران، خانه‌های کافی برای اسکان […]

هشدار رییس بانک مرکزی استرالیا: رشد اجاره بها ادامه خواهد داشت

صدای استرالیا– فیلیپ لو، رییس بانک مرکزی استرالیا با اعلام اینکه با توجه به هجوم مهاجران، خانه‌های کافی برای اسکان آنها ساخته نمی‌شود، پیش‌بینی کرد که افزایش اجاره‌ بها ادامه خواهد یافت.

یکی از عوامل اصلی تورم، افزایش سریع هزینه اجاره املاک است که دومین بخش بزرگ شاخص قیمت مصرف کننده محسوب می‌شود.

به گفته مرکز تحقیقات املاک SQM، املاک اجاره‌ای آگهی شده در ۱۲ ماه گذشته ۱۱٫۵ درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی که تنها یک درصد از املاک برای اجاره در دسترس هستند.

رییس بانک مرکزی این سخنان را یک روز پس از تصمیم این بانک مبنی بر توقف چرخه افزایش نرخ بهره اعلام کرد. بانک مرکزی می‌کوشد که با افزایش دادن نرخ بهره و در عین حال کنترل نرخ بیکاری، تورم را به نقطه هدف ۲ تا ۳ درصدی برساند.

در همین حال وزارت خزانه‌داری پیش‌بینی کرده است دلیل بازگشایی مرزها در سال آینده موجب ورود ۶۵۰ هزار نفر به استرالیا خواهد شد. عمده این افراد دانشجویان بین‌المللی، متقاضیان کار در تعطیلات و مهاجران ماهری هستند که به دلیل کمبود نیروی کار، تقاضا برای پذیرش آنها بسیار زیاد است.

لو با بیان اینکه رشد جمعیت به شدت سرعت گرفته است، گفت: به نظر می‌رسد نرخ رشد سالانه جمعیت به زودی به حدود ۲ درصد خواهد رسید که نزدیک به نقطه اوجی که در دوره رونق منابع وجود داشت.

بر اساس این گزارش، هجوم جمعیت در زمانی اتفاق افتاده که بازار اجاره به دلیل تغییرات اجتماعی و شکل‌گیری خانوارهایی با جمعیت کمتر،  تحت فشار است.

تجزیه و تحلیل داده‌های سرشماری تحلیلگران املاک در PropTrack نشان می‌دهد که میانگین تعداد افرادی که در یک خانوار زندگی می‌کنند از ۲٫۵۹ در سال ۲۰۱۶ به ۲٫۵۵ در سال ۲۰۲۱ نفر کاهش یافته است. این بدان معناست که ۱۶۰ هزار مسکن دیگر برای رفع نیازهای اسکان مردم مورد نیاز است.

به گفته لو، واکنش نسبتا ضعیف صنعت ساخت‌وساز به افزایش تقاضا به این معنی است که بازار مسکن سال‌ها رنگ تعادل را به خود نخواهد دید.

وی گفت: زمان زیادی طول می‌کشد تا عرضه مسکن به طور کامل به تغییرات رشد جمعیت پاسخ دهد. در دوره قبلی رشد شدید جمعیت نیز این فرایند حدود ۵ سال به طول انجامید.

رییس بانک مرکزی افزود: حتی اگر تعداد متوسط افراد خانوار هم افزایش یابد، تا مدت‌ها نمی‌تواند از تورم بالای اجاره‌بها جلوگیری کند.

لو ادامه داد: ضعف تاریخی استرالیا در سرمایه‌گذاری روی حمل و نقل، به علاوه ترجیح اجتماعی برای زندگی در خانه‌های بزرگ در تعدادی از پایتخت‌ها، دلیل آن است که مسکن در استرالیا قیمت بالایی دارد.

منبع: AFR


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه