وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » بررسی آثار تثبیت نرخ بهره بر بازار املاک سیدنی

تاریخ انتشار : 1402/01/16 - 11:20

بررسی آثار تثبیت نرخ بهره بر بازار املاک سیدنی

صدای استرالیا– قیمت ملک در سیدنی پس از ده ماه افت، دوباره رو به صعود گذاشته و به گفته اقتصاددانان، […]

رونق بازار مسکن در استرالیا با وجود شیوع کرونا

صدای استرالیا– قیمت ملک در سیدنی پس از ده ماه افت، دوباره رو به صعود گذاشته و به گفته اقتصاددانان، توقف افزایش نرخ بهره که دیروز اعلام شد، می‌تواند موجب رشد بیشتر قیمت املاک شود.

تصمیم دیروز بانک مرکزی استرالیا مبنی بر حفظ نرخ بهره ۳.۶ درصدی پس از ۱۰ افزایش متوالی، خبر خوشایندی برای وام گیرندگان بود.

البته این توقف موقتی است و هیات مدیره بانک مرکزی اعلام کرده که برای حفظ مسیر کاهش تورم تا نقطه هدف ۲ تا ۳ درصد، ممکن است افزایش دوباره نرخ بهره لازم باشد.

این اعلامیه یک روز پس از آن منتشر شد که یک شرکت تجزیه و تحلیل املاک، ضمن گزارش افزایش قیمت ملی مسکن در ماه گذشته، اعلام کرد که سیدنی به عنوان گران‌ترین بازار املاک استرالیا، در این افزایش نیز پیشتاز بوده است.

داده‌های شرکت CoreLogic که دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که قیمت ملک استرالیا در ماه مارس ۶ دهم درصد افزایش یافته است که نخستین مورد افزایش از آوریل ۲۰۲۲ بوده است.

در این میان سیدنی با رشد ۱.۴ درصدی بیشترین میزان افزایش قیمت را داشته است و متوسط قیمت ملک در این شهر دوباره به بالای یک میلیون دلار رسیده است.

تیم لالس، مدیر تحقیقات CoreLogic پیش بینی می‌کند که توقف افزایش نرخ بهره، می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس در بازار مسکن و تداوم رشد قیمت‌ها شود.

وی با بیان اینکه اثر این تصمیم بانک مرکزی، فورا در بازار دیده خواهد شد، گفت: نگرش مردم و روحیات مصرف‌کنندگان به سرعت تغییر می‌کند و پس از آن  حدود یک هفته طول می‌کشد تا این تغییر در وام‌های مسکن دیده شود.

لالس گفت: برخی از خریدارانی که منتظر پایین آمدن چرخه مسکن و افزایش نرخ بهره بوده‌اند، ممکن است این موضوع را نشانه‌ای برای فعال شدن بیشتر در بازار بدانند. این در حالی است که فروشندگان تمایلی به فروش ندارند.

بر اساس داده‌های CoreLogic، تعداد املاک فهرست شده برای فروش در سیدنی نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش در ۵ سال اخیر به طور میانگین حدود ۱۲ درصد بوده است.

لاولس گفت: در نتیجه، احتمالاً خانه‌هایی وجود دارد که فروشندگان آنها فعلا در انتظار مطلوب‌تر شدن بازار هستند. همچنین به دلیل افزایش مهاجرت به سیدنی و رقابتی‌تر شدن بازار اجاره، افرادی که توانایی مالی دارند، برای خرید ملک تلاش می‌کنند.

در عین حال، دکتر لوک هارتیگان، مدرس دانشگاه سیدنی و اقتصاددان سابق بانک مرکزی، با این عقیده موافق نیست که توقف افزایش نرخ بهره اثر چشمگیری بر بازار املاک سیدنی خواهد گذاشت.

وی گفت: به نظر من، خریداران و فروشندگان دست نگه‌ می‌دارند تا ببینند چه می‌شود.

این اقتصاددان ادامه داد: همه چیز به انتظارات آنها از قیمت‌ها بستگی دارد. اگر فروشندگان فکر کنند که قیمت‌ها سقوط خواهد کرد، املاک خود را از بازار بیرون می‌کشند و عرضه را پایین می‌آورند تا قیمت‌ها دوباره صعودی شود. از سوی دیگر، اگر نشانه‌ها حاکی از تمایل بانک‌ مرکزی به ادامه سیاست‌های انقباضی باشد، ممکن است تقاضا کاهش یابد.

به گفته وی، اما اگر بانک مرکزی تصمیم بگیرد که ماه آینده نیز نرخ بهره را ثابت نگه‌دارد، تصویر متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

هارتیگان توضیح داد: در آن شرایط، وضعیت دیگر موقتی به نظر نمی‌رسد و مردم با اطمینان از اینکه دوره افزایش نرخ بهره گذشته و توانایی در پرداخت اقساط وام را دارند، وارد بازار خواهند شد.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه