وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » نیوزیلند: انتصاب اولین معاون نخست‌وزیر همجنسگرا و وزیر خارجه‌ای با خالکوبی اقوام مائوری

تاریخ انتشار : 1399/08/13 - 5:19

نیوزیلند: انتصاب اولین معاون نخست‌وزیر همجنسگرا و وزیر خارجه‌ای با خالکوبی اقوام مائوری

صدای استرالیا - جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، به دنبال پیروزی چشمگیر در انتخابات عمومی ماه گذشته، اولین فرد علنا همجنسگرا را به عنوان معاون نخست‌وزیر منصوب کرد.


صدای استرالیا – جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، به دنبال پیروزی چشمگیر در انتخابات عمومی ماه گذشته، اولین فرد علنا همجنسگرا را به عنوان معاون نخست‌وزیر منصوب کرد. گرنت رابرتسون، وزیر سابق امور مالی با انتصاب به عنوان معاون نخست‌وزیر، اولین سیاستمدار علنا همجنسگرایی است که با حفظ سمت قبلی خود، به این شغل منصوب می‌شود. 

خانم آردرن گفت، کابینه جدید «بسیار متنوع»‌ است و به خوبی از سوی تمامی اقلیت‌ها و زنان نمایندگی می‌شود.

خانم آردرن چندین قانونگذار از اقوام مائوری را برای سمت‌های ممتاز در نظر گرفته است، از جمله نانایا ماهوتا، که «موکو کائویی»-تتوی سنتی که مردمان مائوری را بر روی چانه‌اش دارد و ‌ قرار است مسؤولیت وزارت خارجه را برعهده داشته باشد. همچنین کوین دیویس که قرار است وزیر کودکان شود.

آقای رابرتسون همواره دوست نزدیک و متحد سیاسی نخست‌وزیر آردرن بوده است و در کارزار انتخاباتی خانم آردرن، متخصص راهبردی ارشد بود. او گفت تلاشش این است که وزیر تمامی نیوزیلندی‌ها باشد، اما در عین حال گمان می‌کند مهم است که جوانان عضو جامعه دگرباشان، افرادی را در سمت‌های ارشد کشور ببینند که با آنان احساس نزدیکی و همذات‌پنداری دارند.

آقای رابرتسون گفت:‌ «من هنوز از جوانان همجنسگرای گی و لزبین و تراجنسیتی ایمیل‌هایی دریافت می‌کنم که برای ارائه چنین الگوهایی، چشمشان به ما است. بنابراین به کارم مانند گذشته ادامه می‌دهم، اما از این که چنین نقشی دارم، بسیار احساس غرور می‌کنم.»

آقای رابرتسون جایگزین وینستون پیترز در معاونت نخست‌وزیری می‌شود. پیش‌تر پیترز و حزب «اول نیوزیلند» او از پیروزی مجدد در انتخابات بازماند. قرار بود این نقش به کلوین دیویس واگذار شود اما گفت که برای آن که بتواند بر مسؤولیت‌های دیگرش تمرکز داشته باشد، آن را رد کرده است.

خانم آردرن گفت برای تمامی سمت‌ها بر اساس شایستگی افراد تصمیم‌گیری شده است.

او گفت: «به نظر من یکی از نکات جالب درباره نیوزیلند این است که اغلب در فضایی هستیم که این سؤال‌ها (درباره تنوع) در درجه دوم اهمیت است. همه گروه‌ها نماینده دارند، و این اولین نکته‌ای نیست که مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.»

حزب کارگر به دنبال موفقیت دولت در مهار همه‌گیری ویروس کرونا، اکثریت قاطع را در انتخابات عمومی ماه گذشته، در مجلس کسب کرد. از ۲۴ سال پیش و زمانی که نیوزیلند سامانه رای‌گیری متناسبی را به اجرا گذاشت، این اولین باری است که یک حزب اکثریت کامل را کسب می‌کند.

با این حال حزب کارگر در روز یکشنبه با حزب سبز «قرارداد همکاری»‌ امضا کرد که می‌گوید دو حزب درباره موضوعات آب‌وهوا، محیط زیست و رفاه کودکان همکاری خواهند داشت. دو قانونگذار حزب سبز خارج از هیات دولت، نقش‌های وزارت دریافت کرده‌اند.

جیمز شا، شریک رهبری حزب سبز، قرار است وزیر تغییرات آب‌وهوایی شود و دیگری، ماراما دیویدسون، قرار است وزارت جلوگیری از خشونت‌های خانگی و جنسی را اداره کند.

خانم آردرن شماری از وزیران را که در دور اول نخست‌وزیری او عملکرد مناسبی نداشتند، برکنار کرد. ازجمله فیل توایفورد که از وزارت حمل‌ونقل  برکنار شد. او وزیر یک وزارت‌خانه خارج از هیات دولت باقی می‌‌ماند که از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.

دولت جدید روز جمعه سوگند یاد می‌کند.

منبع: ایندیپندنت


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه