وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » نخستین وزیر امور خارجه زن همجنسگرای استرالیا؛ با پنی وونگ آشنا شوید

تاریخ انتشار : 1401/03/06 - 7:05

نخستین وزیر امور خارجه زن همجنسگرای استرالیا؛ با پنی وونگ آشنا شوید

صدای استرالیا - حزب کارگر استرالیا پس از 9 سال دوباره به قدرت بازگشت و آنتونی آلبانیزی نخست‌وزیر جدید استرالیا پنی وونگ را به عنوان وزیر امور خارجه این کشور معرفی کرد.


صدای استرالیا – حزب کارگر استرالیا پس از ۹ سال دوباره به قدرت بازگشت و آنتونی آلبانیزی نخست‌وزیر جدید استرالیا پنی وونگ را به عنوان وزیر امور خارجه این کشور معرفی کرد.

پنی وونگ نخستین وزیر امور خارجه تاریخ استرالیا است که در خارج از این کشور به دنیا آمده است. او نخستین فرد آسیایی‌الاصلی است که موفق شده وارد کابینه دولت استرالیا شود. او همچنین نخستین نماینده زن همجنسگرا در پارلمان استرالیا است.

پنه‌لوپه یینگ-ین “پنی” وونگ در ایالت صباح مالزی از مادری استرالیایی و پدری مالزیایی به دنیا آمد. پس از طلاق پدر و مادرش، در سال ۱۹۷۶ و زمانی که ۸ ساله بود، به استرالیا نقل مکان کرد و در آدلاید ساکن شد. وونگ در کالج اسکاچ در آدلاید تحصیل کرد. سپس در دانشگاه آدلاید تحصیل کرد و با مدرک لیسانس هنر و لیسانس حقوق فارغ‌التحصیل شد. پس از فارغ‌التحصیلی در اتحادیه‌های کارگری کار کرد و در کمپین‌هایی برای بهبود وضعیت حقوق و زندگی اعضای اتحادیه شرکت کرد.

او در سال ۲۰۰۱ به عضویت حزب کارگر استرالیا در سنا انتخاب شد و دو بار در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ مجددا به این سمت انتخاب شد. پس از اینکه حزب کارگر در سال ۲۰۰۷ در دولت کوین راد به پیروزی رسید، او به عنوان وزیر تغییرات اقلیمی و آب منصوب شد. او در این سمت، به طور قابل توجهی هدف انرژی‌های تجدیدپذیر را گسترش داد که منجر به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در انرژی بادی و خورشیدی شد. وی در سپتامبر ۲۰۱۰ وزیر دارایی و مقررات‌زدایی شد و در فوریه ۲۰۱۳ به عنوان معاون رهبر دولت در سنا منصوب شد.

در سپتامبر ۲۰۱۳، پس از شکست حزب کارگر در انتخابات فدرال، پنی وونگ به عنوان رهبر اپوزیسیون در سنا منصوب شد و اولین زنی در استرالیا بود که این سمت را به دست آورد. وونگ از سال ۲۰۱۶ وزیر امور خارجه در سایه بوده است. او در این سمت، نقش استرالیا را به عنوان یک شهروند بین‌المللی خوب، حمایت از صلح، رفاه و ثبات از طریق تعهد به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین مطرح کرد.

وونگ که نخستین زن پارلمان فدرال استرالیا است که آشکارا همجنسگرا است، نقش مهمی نیز در قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در استرالیا در سال ۲۰۱۷ داشت.

یکی از بزرگترین چالش‌های پیشروی وونگ، ترمیم روابط آسیب‌دیده استرالیا با چین است. او قبلا اعتراف کرده بود که وظیفه بهبود روابط بین استرالیا و چین با توجه به اتفاقات رخ داده دشوار خواهد بود اما غیرممکن نخواهد بود. روابط چین با استرالیا از آوریل ۲۰۲۰ و همزمان با درخواست دولت استرالیا برای تحقیق مستقل بین‌المللی درباره منشاء پاندمی کووید رو به افول رفته است. نظامی‌سازی دریای چین جنوبی توسط پکن، سرکوب آزادی‌های دموکراتیک در هنگ‌کنگ و نقض حقوق بشر علیه اقلیت‌ها در سین‌کیانگ و تبت نیز برای دو کشور مشکل‌ساز بوده است. پیمان امنیتی AUKUS هم که در سال ۲۰۲۱ بین استرالیا، بریتانیا و آمریکا امضا شد، روابط بین استرالیا و چین را بدتر کرد. با وجود همه این مسائل، وونگ تاکید کرد که دولت استرالیا در مقابل چین سر خم فرود نخواهد آورد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه