وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » گزارش محرمانه از تلاش‌های چین برای مداخله در امور داخلی استرالیا

تاریخ انتشار : 1397/03/09 - 12:23

گزارش محرمانه از تلاش‌های چین برای مداخله در امور داخلی استرالیا

صدای استرالیا - گزارش جدیدی از تلاش‌های چین برای اعمال نفوذ در امور داخلی استرالیا منتشر شده است.

گزارش محرمانه از تلاش‌های چین برای مداخله در امور داخلی استرالیا

صدای استرالیا – گزارش جدیدی از تلاش‌های چین برای اعمال نفوذ در امور داخلی استرالیا منتشر شده است.

به نقل از بیزینس اینسایدر، یک گزارش محرمانه دولتی حاکی از تلاش های حزب کمونیست چین برای تاثیرگذاری بر تمام سطوح سیاست در استرالیا است.

مالکوم ترنبل، نخست وزیر وقت استرالیا در سال ۲۰۱۶ دستور تهیه این گزارش را داد و در آن از منابع دفتر نخست وزیر و سازمان اطلاعات امنیت استرالیا استفاده شده است.

در تحقیقات یک ساله این نهادها مشخص شد حزب کمونیست چین در یک دهه گذشته سعی در تاثیرگذاری بر سیاست و دسترسی به تمام سطوح دولتی استرالیا داشته است. در این گزارش همچنین از چین به عنوان نگران کننده ترین کشور برای استرالیا نام برده شده است.

پس از این تحقیقات که در آن تلاش برای نفوذ بر رسانه ها و نهادهای آکادمیک استرالیا مورد بررسی قرار گرفت، ترنبل در دسامبر ۲۰۱۷  پیشنهاد تصویب قوانین جدیدی برای شناسایی جاسوسی، کمکهای سیاسی خارجی و مداخلات خارجی را مطرح کرد.

جان گارنات، مشاور ارشد سابق ترنبل و خبرنگار سابق مسائل چین که مامور انجام این تحقیقات بود در سخنرانی ماه مارس خود مقابل کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که چینی ها بخصوص در مقایسه با روس ها در موضوع “مداخله” بهتر عمل می کند.

وی در این باره گفت: برخلاف روس ها که به نظر در بازه زمانی کوتاه مدت عملکرد خوبی دارند، چینی ها صبور و راهبردی بوده و در بازه زمانی بلند مدت بنیان سازمان های خود را پایه ریزی می کنند.

روابط میان چین و استرالیا در سال گذشته و پس از آنکه ترنبل پیشنهاد تصویب قانون جدید را صادر کرد، دچار تنش شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه