وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » کشف گونه‌ای جدید از طوطی‌های کاکلی در استرالیای غربی

تاریخ انتشار : 1399/03/09 - 13:02

کشف گونه‌ای جدید از طوطی‌های کاکلی در استرالیای غربی

صدای استرالیا - گونه‌اي جديد از طوطي‌هاي كاكلي يا كاكاتوها در استرالياي غربي كشف شدند.


صدای استرالیا – گونه‌ای جدید از طوطی‌های کاکلی یا کاکاتوها در استرالیای غربی کشف شدند.

این زیرگونه جدید از کاکاتوهای سیاه دم قرمز پس از آنکه با گونه‌ای داخلی به اشتباه گرفته شد، طی پژوهش ژنتیکی وسیعی کشف شد.

محققان موزه استرالیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ادینبرگ و CSIRO این گونه جدید را در وتبلت واقع در شرق پرت کشف کرده‌اند.

کایل اوارت محقق این پروژه می‌گوید از وجود این پرندگان در این منطقه آگاه بوده‌اند اما تصور می‌کردند این پرندگان از گونه‌ای مشابه گونه‌های داخلی باشند، اما آزمایش‌های ژنتیکی نشان داد طوطی‌های کاکلی سیاه دم قرمز استرالیای غربی نزدیکی بیشتری با طوطی‌های کاکلی دم قرمز جنگلی دارند تا گونه‌های داخلی.

به گفته اوارت این دو گونه به شکلی تکامل یافته‌اند تا شبیه به یکدیگر باشند زیرا هردو گونه از روی زمین تغذیه می‌کنند و در زیستگاه‌های مشابه خشک و نیمه خشک سکونت دارند. تنها با مشارکت یک متخصص ریخت‌شناس بود که شناسایی تفاوت‌های دو گونه امکان‌پذیر شد.

در نتیجه این کشف جدید محققان باید دسته‌بندی جدیدی برای این گونه ایجاد می‌کردند. از آنجایی که این گونه از پرنده در برابر چشمان محققان از دیده پنهان شده بود، محققان نام کالیپتورینکوسد بنکسی اسکوندیدوس (Calyptorhynchus banksii escondidus) را بر این دسته‌بندی جدید نهادند.

برای انجام تست‌های ژنتیکی محققان از پرندگان تاکسیدرمی شده قدیمی و اجساد پرندگانی که در جاده‌ها کشته شده بودند استفاده کردند. به گفته اوارت بعضی از نمونه‌ها قدمتی بیش از صد سال داشتند و امکان استخراج حجم زیادی از کد‌های ژنتیکی را به محققان داده‌اند تا ارتباط میان زیرگونه‌ها کشف شوند. اوارت امیدوار است این پژوهش بتواند اطلاعات کافی برای تدوین استراتژی‌های محافظتی برای تداوم بقای این گونه‌های شگفت‌انگیز را در اختیار محققان قرار دهد.

منبع: دیلی میل استرالیا


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه