وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024
» اجتماعی » کشته شدن چندین نفر در اعتراض‌های سراسری در ده‌ها شهر ایران

تاریخ انتشار : 1398/08/26 - 12:40

کشته شدن چندین نفر در اعتراض‌های سراسری در ده‌ها شهر ایران

صدای استرالیا - شهرهای مختلف ایران روز شنبه شاهد اعتراض‌هایی به افزایش قیمت بنزین بود، اعتراضاتی که به تدریج رنگ سیاسی گرفته است. در خشونت‌هایی که در این اعتراض‌ها رخ داد، تعدادی از معترضین کشته شدند.


صدای استرالیا – شهرهای مختلف ایران روز شنبه شاهد اعتراض‌هایی به افزایش قیمت بنزین بود، اعتراضاتی که به تدریج رنگ سیاسی گرفته است. در خشونت‌هایی که در این اعتراض‌ها رخ داد، تعدادی از معترضین کشته شدند.

به گزارش بی بی سی فارسی، همزمان خبرها حاکی از کاهش شدید یا قطع خدمات اینترنتی در برخی از مناطق ایران است.

منابع محلی به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند که تعداد کشته شدگان در شهر بهبهان در استان خوزستان به چهار نفر رسیده است.

همچنین یکی از فعالان مدنی کرد نیز به بی‌بی‌سی فارسی گفت که یکی از معترضین در شهر مریوان کشته شده‌ است.

از طرفی دیگر خبرگزاری فارس گزارش داده که یکی از ماموران امنیتی در شهر کرمان “با چاقوی یکی از معترضان” مجروح شده است.

پیشتر کشته شدن یکی از معترضین در شهر سیرجان نیز توسط فرماندار این شهر تایید شد.

در عین حال همچنان گزارش‌های بیشتری به دست بی‌بی‌سی فارسی رسید که حاکی بود تعداد کشته شدگان بیشتر است. اما امکان تایید مستقل این اخبار هنوز وجود ندارد.

در یکی از ویدئوها چنین به نظر می‌رسد که یکی از معترضین در شهر اصفهان، با گلوله مجروح شده است. از وضعیت سلامتی این معترض اطلاعی در دست نیست.

ویدئوی مشابه دیگری نیز از شهر شیراز منتشر شده که نشان می‌دهد یکی از معترضین به ضرب گلوله مجروح شده است.

شنبه از جمله تهران، کرمانشاه، اصفهان، تبریز، کرج، شیراز، یزد، بوشهر و ساری صحنه اعتراض بود و در چندین شهر رانندگان خشمگین جاده‌ها را با خاموش کردن خودرو یا رها کردن آنها در ترافیک سد کردند.

این اتفاق از جمله در اتوبل “امام علی” تهران افتاد، جایی که مردم خواستار حمایت ماموران انتظامی شدند.

کلیپ ویدئویی دیگری سد شدن مسیر تهران کرج را که با اولین برف زمستانی پوشیده شده بود نشان می دهد.

همچنین تصاویری از به آتش کشیده شدن ساختمان‌ها و درگیری با پلیس ضدشورش دیده می‌شود، که بی بی سی مستقلا محل و زمان آنها را تایید نکرده است.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت: مردم در شیراز خیلی عصبانی‌اند. من صدای تیراندازی شنیدم. صدها نفر در خیابان هستند. آنها صبح امروز یک ماشین پلیس را آتش زدند.

تلویزیون دولتی ایران در گزارشی گفت که پلیس با آنچه “آشوبگران” خواند برخورد کرده است و برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرد و “رسانه های متخاصم” را به بزرگنمایی اعتراضات با استفاده از “اخبار و ویدئوهای ساختگی در شبکه‌های اجتماعی” متهم کرد.

محدودیت فعالیت خبرنگاران مستقل در ایران از سویی و اختلال در سرعت اینترنت در مناطق مختلف از سویی دیگر، امکان پوشش خبری اعتراض‌های ایران را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده است.

اطلاعات یک سازمان نظارت بر اینترنت هم حاکی است که اینترنت در ایران با اختلال قابل توجهی روبه‌رو شده و از ساعت شش عصر به وقت تهران، سرعت اینترنت در بسیاری از نقاط رو به کاهش است.

سازمان “نت‌بلاکس” می‌گوید این اختلال از شهر مشهد آغاز شده که از روز جمعه با مشکلاتی روبه‌رو بوده است. به گفته این سازمان اختلال اینترنت در ایران در روز شنبه به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات این سازمان، اپراتورهای تلفن ایران سل، همراه اول و رایتل از ساعت شش عصر، آفلاین شده‌اند.

مخاطبان بی‌بی‌سی هم از جمله از کاهش شدید سرعت یا قطع خدمات اینترنتی در مشهد، تهران و کرمانشاه خبر می دهند.

برخی از شهروندان در تلاشند تا با انتشار ویدئوها و اخبار در شبکه‌های اجتماعی، امکان بازتاب رسانه‌ای برای اعتراض‌ها را فراهم کنند.

بر اساس یافته‌های بی‌بی‌سی، اعتراض‌ها به افزایش بنزین در گستره ملی رخ داده که در نقشه زیر بازتاب دارد. در این نقشه شهرهایی که تا ساعت هشت شب روز شنبه با اعتراض‌هایی روبه‌رو بودند، دیده می‌شوند.

کشته شدن چندین نفر در اعتراض‌های سراسری در ده‌ها شهر ایران

در سهمیه‌بندی جدید که پنجشنبه شب اعلام شد قیمت بنزین با سهمیه لیتری هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد، لیتری سه هزار تومان تعیین شد. تا پیش از این و در جریان دوران بنزین تک‌نرخی، قیمت بنزین هر لیتر هزار تومان بود.

شهروندان صاحب خودرو برای استفاده از سهمیه خود باید از کارت سوخت استفاده کنند.

ایران دو سال پیش هم صحنه اعتراض های گسترده عمومی در حدود ۸۰ شهر در اعتراض به مشکلات شدید اقتصادی بود. مقام‌های ایرانی می‌گویند در آن اعترضات ۲۲ نفر کشته شدند.

نمایندگان مجلس ایران قرار است روز یکشنبه درباره افزایش بهای سوخت بحث کنند.

محمود صادقی، نماینده مجلس ایران در توییتی از تصویب طرح فوریتی بازگشت قیمت بنزین به قیمت قبل از ۲۴ آبان در جلسه فوق‌العاده هیأت رییسه فراکسیون امید مجلس خبر داد.

او نوشت: “طبق این طرح هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در قالب لوایح بودجه سنواتی به تصویب مجلس برسد.”

منبع: بی بی سی


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه