وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » کارشناسان: قیمت مسکن در ۶ ماه آینده رو به کاهش می‌رود

تاریخ انتشار : 1402/03/15 - 8:15

کارشناسان: قیمت مسکن در ۶ ماه آینده رو به کاهش می‌رود

صدای استرالیا- به گفته کارشناسان، درصورتی که نرخ بهره در شش ماه آینده کاهش پیدا نکند، روند افزایشی قیمت مسکن […]

کارشناسان: قیمت مسکن در 6 ماه آینده رو به کاهش می‌رود

صدای استرالیا- به گفته کارشناسان، درصورتی که نرخ بهره در شش ماه آینده کاهش پیدا نکند، روند افزایشی قیمت مسکن معکوس خواهد شد.

برایان ردیکن، اقتصاددان ارشد TCorp یا شرکت خزانه‌داری نیوساوت‌ولز که بازوی تامین مالی در این ایالت است، گفت: ما واقعاً شاهد بهبودی در عوامل بنیادی که از افزایش قیمت مسکن حمایت کند، نبوده‌ایم.

وی افزود: رشد دستمزدها در عمل اتفاق نیفتاده چون با تورم مطابقت ندارد. در واقع دستمزدها در حال کاهش است و توانایی گرفتن وام مسکن پایین آمده است.

ردیکن ادامه داد:از سوی دیگر، افزایش نرخ بهره بانک مرکزی، هنوز به طور کامل آثار خود را نشان نداده است و مردم در ماه‌های آینده با نرخ های بالاتر وام مسکن مواجه خواهند شد.

تاکنون کاهش خانه‌های آگهی شده و افزایش تقاضا توانسته است اثر ۱۱ بار افزایش نرخ بهره را خنثی کند. به این ترتیب، قیمت مسکن ماه گذشته ۱٫۲ درصد در سراسر کشور جهش کرد که سریع‌ترین افزایش ماهانه در ۱۸ ماه گذشته بود. همچنین ارزش خانه در سیدنی ۱٫۸ درصد بیشتر شد و رشد ۳ ماهه خود را به ۴٫۵ درصد رساند.

داده‌های CoreLogic نشان می‌دهد که کل خانه‌های آگهی شده در سراسر کشور نسبت به سال گذشته ۱۱٫۲ درصد کاهش یافته و به ۲۸ درصد کمتر از میانگین پنج ساله رسیده است.

ردیکن گفت: به گمان من، بازار مسکن در حال حاضر تحت تاثیر احساسات است. فروشندگان بالقوه به دلیل اینکه فکر می‌کنند قیمت‌ها بسیار پایین است، نمی‌فروشند. اما این شاخص‌های احساسی می‌توانند خیلی زود می‌توانند تغییر کنند. به ویژه وقتی که مساله صرفه‌پذیری وجود داشته باشد.

شین اولیور، اقتصاددان ارشد AMP Capital نیز گفت: اگرچه افزایش ۲۵ صدم واحد درصدی نرخ بهره ممکن است اثری روی شتاب فعلی بازار مسکن نداشته باشد، افزایش‌های متعدد می‌تواند بازار را تضعیف کند.

وی افزود: بازگشت روند صعودی تورم و افزایش حداقل دستمزد، افزایش دوباره نرخ بهره را محتمل می‌کند.

به گفته اولیور، خطری برای بازار املاک را تهدید می‌کند، این است که تعداد خریدارانی که تحت تاثیر افزایش نرخ بهره قرار نگرفته‌اند، روبه کاهش است و این مساله تقاضا را از بین می‌برد.

وی گفت: اگر بانک مرکزی به روال خود ادامه دهد، احتمال سقوط شدید و فروش‌های هیجانی وجود خواهد داشت.

به گفته وی، با وجود تداوم رشد اقتصادی، نشانه‌هایی مبنی بر کند شدن این روند ازهم اکنون دیده می‌شود؛ از جمله کاهش میزان خرده فروشی، توقف مجوزهای ساخت‌وساز، کند شدن برنامه‌های سرمایه‌گذاری و کاهش فرصت‌های شغلی.

این اقتصاددان افزود: خطر کلیدی در این شرایط، این است که نرخ بهره بالای ۴ درصد، هزینه‌های خدمات وام را بسیار برای خانواده‌ها بالا می‌برد.

وی توضیح داد: بر اساس تحلیل بانک مرکزی، جریان نقدی ۱۵ درصد از خانوارهایی که وام مسکن با نرخ متغیر دارند (حدود یک میلیون نفر) با نرخ بهره ۳٫۷۵ درصدی تا پایان سال منفی خواهد شد. بنابراین ریسک‌های موجود در بازار املاک بسیار بالاست. 

به گفته ردیکن، عومالی مانند رشد جمعیت و عرضه پایین مسکن از قیمت‌ها حمایت می‌کنند؛ اما قیمت املاک در کل نمی‌تواند جدا از عوامل بنیادی حرکت کند.

وی افزود: اگر تا شش ماه آینده شاهد کاهش نرخ‌های وام نباشیم، فکر می‌کنم شتاب قیمت‌ها در بازار مسکن به سرعت شروع به افت خواهد کرد و معکوس خواهد شد.

لوئیس کریستوفر، مدیر عامل SQM Research نیز با بیان اینکه بسیاری از خانوارها با افزایش نرخ بهره به بالای ۴ درصد دچار مشکل خواهند شد، افزود: ما معتقدیم که نرخ ۴ درصدی نرخ بهره نقطه بحرانی برای وام گیرندگان فعلی است و هر گونه افزایش بیش از این نقطه باعث افزایش فروش‌های هیجانی و بازپس‌گیری تقاضای وام خواهد شد.

منبع: فایننشال ریویو


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه