وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » چه شد که بانک‌های استرالیا امسال سود بیشتری کردند؟

تاریخ انتشار : 1402/08/28 - 4:03

چه شد که بانک‌های استرالیا امسال سود بیشتری کردند؟

صدای استرالیا - هر چهار بانک بزرگ استرالیا، برای سال مالی 23-2022 سود قابل توجهی را گزارش کرده‌اند.


صدای استرالیا – هر چهار بانک بزرگ استرالیا، برای سال مالی ۲۳-۲۰۲۲ سود قابل توجهی را گزارش کرده‌اند.

بنا به گزارش‌های عملکرد سالانه‌ که اخیرا منتشر شده، بانک کامن‌ولث ۱۰٫۲ میلیارد دلار، بانک ملی استرالیا ۷٫۷ میلیارد دلار و ANZ و وستپک هر کدام ۷٫۴ میلیارد دلار سود کرده‌اند.

در هر چهار مورد نیز، سود بانک‌ها بیش از سال قبل بوده است. اما چرا بانک‌ها اینقدر سودآور شده‌اند.

پاسخ ساده این است که هر چهار بانک از نرخ بهره بالاتر منتفع شده‌اند.

بانک مرکزی استرالیا از می ۲۰۲۲ به منظور کاهش میزان وام‌گیری و هزینه کردن و با انگیزه کاهش سرعت رشد نرخ‌ها (تورم) در چندین نوبت نرخ بهره بانکی را افزایش داده است.

وقتی از «افزایش نرخ بهره» می‌گوییم؛ منظور این است که بانک مرکزی در واقع «نرخ تنزیل» را بالا می‌برد. نرخ تنزیل (cash rate) نرخی است که بانک مرکزی از بانک‌ها بابت وام‌های کوتاه مدت دریافت می‌کند.

بانک مرکزی امیدوار است که بانک‌ها نیز این نرخ بالاتر را به مشتریان خود منتقل کنند. با این حال، انجام این کار به تصمیم بانک‌ها بستگی دارد.

به طور کلی، بزرگ‌ترین بانک‌های استرالیا بیشتر تمایل دارند که نرخ‌ها بالاتر را به وام‌گیرندگان (مانند دارندگان وام مسکن) منتقل کنند و تمایل کمتری برای انتقال نرخ‌های بالاتر بهره به پس‌انداز مشتریان نشان می‌دهند.

درآمد بانک‌ها از سودی که از وام گیرندگان دریافت می‌کنند تامین می‌شود و با پرداخت سود به پس‌انداز کنندگان زیان می‌کنند؛ بنابراین این تصمیم باعث افزایش سود آنها شده است.

هر چهار بانک به طور کلی نسبت به سودی که به پس‌اندازکنندگان می‌دهند، نرخ بهره بالاتری را برای وام‌گیرندگان در نظر می‌گیرند.

نرخ بهره وام در بانک‌ ملی استرالیا و ANZ حدود۱٫۷ واحد درصد بالاتر است و وستپک و کامن‌‌ولث حدود دو واحد درصد بالاتر بهره وام اعمال می‌کنند.

واحد درصد، مقایسه مستقیم بین دو عدد است. برای مثال اگر نرخ بهره وام ۶ درصد و بهره پس‌انداز ۴ درصد باشد، یعنی نرخ بهره وام ۲ واحد درصد بیشتر است.

هر چهار بانک فاصله بین نرخ بهره وام و نرخ بهره پس‌انداز را در سال ۲۳-۲۰۲۲ افزایش داده‌اند که در مورد تمامی آنها، موجب بیش از یک میلیارد دلار درآمد خالص حاصل از نرخ بهره شده است. درآمد خالص حاصل از نرخ بهره به معنی تفاوت بین سود دریافتی از وام‌گیرندگان و سود پرداختی به پس انداز کنندگان است.

این درآمد اضافی در هر چهار بانک مذکور بخش عمده‌ای از رشد سود سالانه آنها را رقم زده است.

منبع: دیلی اوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه