وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اخبار » پاسخ به یک سوال: چه زمانی برای خرید خانه مناسب‌ است

تاریخ انتشار : 1401/03/20 - 7:16

پاسخ به یک سوال: چه زمانی برای خرید خانه مناسب‌ است

صدای استرالیا– با افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی برای دومین ماه متوالی، برای بسیاری از خریداران کنونی و […]

پاسخ به یک سوال: چه زمانی برای خرید خانه مناسب‌ است

صدای استرالیا– با افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی برای دومین ماه متوالی، برای بسیاری از خریداران کنونی و آینده این سوال مطرح است که آیا زمان حاضر برای ورود به بازار مسکن زمان خوبی است یا نه.

داده‌های اخیر مربوط به فروش مسکن نشان می‌دهد که ۲ خانه از هر ۵‌خانه‌ای که اخیرا در بازار مسکن سیدنی برای فروش عرضه شده، خریداری نشده و نرخ فروش به ۵۹ درصد کاهش یافته است. این عدد در ملبورن ۶۱ درصد و متوسط کشوری نیز ۶۲ درصد است.

در مقابل، بازار مسکن در آدلاید هنوز پر رونق است و شاهد نرخ فروش به عرضه ۷۶ درصدی هستیم. کانبرا با ۷۱ درصد و بریزبین با ۶۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در بازاری که فروشندگان برای عرضه املاک خود مشتاقند، خریداران دست بالا را دارند. فروشندگان نیز از این نگرانند که خریداران، به دلیل افزایش نرخ بهره در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها مانده و خرید نمی‌کنند.

بلومبرگ و کورلاجیک بر این مساله هم‌نظرند که روند افزایش عرضه به همراه رشد نرخ بهره، موجب افت حدود ۱۰ درصدی قیمت مسکن در سیدنی خواهد شد؛ اما برخی کارشناسان، از جمله کریس جوی از شرکت Coolabah Capital عقیده دارند که با افزایش نرخ بهره به یک تا ۱٫۵ درصدی، قیمت مسکن نیز می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

همچنین مت کامین، مدیر ارشد اجرایی بانک کامن ولث معتقد است که نرخ بهره تا پایان سال جاری به ۱٫۳۵ درصد خواهد رسید؛ موضوعی که پل بلوکسام، اقتصاددان ارشد HSBC نیز آن را تایید می‌کند.

بنابراین در جواب سوال خریداران می‌توان این توصیه را مطرح کرد: دنبال خانه بگردید؛ اما تصمیم جدی برای خرید را لااقل تا پایان سال به تعویق بیندازید.

بهار زمانی است که معمولا عرضه افزایش می‌یابد؛ زیرا فروشندگان علاقه دارند که املاک خود را در فضایی گرم و آفتابی و زمانی که گل‌ها درآمده باشند، به نمایش بگذارند. بنابراین وقتی افزایش عرضه با روند کاهش قیمت ها همراه شود، می‌تواند وضعیتی عالی برای خریداران به وجود بیاورد.

همچنین در نظر داشته باشید که قیمت مسکن در برخی حومه‌ها، سریع‌تر از سایر مناطق افت می‌کند. به این ترتیب، اگر قیمت مسکن در سیدنی و ملبورن در ۲ سال آینده ۲۰ درصد کاهش یابد، قیمت‌‌ها در برخی حومه‌ها ۳۰ درصد و در برخی دیگر تا ۱۰ درصد افت خواهد کرد.

منبع: یاهو


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه