وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اخبار » وزیر جدید مهاجرت استرالیا کیست؟

تاریخ انتشار : 1399/10/05 - 9:15

وزیر جدید مهاجرت استرالیا کیست؟

صدای استرالیا - الکس هاوک که پیش از این وزیر توسعه بین‌الملل و کشورهای اقیانوس آرام بود، به سمت وزیر مهاجرت، شهروندی، خدمات مهاجران و امور چندفرهنگی استرالیا منصوب شده است


صدای استرالیا – الکس هاوک که پیش از این وزیر توسعه بین‌الملل و کشورهای اقیانوس آرام بود، به سمت وزیر مهاجرت، شهروندی، خدمات مهاجران و امور چندفرهنگی استرالیا منصوب شده است، اما الکس هاوک کیست و اعمال چه سیاست‌هایی از سوی او در زمینه مهاجرت انتظار می‌رود؟

سوابق

الکس هاوک، سیاستمداری ۴۳ ساله از حزب لیبرال است که والدین مادری‌اش در سال  ۱۹۵۳ میلادی، و پس از جنگ جهانی دوم، از یونان به استرالیا مهاجرت کرده‌اند. او متولد ۱۹۷۷ در ولونگونگ نیوساوت ولز است.

او که در سال‌های گذشته همواره دست راست اسکات موریسون محسوب می‌شده، سمت‌های مختلفی در دولت داشته که از آن جمله می‌توان  به وزیر توسعه بین الملل و کشورهای اقیانوس آرام (از سال ۲۰۱۹)، عضو پارلمان از میچل از سال ۲۰۰۷  و وزیر ویژه کشور از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ اشاره کرد. او در دولت دوم تورنبال نیز دستیار وزیر در امور داخلی بود.

سیاست‌ها و دیدگاه‌ها

او نخستین بار در سال ۲۰۰۵ توجهات را به دیدگاه‌های سیاسی خود جلب کرد. هاوک گفته بود که به اعتقاد وی، حزب لیبرال خانه ارزش‌های محافظه‌کارانه است. وی مدعی شد: هیچ کس از جناح چپ به حزب لیبرال بیپوندد. اگر طرفدار اتحادیه‌های اجباری دانشجویی، اتاق‌های تزریق مواد و پایین آوردن سن رضایت همجنس‌گرایی هستید، می‌توانید حزب سبزها، کارگر یا دموکرات را انتخاب کنید.

هاوک از مخالفان ازدواج همجنس‌گرایان محسوب می‌شود و گفته است که ازدواج همجنس‌گرایان، بنیان‌های خانواده را زیر سوال می‌برد. البته در مورد رای او به لایحه ازدواج همجنس‌گرایان، اختلاف نظر وجود دارد. رسانه‌های روپرت مورداک ادعا می‌کنند که هاوک از این لایحه حمایت کرده ولی ABS گفته است که او در زمان رای گیری غیبت کرده است. پیش‌تر، هاوک خواستار رای آزاد (فارغ از جهت‌گیری‌های حزبی) در این زمینه شده بود.

او موافق کاهش بودجه‌های حمایتی دولت بوده که منتقدان می‌گویند این کاهش کمک‌ها، موجب افزایش نفوذ چین در منطقه اقیانوسیه شده است. هاوک همچنین قویا موافق محدودسازی تلاش‌های دولت در زمینه تغییرات اقلیمی است.

سیاست‌های مهاجرتی

در زمینه سیاست‌هایی که او در زمینه مهاجرت اتخاذ می‌کند، به جز چند مورد ناامید کننده، چیز زیادی نمی‌دانیم؛ اما خود او پس از انتخاب به سمت وزارت مهاجرت، در رشته توییتی، به سابقه خود به عنوان فرزند مهاجرانی از یونان اشاره کرده و گفته است که مهاجرت، همچنان به عنوان بخشی اساسی از رفاه و موفقیت در استرالیا حواهد بود.

وی در این رشته توییت که روز ۱۸ دسامبر منتشر شده، نوشت: « از بابت اینکه از سوی نخست‌وزیر، برای خدمت به عنوان وزیر مهاجرت، شهروندی، خدمات مهاجران و روابط چندفرهنگی دعوت شده‌ام، سپاسگزارم. داستان باشکوه مهاجرت استرالیا، همچنان بخشی اساسی از رفاه، موفقیت و بهبود پرچم استرالیا خواهد بود.»

وی افزود: «خانواده من هم مانند بسیاری از استرالیایی‌ها در پی فرصت، آزادی و امنیت به اینجا آمده است. کشور زیبای ما، برای همه جا دارد. روی میز من، عکسی ویژه، از کشتی آنا سالن (Anna Salen) قرار دارد که مادربزرگ، پدربزرگ و مادرم را که از اروپای ویران‌شده پس از جنگ گریخته بودند، به سواحل ما آورد.»

وی در این توییت واژه‌های یونانی مادربزرگ (yia yia) و پدر بزرگ (pappou) را به کار برده است.

هاوک فرزند خانواده مهاجر

الکس هاوک دیروز نیز با انتشار بیانیه ویژه‌ای، مطالب مشابهی را بیان کرد.

وی در این بیانیه، با ابزار بهترین آرزوها برای کریسمس امسال، نوشت: «انتصاب به عنوان وزیر مهاجرت، شهروندی، خدمات مهاجران و امور چند فرهنگی، به ویژه به عنوان فرزند خانواده‌ای مهاجر که به دنبال امنیت، آزادی و فرصت‌هایی که این کشور فراهم می کند‌، وارد استرالیا شده است ، یک امتیاز بزرگ است.»

وی دراین بیانیه نیز با اشاره به داستان بزرگ مهاجرت استرالیا که همیشه بخشی اساسی از پیشرفت و موفقیت مداوم کشور خواهد بود، تاکید کرد که استرالیا یکی از موفق‌ترین جوامع چندفرهنگی در جهان است و از همه خواست که ارزش‌هایی که کشور را در موقعیت امروز خود قرار داده است، گرامی بدارند.

هاوک افزود: « وحدت ما مبتنی بر تعهد به مجموعه‌ای از ارزش‌های اساسی است که زیربنای جامعه ماست؛ از جمله آزادی دین ، احترام متقابل و برابری فرصت‌ها.»

شاید بتوان گفت که توییت و بیانیه مذکور نشانه‌ای مثبت از سیاست‌های هاوک خواهد بود. اما سابقه او حداقل در دو مورد، می‌تواند نگران کننده باشد.

او در سال ۲۰۱۲ به طرحی مبنی بر لزوم تعطیلی مرکز پناهجویان در نائورو، رای منفی داده بود.

همچنین در دوره‌ای که دستیار وزیر مهاجرت بود، از دخالت در پرونده یک زن معلول که درخواست اقامت دائم کرده بود، خودداری کرد. این تصمیم بدان معنی بود که این زن معلول باید به کشور خود بازمی‌گشت و از آنجا که خانواده‌ای نداشت، احتمالا باید به مراکز نگهداری از معلولان فرستاده می‌شد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , سیاسی , مهاجرت , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه