وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اجتماعی » نگاهی به گزارش جهانی شادی؛ آیا مردم استرالیا واقعا از نیوزیلندی‌ها شادترند

تاریخ انتشار : 1403/01/06 - 4:13

نگاهی به گزارش جهانی شادی؛ آیا مردم استرالیا واقعا از نیوزیلندی‌ها شادترند

صدای استرالیا– بر اساس جدیدترین گزارش جهانی شادی، استرالیا با پایین کشیدن نیوزیلند، به دهمین کشور شاد جهان تبدیل شده […]

نگاهی به گزارش جهانی شادی؛ آیا مردم استرالیا واقعا از نیوزیلندی‌ها شادترند

صدای استرالیا– بر اساس جدیدترین گزارش جهانی شادی، استرالیا با پایین کشیدن نیوزیلند، به دهمین کشور شاد جهان تبدیل شده است.

این گزارش سالانه که با همکاری سازمان ملل متحد و با توجه به نظرسنجی‌های جهانی گالوپ و مرکز تحقیقات رفاه آکسفورد تهیه می‌شود، با استفاده از پاسخ‌های مردم در بیش از ۱۴۰ کشور، شادترین کشورهای جهان را رتبه‌بندی می‌کند.

استرالیا امسال دو رتبه صعود کرده و به رتبه دهم رسیده است. این رتبه سال گذشته در اختیار نیوزیلند بود. 

فنلاند نیز برای هفتمین سال متوالی در رتبه اول قرار گرفته است.

محققان هنگام تدوین این گزارش، عواملی مانند امید به زندگی، تولید ناخالص داخلی، داشتن کسی برای تکیه کردن، حس آزادی، سخاوت و درک فساد را در نظر می‌گیرند.

اما واقعا استرالیا چقدر از همسایه خود شادتر است؟

نقش اقتصاد

شاموبیل ایکاب، اقتصاددان مستقر در اوکلند، معتقد است که وضعیت اقتصادی نیوزیلند می‌تواند یکی از دلایل کاهش رتبه‌ این کشور باشد.

تولید ناخالص داخلی نیوزیلند در سه ماهه دسامبر گذشته به یک دهم درصد کاهش یافت و این کشور را طی ۱۸ ماه به دومین دوره رکود اقتصادی فرو برد.

ایکاب گفت: می‌توان گفت که نیوزیلند از رفاه کمتری برخوردار است. برای مثال تولید ناخالص داخلی سرانه نیوزیلند ۳۰ درصد کمتر از استرالیاست. اما در نیوزیلند مزایای رفاه اجتماعی بیشتر است و فساد نیز کمتر احساس می‌شود.

تفکیک رتبه‌بندی به دو گروه سنی، نشان می‌دهد که هر دو کشور در گروه جوانان رتبه بسیار پایین‌تری کسب‌ کرده‌اند.

استرالیا در گروه افراد زیر ۳۰ سال به رتبه ۱۹ سقوط کرده و نیوزیلند نیز در رتبه ۲۷ جا گرفته است.

اما در گروه افراد بالای ۶۰ سال، هر دو کشور در وضعیت بهتری قرار دارند. رفاه اجتماعی برای این گروه سنی در نیوزیلند رتبه  ۶ را دارد و استرالیا نیز رتبه ۹ را کسب کرده است.

ایکاب بر این باور است که جوانان در هر دو کشور با چالش‌های اقتصادی مشابهی روبه‌روهستند که موجب کاهش رضایت آنها در طول دهه گذشته شده است.

این اقتصاددان افزود: مفهوم پیشرفت، به این معنی که هر نسلی در شرایط بهتری از نسل قبل قرار بگیرد، اکنون بیش از پیش به یک وعده توخالی تبدیل شده است. 

ایکاب گفت: این مفهوم در برخی معیارها درست بوده است. مثلا درآمد مورد انتظار حاصل از کار در طول عمر برای افراد متولد قبل از ۱۹۸۵ بالاترین‌بوده و این گروه به طور میانگین از نسل پیش از خود وضعیت بهتری داشته است. اما دیگر چنین شرایطی برقرار نیست.

وی با اظهار تعجب از اینکه شکاف بین دو کشور بیشتر نبوده، افزود: استرالیا کشوری بسیار بزرگتر و ثروتمندتر است، اما هر دو کشور با مسائل مشابهی برای جوانان مواجه هستند، به ویژه در رابطه با مسکن، تغییرات آب و هوایی و مسیر زندگی نامشخص نسبت به نسل‌های گذشته.

اثر زندگی‌کاری بر رفاه

پروفسور کریس رایت، کارشناس رشته‌ کار و مطالعات سازمانی در دانشگاه سیدنی، گفت: کیفیت زندگی کاری نقش مهمی در نحوه‌ سنجش شادی کلی افراد دارد.

وی افزود: اگر به کشورهای نوردیک نگاه کنید، می‌بینید که شادی در آنجا بسیار زیاد است. در آن کشورها کیفیت زندگی کاری بالاست؛ زیرا دستمزدها عادلانه‌تر و است و با هزینه‌های زندگی مطابقت بیشتری دارد.

رایت گفت: دولت استرالیا نیز در ۱۸ ماه اخیر تغییراتی را در جهت تامین ایمنی بیشتر افراد در محیط کار ایجاد کرده و سازوکارهایی را برای افزایش دستمزد در نظر گرفته است. 

وی ادامه داد: اما در نیوزیلند اگرچه قوانینی برای حمایت از افراد در محیط کار در نظر گرفته شد؛ اما پیش از اجرای این قوانین دولت جدید سر کار آمد و قوانین مذکور را کنار گذاشت.

رایت با بیان اینکه در هر دو کشور جا برای بهبود وجود دارد، افزود: استرالیا عملکرد بهتری از نیوزیلند داشته؛ اما هر دو کشور باید شرایط خود را ارتقا بدهند.

مفهوم شادی، نگرشی شخصی است

امید به زندگی، روابط اجتماعی، آزادی شخصی و فساد نیز بر ارزیابی‌های افراد از شادی تأثیر می‌گذارد.

دکتر تیم شارپ، روانشناس و بنیانگذار مؤسسه شادی استرالیا، گفت: باید توجه داشت که مفهوم شادی در این رتبه‌بندی، آن‌چیزی نیست که ما در زندگی روزمره به عنوان شادی در نظر می‌گیریم.

وی توضیح داد: آنچه در این نظرسنجی‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد، مفهومی بسیار گسترده‌تر است و مواردی مانند دسترسی به آموزش، حمل‌ونقل، مراقبت‌های بهداشتی، آزادی، امنیت و ایمنی را در برمی‌گیرد.

وی گفت: هیچ کس نمی تواند این واقعیت را انکار کند که استرالیا ایده‌آل نیست، اما با در نظر گرفتن این موضوع، وضعیت نسبتا عالی است و اکثر مردم این را درک می‌کنند. برخی افراد شرایط بسیار سختی دارند، اما در مقایسه‌های جهانی سطح بالا، وضعیت ما بسیار بهتر است.

به گفته شارپ، اگرچه استرالیا از نظر شادی بالاتر از نیوزیلند قرار گرفته؛ اما فاصل دو کشور بسیار کم است.

وی تاکید کرد: به نظر من، تفاوت بین رتبه‌های ۱۰ و ۱۱ چندان معنادار نیست.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه