وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اجتماعی » موج گرمای بی‌سابقه در استرالیا؛ رکورد شکسته شد

تاریخ انتشار : 1397/10/29 - 12:29

موج گرمای بی‌سابقه در استرالیا؛ رکورد شکسته شد

صدای استرالیا - هواشناسان می‌گویند که گرمای بی‌سابقه هوا در استرالیا در روزهای گذشته به حدی بوده که رکورد قبلی گرم‌ترین روزهای سال را شکسته است.

موج گرمای بی‌سابقه در استرالیا؛ رکورد شکسته شد

صدای استرالیا – هواشناسان می‌گویند که گرمای بی‌سابقه هوا در استرالیا در روزهای گذشته به حدی بوده که رکورد قبلی گرم‌ترین روزهای سال را شکسته است.

هوای مناطق وسیعی از استرالیا از روز شنبه گذشته بسیار گرم شده و باعث تلف شدن جانوران، آتش گرفتن مراتع و افزایش میزان مراجعه به بیمارستان‌ها شده است.

اداره هواشناسی استرالیا می‌گوید که متوسط دمای هوای روز ۴۰ درجه سانتی‌گراد بوده و دمای شبهای شهر نونا در ایالت نیوساوت ولز استرالیا که مرکز آن سیدنی است به رکورد ۳۵.۹ سانتی‌گراد رسیده است.

اداره هواشناسی استرالیا می‌گوید که حداقل دمای همه مناطق این کشور بالاترین رقمی بوده است که تاکنون ثبت شده است. پیش‌بینی شده است که دمای هوای فردا به ۴۲ درجه سانتی‌گراد برسد.

کارشناسان هواشناسی این موج گرما را با گرمای سال ۲۰۱۳ مقایسه کردند که دمای هوا هفت روز پیاپی بالای ۳۹ درجه سانتیگراد بود.

گرم‌ترین روز تاریخ استرالیا ژانویه ۲۰۱۳ بوده است، وقتی که حداکثر دمای هوا به ۴۰.۳ درجه سانتی‌گراد رسید.

موج گرمای بی‌سابقه در استرالیا؛ رکورد شکسته شد

گرمای شدید چه مناطقی را تحت تاثیر قرار داده است؟

هوای گرم بخش‌های بزرگی از کوئینزلند، جنوب، ویکتوریا و قلمرو شمالی استرالیا را در بر گرفته است.

انتظار می‌رود که در روزهای آینده در مناطق جنوبی از شدت گرما کاسته شود اما در نواحی غربی هوا گرمتر خواهد شد.

بیشتر مناطق استرالیا در روزهای آینده حتی تا ۱۴ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین دمای معمول این فصل سال را تجربه خواهند کرد.

در شهرهای ساحلی استرالیا مردم برای خنک شدن به دریا، دریاچه‌ها و استخرها پناه بردند.

بعضی‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی از تجربه‌هایشان برای خنک شدن نوشتند: مثلا یک کاربر نوشته است که چطور لباس‌هایش را داخل یخچال گذاشته و بعد از خنک شدن آن را پوشیده است.

به دلیل گرمی و خشکی هوا، ده‌ها آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گزارش شده است.

موج گرمای بی‌سابقه در استرالیا؛ رکورد شکسته شد

آیا این میزان گرمای هوا خطرناک است؟

هواشناسان می‌گویند که در بیش از ده نقطه استرالیا، بیش از همه در مناطق مرکزی، رکورد گرما شکسته شده؛ از جمله در شهر تارکولا در جنوب استرالیا که دمای هوا روز سه شنبه به ۴۹ درجه سانتی گراد رسید و در بندر آگوستا در جنوب که با دمای ۴۸.۹ درجه سانتی گراد رکورد شکستند.

سه روز پیش گزارش‌هایی درباره مرگ نوعی خفاش در شهر کنز در ایالت کوئینزلند منتشر شد و گفته شد که یک سوم خفاش‌ها در اثر گرما طی دو روز تلف شدند.

فقط در روز چهارشنبه گذشته ۱۶ نفر درجنوب استرالیا به دلیل گرمازدگی به بیمارستان مراجعه کردند.

مقامات محلی با هشدار درباره گرمای هوا از مردم خواستند که در داخل ساختمان‌ها بمانند و در خارج از خانه حداقل فعالیت را داشته باشند. همچنین هشدار داده شد که کودکان، سالمندان و افرادی که بیماری‌های مزمن دارند بیشتر مواظب باشند.

هفته گذشته مسئولان هواشناسی استرالیا اعلام کردند که سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به ترتیب سومین و چهارمین گرمترین سال‌های استرالیا بوده است. کارشناسان می‌گویند که تغییرات اقلیمی باعت افزایش دما در استرالیا شده است.

منبع: بی بی سی فارسی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه