وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » ملبورن تا ۶ سال دیگر پرجمعیت ‎ترین شهر استرالیا می‌شود

تاریخ انتشار : 1398/11/06 - 13:50

ملبورن تا ۶ سال دیگر پرجمعیت ‎ترین شهر استرالیا می‌شود

صدای استرالیا- روند رشد جمعیت در ملبورن نشان می‌دهد که تا سال 2026 این شهر تبدیل به پرجمعیت‎ترین شهر استرالیا می‌شود.


صدای استرالیا- روند رشد جمعیت در ملبورن نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۶ این شهر تبدیل به پرجمعیت‎ترین شهر استرالیا می‌شود.

بین سال‎های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به جمعیت ملبورن یک میلیون نفر اضافه شده و جمعیت کلی آن به پنج میلیون نفر رسید و این در حالی بود که جمعیت کل استرالیا در سال ۲۰۱۸ از سقف ۲۵ میلیون نفر عبور کرد.

در همین دوره یعنی بین سال‎های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به جمعیت سیدنی ۸۰۰ هزار نفر اضافه شد و جمعیت این شهر به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید و در بریزبن نیز در همین دوره با اضافه شدن ۴۵۰ هزار نفر جمعیت این شهر به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید.

بر همین اساس ملبورن در قرن ۲۱ تبدیل به مرکز اجتماعی و اقتصادی استرالیا شده و برای اولین بار از از دهه ۱۹۶۰ یعنی زمانیکه ویکتوریا مرکز سیاسی استرالیا بود، این عنوان را بدست می‌آورد.

بر اساس آمارهای موجود رشد ملبورن از هر شهر و یا مرکز ایالتی سریعتر است. سرعت این رشد حتی از مناطق ساحلی در شمال و جنوب بریزبن بیشتر است و فاصله‌هایی که زمانی بین ملبورن و سیدنی و یا ملبورن و کوئینزلند وجود داشت اکنون در حال از میان رفتن هستند.

یک دهه قبل جمعیت سیدنی ۴۵۰ هزار نفر بیشتر از ملبورن بود و جمعیت کوئینزلند نیز ۳۰۰ هزار نفر بیشتر از ملبورن بود. اما امسال جمیعت ملبورن بیشتر از جمعیت کل کوئینزلند شده و انتظار می‌رود تا پیش از پایان دهه ۲۰۲۰ سیدنی را نیز پشت سر گذاشته و عنوان پرجمعیت‎ترین شهر استرالیا را تصاحب کند.

البته ملبورن در سال ۱۹۰۱ این عنوان را در دست داشت و بر اساس آمارها در سال ۲۰۲۶ مجددا این عنوان را کسب می‌کند.

دلایل افزایش جمعیت ملبورن

از دلایل افزایش جمعیت ملبورن در مقایسه با سیدنی می‌توان به عواملی همچون مرزبندی‌ها اشار کرد. اداره آمار استرالیا سنترال کوست را جزو تقسیم بندی‌های سیدنی قرار داده اما جیلانگ را از مرزبندی‌های ملبورن خارج کرده است.

از دیگر موراد مهم در این رابطه به مشاغل، آموزش، سبک زندگی و از همه مهمتر وجهه بین‌المللی ملبورن باز می‌گردد که آنرا برای مهاجرین مورد قبول می‌کند.

علاوه بر این موارد ملبورن دارای مزیت فیزیکی در مقایسه با سیدنی است و آن اینکه ملبورن راحتر و سریعتر از سیدنی گسترش می‌یابد و این عامل بسیار مهمی محسوب می‌شود.

برهمین اساس ملبورن می تواند به راحتی حومه‌های جدید را به خود اضافه کند در حالیکه در سیدنی چنین شرایطی وجود ندارد و یک نکته مهم دیگر آنکه قیمت خانه در ملبورن ۲۲ درصد ارزانتر از سیدنی است.

در صورت افزایش جمعیت ملبورن و تبدیل آن به پرجمعیت‎ترین شهر استرالیا، این شهر می‌تواند در تحولات سیاسی کشور نیز نقش مهمتری داشته باشد چون احزاب برای پیروزی در انتخابات به رای این شهر نیاز پیدا می‌کنند.

برای مثال در انتخابات سال ۲۰۱۹ اسکات موریسون برای پیروزی نیازی به رای ملبورن نداشت اما با افزایش جمعیت این شهر اهمیت آن هم برای محافظه کاران و هم لیبرال‌ها افزایش می یابد.

منبع: TheAge


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه