وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اجتماعی » متخصصان استرالیایی: ایمنی گله‌ای غیرممکن است؛ حتما واکسن بزنید

تاریخ انتشار : 1400/05/27 - 7:27

متخصصان استرالیایی: ایمنی گله‌ای غیرممکن است؛ حتما واکسن بزنید

صدای استرالیا- متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند با نرخ بالای انتقال سویه دلتا، حتی در میان افراد واکسینه شده، رسیدن به ایمنی گله‌ای غیرممکن است.

کشف پنج مورد ابتلا به کرونا در سیدنی، ویکتوریا همچنان پاک است

صدای استرالیا- متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند با نرخ بالای انتقال سویه دلتا، حتی در میان افراد واکسینه شده، رسیدن به ایمنی گله‌ای غیرممکن است.

به گفته متخصصان، نسبت افراد واکسینه نشده در واحد‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به افراد واکسینه شده، بسیار بالاتر است.

در نیوساوت‌ولز افراد بسیاری در آی‌سی‌یو بستری هستند که اغلب آنها واکسینه نشده‌اند و برخی از آنها فقط یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند.

این وضعیت در سایر مناطق جهان هم دیده می‌شود. مثلا جو بایدن، رییس جمهور آمریکا نیز شرایط کنونی را «همه‌گیری واکسینه نشده‌ها» اعلام کرده است؛ زیرا بخش‌هایی از این کشور که نرخ واکسیناسیون پایین‌تری دارند، شاهد موج جدید مرگ‌ومیر در میان افراد واکسینه نشده هستند.

به گفته متخصصان، علاوه بر نمونه آمریکا، داده‌های به دست آمده از کشورهای دیگر نیز نشان می‌دهد که رسیدن به ایمنی گله‌ای دیگر امکان‌پذیر نیست.

آدرین استرمن، رییس واحد همه‌گیرشناسی و آمارهای زیستی دانشگاه استرالیای جنوبی، با بیان اینکه ایمنی گله‌ای اتفاق نخواهد افتاد، می‌گوید: برای مثال در انگلستان، ۹۰ درصد افراد یا واکسینه شده و یا به کووید مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند؛ اما این کشور همچنان به ایمنی گله‌ای دست‌ نیافته است.

وی می‌افزاید: در استرالیا، ما اتکای ضعیفی به واکسیناسیون داریم و تعداد افرادی که کووید گرفته‌ و خوب شده‌اند هم اندک است. علاوه‌براین، ۲۰ درصد جمعیت استرالیا هم علاقه‌ای به واکسن زدن ندارند.

گرگ دور، ویروس شناس موسسه کربی دانشگاه نیوساوت‌ولز نیز با تایید این نظریه، به نمونه ایسلند اشاره می‌کند و نتیجه می‌گیرد که با وجود سویه دلتا، ایمنی گله‌ای غیرممکن است.

به گفته وی، در ایسلند ۹۳ درصد جمعیت بالای ۱۶ سال واکسینه شده‌اند؛ با این حال در سی روز گذشته، ۲۷۸۳ مورد ابتلا گزارش شده که بیشترین میزان از ابتدای همه‌گیری تا کنون بوده است.

با این‌حال، در ۳۰ روز گذشته، مرگ و میری ناشی از کرونا در ایسلند اتفاق نیفتاده است.

پروفسور دور می‌گوید: بنابراین واکسیناسیون عمومی می‌تواند آثار ایمنی گله‌ای را ایجاد کند و کنترل بیماری را بهبود دهد؛ اما منتج به ایمنی گله‌ای نخواهد شد.

وی می‌افزاید: در دهه آینده، احتمالا ما چندین بار به ویروس مبتلا خواهیم شد و بسیار بهتر است که در زمان ابتلا واکسینه شده باشیم.

از سوی دیگر، بررسی‌ها در انگلستان روی ۱۴ هزار مورد ابتلا نشان می‌دهد که دریافت دو دوز واکسن آسترازنکا تا ۹۲ درصد جلوی بستری شدن ناشی از ابتلا به سویه دلتا را می‌گیرد.

این رقم در مورد واکسن فایزر ۹۶ درصد است. به گفته متخصصان، کارآیی واکسن مدرنا نیز که از ماه آینده در استرالیا عرضه خواهد شد، به اندازه فایزر است.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه