وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » زن ایرانی‌تبار ساکن استرالیا اتهام نقض تحریم‌های آمریکا را در دادگاه پذیرفت

تاریخ انتشار : 1398/05/21 - 14:40

زن ایرانی‌تبار ساکن استرالیا اتهام نقض تحریم‌های آمریکا را در دادگاه پذیرفت

صدای استرالیا - یک زن ایرانی‌تبار ساکن استرالیا در دادگاهی در آمریکا اتهام انتقال غیرقانونی فناوری از شرکت‌های مستقر در ایالات متحده به ایران را پذیرفت.

زن ایرانی‌تبار ساکن استرالیا اتهام نقض تحریم‌های آمریکا را در دادگاه پذیرفت

صدای استرالیا – یک زن ایرانی‌تبار ساکن استرالیا در دادگاهی در آمریکا اتهام انتقال غیرقانونی فناوری از شرکت‌های مستقر در ایالات متحده به ایران را پذیرفت. نگار قدس‌کنی دو سال پیش به اتهام نقض تحریم‌ها در استرالیا بازداشت و ماه گذشته به آمریکا منتقل شد.

نگار قدس‌کنی شهروند ایرانی‌تبار ساکن استرالیا در دادگاهی در ایالت مینه‌سوتا اتهام وارد شده به خود مبنی بر نقض آشکار تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را پذیرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که این زن چهل ساله روز جمعه اتهام تبانی برای تسهیل غیرقانونی انتقال فناوری ارتباطات از شرکت‌های مستقر در ایالت‌های ماساچوست و مینه‌سوتا را پذیرفته است.

قدسی‌کنی متهم شده که با همکاری چند نفر دیگر با ثبت یک شرکت صوری در مالزی زمینه انتقال غیرمجاز فناوری از شرکت‌های فعال در آمریکا به ایران را فراهم کرده و با این کار تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های یک‌جانبه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده را نقض کرده است.

این زن ایرانی در سال ۲۰۱۵ از سوی دادستانی ایالت مینه‌سوتا تحت پیگرد قضائی قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ در استرالیا بازداشت شد.

استرداد قدس‌کنی به ایالات متحده روندی پر کش و قوس را پشت سر گذاشت و سرانجام ماه گذشته با موافقت او با انتقالش به آمریکا ممکن شد.

روبرت ریچمن، وکیل قدس‌کنی به آسوشیتدپرس گفته که موکلش قصد کرده به یک مورد از اتهاماتش درباره دور زدن تحریم‌ها و نقض قوانین آمریکا اعتراف کند و ظاهرا مقامات دادستانی پذیرفته‌اند در مقابل از دیگر اتهام‌های وارد شده به او صرف‌نظر کنند. چنین توافق و تفاهم‌هایی میان متهم و دادگاه در ایالات متحده نامرسوم نیست.

احتمال محکومیت به پنج سال زندان

بنابر گزارش‌ها حداکثر مجازاتی که می‌تواند برای یک مورد اقدام به دور زدن تحریم‌ها علیه متهم اعمال شود پنج سال حبس و حداکثر ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی خواهد بود.

ریچمن از دادگاه تقاضا کرده با توجه به سختی‌هایی که موکلش کشیده، از جمله بارداری و تولد نوزادش در زندان استرالیا پائین‌ترین سطح مجازات را برای او در نظر بگیرند که می‌تواند چهار سال و نیم زندان و جریمه ۲۰۰ هزار دلاری باشد.

بنابر این گزارش علیرضا جلالی، یکی از هم‌پرونده‌ای‌های قدس‌کنی نوامبر ۲۰۱۷ اتهام‌ها علیه خود را پذیرفت و مارس ۲۰۱۸ به پانزده سال حبس محکوم شد.

در کیفرخواست پرونده قدس‌کنی آمده است که او با شرکت “فنا موج”، فعال در حوزه سامانه‌های رادیویی موج کوتاه و تجهیزات ارتباطاتی همکاری داشته و با ثبت شرکت “مخابرات موج سبز” در مالزی اقدام به تهیه غیرقانونی تجهیزات برای ارسال به ایران کرده است.

همکاری با شرکت مرتبط با سپاه

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده سال ۲۰۱۷ شرکت فنا موج را به اتهام همکاری و ارتباط با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

اردیبهشت ماه امسال که وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف بحث مبادله زندانیان میان جمهوری اسلامی و چند کشور غربی را پیش کشید، برخی منابع گزارش دادند که یکی از پیشنهادهای تهران به بریتانیا مبادله نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌تبار زندانی با نگار قدس‌کنی بوده که آن زمان در استرالیا در زندان بود.

جرمی هانت، وزیر وقت خارجه بریتانیا با این پیشنهاد مخالفت کرده و گفته بود وضعیت نازنین زاغری که بی‌گناه زندانی شده با زنی که در استرالیا بازداشت و مرتکب “جرمی جدی” شده متفاوت است.

زاغری شهروند ایرانی‌تبار بریتانیایی سال ۹۵ و پس از سفر به ایران بازداشت و پس از محاکمه به اتهام فعالیت تبلیغی و تلاش برای براندازی نرم محکوم شد.

جرمی هانت گفته جمهوری اسلامی انسان‌های بی‌گناه را زندانی می‌کند تا از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

منبع: دویچه وله


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه