وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » زن استرالیایی که برای بازی تاج و تخت شمشیر و تیر می‌سازد

تاریخ انتشار : 1397/04/13 - 4:25

زن استرالیایی که برای بازی تاج و تخت شمشیر و تیر می‌سازد

صدای استرالیا – شاید فکر خوبی نباشد که با ناتالیا لی در بیفتید. او یگانه زنی است که برای سریال […]

زن استرالیایی که برای 'بازی تاج و تخت' شمشیر و تیر می‌سازد

صدای استرالیا – شاید فکر خوبی نباشد که با ناتالیا لی در بیفتید. او یگانه زنی است که برای سریال تلویزیونی “بازی تاج و تخت” ابزار جنگی می‌سازد.

ساخت همه ابزارهای جنگی این سریال از تیرهای شعله‌ور گرفته تا منجنیق‌های (سنگ‌اندازهای) بزرگ به دوش اوست.

او همچنین نقش هراس‌انگیز چیلا در فصل اول این سریال را به عهده داشته است، چرا که آنها به “جنگجویی نیاز داشتند که گوش‌ها را قطع می‌کند” و به اطراف گردنش می‌آویزد.

او خیلی دوست دارد با بازیگران دیگر همکاری کند، اما اگر کسی توانایی زنان برای سر و کار داشتن با شمشیر و تیر و کمان را زیر سوال ببرد، برآشفته می‌شود.

ناتالیای ۳۵ ساله که متولد استرالیا است، می‌گوید: “به من دائما گفته می‌شود که زنان نمی‌خواهند این را ببینند، زنان دوست ندارند این کار را انجام دهند، این خیلی ناامید کننده است… ما توانایی دست زدن به اسلحه را داریم، من ثابت کرده‌ام که می‌توانم همه انواع آن را حمل کنم.”

ناتالبا می‌گوید:”وظیفه من استفاده از دسته‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است، بنابراین جنسیت هیچ نقشی در آن ندارد.”

پیشه‌ای که ناتالیا دارد در واقع مبارزه تنهای یک زن برای رسیدن به جایی است که او به آنجا رسیده است.

پیدا کردن زنی دیگر که در سطح او در کار تولید فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی باشد، بسیار دشوار است.

او با تامی دان، استاد اسلحه‌سازی و یک “گروه کوچک” برای تنظیم تیم و ساختن مدل‌ها کار کرده است. یکی از مسئولیت‌های ناتالیا طراحی شمشیر بزرگ “هارتسبین” بود که در فصل ششم این سریال، چنان که علاقه‌مندان بازی تاج تخت شاید بدانند، سامول تارلی آن را دزدید.

او کارش را خیلی دوست دارد و مشتاقانه درباره این که چقدر طراحی اسلحه را دوست دارد و چقدر “نظم و انضباط” کار با اسلحه برایش مهم است، حرف می‌زند. جدا از این که ناتالیا در جریان کار حرفه‌ای‌اش با تبعیض جنسیتی مواجه شده‌است، نسبت به کاری که می‌کند نگرشی بسیار مثبت دارد.

مهم‌ترین توصیه او برای زنانی که مشتاق کار اسلحه‌سازی هستند، این است:”آری! تو می‌توانی!” او اعتراف می‌کند که این حرفه می‌تواند دشوار باشد: در محل کار، یگانه زن خواهید بود و کاملا به در انزوا. بعضی روزها من یگانه زن در یک محیط مردانه با هزاران مرد هستم، می‌دانم این می‌تواند ناخوشایند باشد.

او می‌گوید وقتی تعداد زنان در محل کار کمتر باشد، می‌تواند تهدیدآمیز هم باشد ولی توصیه می‌کند که نباید ناامید بود و می‌افزاید: “بیشتر مردان می‌خواهند شما موفق بشوید و آنها بهترین متحدان من بوده‌اند.”

ناتالیا از زنان جوانی که در سریال کار می‌کنند حمایت می‌کند و به آنها در کارشان کمک می‌کند. او می‌گوید علاقه‌اش به کاری که می‌کند به سابقه خانوادگی‌اش برمی‌گردد. “وقتی بزرگ می‌شدم با انواع جنگ‌افزار احاطه شده بودم، خانواده‌ام همیشه در حال تمرین تیراندازی بودند.”

کار در بخش امنیت باعث شد او گواهینامه بگیرد. ناتالیا در دفاع‌ شخصی و کارهای نمایشی آموزش هم دیده و مدتی در بخش جنگ‌افزار یک اداره پلیس در استرالیا کار کرده است. بعد از آن کارش شد، کمک در بخش جنگ‌افزار در فیلم‌ها و سریال‌ها.

ترکیدن حباب

او می‌گوید: “جذابیت صنعت فیلم مرا به سوی خود کشاند…در این کار سفر زیاد می‌کنی و این بهتر از کار کردن در گوشه‌ای از یک انبار بزرگ است.” یکی از وظایف او در “بازی تاج و تخت” آموزش نحوه استفاده از ابزار جنگی از جمله شمشیرهای ساخته شده از آلومینیوم و لاستیک به بازیگران است. به نظر می‌رسد شمشیرهای ساخته‌شده از لاستیک کاربرد زیادی در سریال دارد.

او در حال خندیدن می‌گوید: “این جادوی فیلم است، نمی‌خواهم حباب را بترکانم.”

اگر از شمشیری در سکانس‌های مختلف استفاده شود، ممکن است بیست نسخه از آن ساخته شود.

از شمشیرهای با تیغه‌های فولادی فقط در نماهای نزدیک (کلوزآپ) استفاده می‌شود نه در صحنه‌های درگیری چرا که ممکن است “واقعا سر کسی در آن بریده شود”.
در صحنه‌های جنگ بیشتر از شمشیرهای آلومینیومی استفاده می‌شود. این شمشیرها با آن که سبک‌تر و کند‌تر هستند اما صدای چکاچک آن مشابه فولاد است.
از شمشیرهای لاستیکی رنگ‌شده هم زمانی استفاده می‌شود که کسی از بالای اسب به زمین می‌خورد یا داخل آب می‌رود.

بازیگران از ظاهر شدن در چنین سریال محبوبی لذت می‌برند،ناتالیا هم آن‌ها را تحسین می‌کند. او می‌گوید:”از تمام دختران جوان و زنان مسن می‌شنوم که می‌گویند کیت هرینگتون خیلی زیباست؛ او واقعا پسری مودب و دوست‌داشتنی است.”

زن استرالیایی که برای 'بازی تاج و تخت' شمشیر و تیر می‌سازد

او خاطره‌ای از کار با هرینگتون (بازیگر نقش “جان اسنو” در سریال) در یکی از یخچال‌های ایسلند را به یاد می‌آورد و می‌گوید در حالیکه خودش لباس‌های گرم پوشیده بوده هرینگتون مجبور بوده دست‌ها و صورتش را در معرض سرمای شدید قرار بدهد. ناتالیا می‌گوید: من با آن همه لباس هنوز داشتم یخ می‌زدم اما هروقت به او کمکی می‌کردم یا شمشیری به او می‌دادم حتما از من تشکر می‌کرد.

او در حال خنده بلند می‌گوید:”اگر من بودم جیغ می‌کشیدم و می‌گفتم این شمشیر را از من دور کن!”

بازیگر محبوب او اما نیکولای کاستر والدو است که نقش جیمی لانستر را بازی می‌کند. درباره او می‌گوید:”او خیلی اهل رقابت و ورزش است”

ناتالیا توانایی مبارزه او را با یک دست تحسین می‌کند. جیمی لانستر در این سریال یک دستش قطع شده است.

ناتالیا نحوه آسان حرکت کردن با شمشیر، استفاده از تیر و کمان و انواع منجنیق یا سنگ‌انداز را به ستاره‌ها آموزش می‌دهد.

او بازیگران این سریال را بسیار سخت‌کوش و توانا می‌داند اما از بازیگران زن که از شمشیر هم در نقش‌های شان استفاده می‌کنند، تمجیدی ویژه می‌کند.

مایسی ویلیامز که نقش اریا استارک را بازی می‌کند به نظر ناتالیا “فوق‌العاده با استعداد” است که “تمام کارها از طناب‌بندی گرفته تا جنگ با چاقو و شمشیر را توانسته انجام دهد”.

همچنین گوئندولین کریستی که نقش “برین تارت” را بازی کرده هم به نظر او “دختری خیلی قوی” است که یاد گرفته “صفات زنانه”‌اش را از دست بدهد.
اما وقتی از ناتالیا درباره سری آخر “بازی تاج و تخت” در ۲۰۱۹ پرسیده شد، نخواست اسرارش را افشا کند. او گفت که از این که با این سریال خداحافظی خواهد کرد کاملا غمگین نیست.”

در کار بعدی، او در سریال “جک رایان” با جنگ‌افزارهای مدرن سر و کار خواهد داشت.

او نسبت به آینده زنان خوشبین است اما فکر می‌کند کارهای زیادی باقی مانده که انجام شود.

او می‌گوید:”ما به برنامه‌های مربیگری، کارآموزی و سهمیه‌ای برای زنان در گروه‌های مختلف نیاز داریم.”

“آن‌گاه که بگوییم دختری با منجنیقی (سنگ‌اندازی) که دو تن وزن دارد کار می‌کند و کسی از تعجب مژه هم نجنباند، آن وقت است که ما در میدانی برابر با مردان قرار داریم.”

منبع: بی بی سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , فرهنگی
ارسال دیدگاه