وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 18 April 2024
» اخبار » رسانه‌های رسمی چین: استرالیا به منازل روزنامه‌نگاران چینی یورش برده

تاریخ انتشار : 1399/06/20 - 7:48

رسانه‌های رسمی چین: استرالیا به منازل روزنامه‌نگاران چینی یورش برده

صدای استرالیا - رسانه‌های رسمی چین می‌گویند که نیروهای امنیتی استرالیا در ماه ژوئن گذشته (سه ماه پیش) به منازل روزنامه‌نگاران چینی یورش برده‌اند؛ این تازه‌ترین گزارش از موارد تنش‌های اخیر بین دو کشور است.


صدای استرالیا – رسانه‌های رسمی چین می‌گویند که نیروهای امنیتی استرالیا در ماه ژوئن گذشته (سه ماه پیش) به منازل روزنامه‌نگاران چینی یورش برده‌اند؛ این تازه‌ترین گزارش از موارد تنش‌های اخیر بین دو کشور است.

این گزارش رسانه‌های حکومتی چین در حالی است که روز سه‌شنبه هشتم سپتامبر، دو خبرنگار استرالیایی، که آخرین خبرنگاران استرالیایی بودند که در چین کار می‌کردند، بعد از یک دوره تنش دیپلماتیک به کشورشان بازگشتند.

روز گذشته (چهارشنبه)، دو منبع حکومتی چین گفتند که دولت استرالیا به گزارشگران چینی گفته که نباید برخورد ماه ژوئن را گزارش کنند.

نیروهای پلیس و اداره اطلاعات استرالیا گفته‌اند که در این مورد اظهار نظر نمی‌کنند.

به گزارش شین‌هوآ، خبرگزاری رسمی دولت چین، “این یورش” توسطه نیروهای امنیتی استرالیا به منازل چند روزنامه‌نگار چینی، که تعداد آنها مشخص نشده، در بیست و ششم ژوئن صورت گرفته است.

این خبرگزاری بدون ذکر منبع خبر گفته است که به خبرنگاران چینی گفته شده بود که در مورد این برخورد “سکوت کنند”.

یکی دیگر از رسانه‌های حکومتی چین، گلوبال تایمز، هم بدون ذکر نام منبع و به نقل از “کسی که از نزدیک با موضوع در ارتباط است”، گفته است که روزنامه‌نگاران چینی مورد بازجویی قرار گرفتند و کامپیوتر و تلفن‌هایشان توقیف شد.

این رسانه همچنین از کارشناسی که ناشناس است نقل کرده است که “این برخورد، ریاکاری استرالیا را در حفاظت از به اصطلاح ‘آزادی مطبوعات ‘ نمایان کرد”.

بر اساس گزارش شین‌هوآ، خبرگزاری رسمی دولت چین، یورش همان روزی صورت گرفت که به منزل و دفتر شاکت موسلمین، سیاستمدار استرالیایی، یورش برده شد.

اداره امنیت و اطلاعات استرالیا در بیانیه‌ای روز چهارشنبه گفت که “به عنوان یک شیوه دیرین، این اداره در مورد امور امنیتی و اطلاعاتی اظهار نظر نمی‌کند”.

آقای موسلمین، نماینده پارلمان در ایالت نیوساوث‌ولز قبلا گفته بود که در تحقیقات دولت استرالیا درمورد ادعای نفوذ عوامل دولت چین در اداره تحت نظرش، مظنون نیست. شاکت موسلمین، از آن زمان همچنان از وظایفش معلق شده است.

این گزارش‌های رسانه‌های دولتی چین در حالی منتشر می‌شود که روابط دو کشور در سال‌های اخیر مخدوش بوده است، و این تیرگی روابط پس از حمایت استرالیا از تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا در چین شدت گرفت.

در تازه‌ترین موج از تنش‌ها، روز سه‌شنبه هشتم سپتامبر آخرین خبرنگاران استرالیایی، بیل برتلز و مایک اسمیت، چین را ترک کردند.

پلیس چین این دو روزنامه‌نگار “ای‌بی‌‍سی” و “فایننشال ریویو” را ممنوع‌الخروج واحضار کرده بود تا در باره پرونده چنگ لی از آنها سوالاتی بپرسد. چنگ لی که مجری استرالیایی یک تلویزیون چینی است، از ماه گذشته در بازداشت است.

همزمان با خروج دو خبرنگار استرالیایی از چین دیروز (سه‌شنبه)، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین درمورد بازداشت خانم لی گفت که او “به دلایل امنیت ملی” در بازداشت است، او متهم به “فعالیت‌های مجرمانه‌ای است که امنیت ملی چین را به مخاطره انداخته است”، و تحقیقات در این مورد در جریان است.

چنگ لی ماه گذشته (اواسط اوت) ناگهان از محل کارش در تلویزیون ناپدید و تماسش با دوستان و نزدیکانش قطع شد. مقامات چین بعدا اعلام کردند که او در بازداشت و در محل نامعلومی “در اقامتگاهی تحت نظر” است.

در آن زمان، بعضی‌ها معتقد بودند که بازداشت او به ملیت استرالیایی او، در بحبوبه تنش بین دو کشور، مرتبط است.

منبع: بی‌بی‌سی


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه