وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » ایرانی‌ها استرالیا را با اسکیپی می‌شناسد

تاریخ انتشار : 1397/07/09 - 12:16

ایرانی‌ها استرالیا را با اسکیپی می‌شناسد

صدای استرالیا - رایزن فرهنگی سفارت استرالیا در ایران گفت: برایم جالب بود که نسل‌های مختلفی از ایران مجموعه تلویزیونی اسکیپی را دیده‌اند و استرالیا را با آن می‌شناسند، اما متأسفانه استرالیایی‌ها خیلی زیاد درباره ایران نمی‌دانند.

ایرانی‌ها استرالیا را با اسکیپی می‌شناسد

صدای استرالیا – رایزن فرهنگی سفارت استرالیا در ایران گفت: برایم جالب بود که نسل‌های مختلفی از ایران مجموعه تلویزیونی اسکیپی را دیده‌اند و استرالیا را با آن می‌شناسند، اما متأسفانه استرالیایی‌ها خیلی زیاد درباره ایران نمی‌دانند.

نشست خبری «هفته فرهنگی استرالیا در تهران» عصر روز گذشته یکشنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در جریان این نشست خبری همیش لزلی، رایزن فرهنگی سفارت استرالیا ضمن تشکر از خانه هنرمندان گفت: ما از قبل انقلاب با ایران ارتباطات دیپلماتیک داشته‌ایم و پس از انقلاب هم قطع نشده است. به مناسبت پنجاهمین سال این ارتباطات، نمایشگاه و هفته فیلم را تدارک دیده‌ایم.

وی ادامه داد: استرالیا روابط دیپلماتیک خیلی خوبی با ایران دارد و یکی از نشانه‌هایش این است که من مدت زیادی است ایران هستم و تا حدودی توانسته‌ام زبان فارسی را بیاموزم.

لزلی خاطرنشان کرد: توسعه روابط دوجانبه فرهنگی برایمان مهم است و جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا را هم داریم که مدیریتش با بنده است. البته این جشنواره یک نهاد مستقل است که از طرف دولت حمایت مالی نمی‌شود.

وی درباره فیلم‌هایی که قرار است در هفته فیلم استرالیا در ایران نمایش داده شود، اظهار داشت: پیرنگ اصلی فیلم‌هایی که برای هفته فیلم انتخاب کردیم، ارتباط بومیان استرالیا با اروپاییان است، مانند فیلم مشهور «سرزمین دلپذیر» که با حضور کارگردانش در ایران همراه است و هفته فیلم با آن افتتاح می‌شود.

رایزن فرهنگی سفارت استرالیا در ایران اظهار داشت: ایرانی‌ها خیلی بیشتر درباره استرالیا می‌توانند بدانند و امیدوارم هفته فیلم باعث این آشنایی شود. اشتیاق فرهنگی زیادی برای اتفاقات فرهنگی در ایران داریم اما بعد مسافت کمی کار را دشوار می‌کند.

لزلی اظهار داشت: برایم جالب بود که نسل‌های مختلفی از ایرانیان، مجموعه تلویزیونی «اسکیپی» را دیده‌اند و استرالیا را با آن و بازی فوتبال ایران-استرالیا می‌شناسند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه استرالیایی‌ها ایران را با چه فیلم یا سریالی می‌شناسند، اظهار داشت: متأسفانه استرالیایی‌ها خیلی زیاد درباره ایران نمی‌دانند و تعداد سفرهای رسمی و دیپلماتیک بین دو کشور خیلی محدود بوده است و استرالیایی‌ها از دریچه‌ غربی‌ها نسبت به ایران شناخت دارند، البته فکر می‌کنم این رویه در حال تغییر است و استرالیایی‌ها می‌توانند شناخت بیشتری کسب کنند، به خصوص از زمانی که اصغر فرهادی برنده اسکار شد، به خاطر همین فکر می‌کنم برای شناخت فرهنگی مردمان استرالیا از ایران، تغییراتی مثبت در حال رخ دادن است.

رایزن فرهنگی سفارت استرالیا در ایران افزود: هنرمندان بسیاری در استرالیا وجود دارند که دنباله روی هنر مدرن هستند اما جای تأسف دارد که آنها را در ایران نمی‌بینیم و بیشتر هنر استرالیا را با نقطه‌گذاری (نقاشی بومیان) می‌شناسند. البته اخیراً با دانشگاه هنر صحبت‌هایی برای تبادل دانشجو داشته‌ایم.

آرمین میلادی مسئول هفته فیلم استرالیا در تهران هم گفت: در این هفته هشت فیلم شامل شش فیلم سینمایی و دو مستند انتخاب کرده‌ایم؛ یکی از مستندها محصول ۲۰۱۸ و ساخته آقای فرشید اخلاقی‌پور مستند ساز ایرانی ساکن استرالیا است که در ساخت آن از اشعار مولانا الهام گرفته است.

وی افزود: پیرنگ اصلی هفته فیلم، معرفی جامعه بومی استرالیاست اما در میان فیلم ها، «اون من نیستم» به عنوان نماینده سینمای تجاری استرالیا گنجانده شده است.

میلادی خاطرنشان کرد: امسال هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا برگزار خواهد شد و آثار از تاریخ ۲۶ مهر تا ۲۷ آبان در ۶ شهر این کشور نمایش داده می‌شوند. در این دوره، ۱۲ فیلم از جمله خوک، تنگه ابوغریب، ندی و هرمز، همچنان که می‌مردم، مارموز، دارکوب، حکایت دریا و نسخه بازسازی شده روسری آبی (به مناسبت فوت عزت‌الله انتظامی) اکران و داوری می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور داوران ایرانی در این جشنواره و استفاده‌نکردن از داوران استرالیایی گفت: از «جفری راش» و دو سه چهره دیگر استرالیایی برای داوری دعوت کردیم که حضورشان میسر نشد، امیدوارم در آینده محقق شود. هر چند در جایزه نتپک جشنواره داوران استرالیایی حضور دارند.

برنامه هفته فیلم استرالیا در تهران

  • جمعه ۱۳ مهر ساعت ۱۹ فیلم «کشور دلپذیر» به کارگردانی وارویک تورنتون محصول سال ۲۰۱۷ (با حضور کارگردان)
  • شنبه ۱۴ مهر ساعت ۱۹ فیلم «محافظانِ آواز» به کارگردانی ناینا سن محصول سال ۲۰۱۷
  • یکشنبه ۱۵ مهر ساعت ۱۹ فیلم «اون من نیستم» به کارگردانی گریگوری اردشتاین محصول ۲۰۱۷
  • دوشنبه ۱۶ مهر فیلم «آخرین تاکسی به داروین» به کارگردانی جرمی سیمز محصول ۲۰۱۵ و پس ازآن، جلسه پرسش و پاسخ با حضور رِگ کریب فیلمنامه‌نویس آن
  • سه‌شنبه ۱۷ مهر و در روز پایانی، دو فیلم؛ ساعت ۱۷ فیلم «از موسیقی به سکوت» به کارگردانی فرشید اخلاقی‌پور محصول سال ۲۰۱۸ و از ساعت ۱۹ فیلم «سامسون و دلیله» به کارگردانی وارویک تورنتون محصول سال ۲۰۰۹

پس از نمایش فیلم‌ها و از ساعت ۲۱، نشست نقد و بررسی با حضور امیر پوریا برگزار خواهد شد. حضور در هفته فیلم استرالیا، برای علاقمندان آزاد و رایگان است.

منبع: خبرگزاری فارس


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , فرهنگی
ارسال دیدگاه