وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اجتماعی » دولت‌ آمریکا رسما ایمنی واکسن کرونای شرکت مُدرنا را تایید کرد

تاریخ انتشار : 1399/09/29 - 7:45

دولت‌ آمریکا رسما ایمنی واکسن کرونای شرکت مُدرنا را تایید کرد

صدای استرالیا - سازمان غذا و دارو در آمریکا مجوز استفاده از واکسن کرونای شرکت مُدرنا را صادر کرده است. 


صدای استرالیا – سازمان غذا و دارو در آمریکا مجوز استفاده از واکسن کرونای شرکت مُدرنا را صادر کرده است. 

به این ترتیب حداقل شش میلیون دوز واکسن جدید به طور اضطراری به سراسر آمریکا ارسال می شود. این دومین واکسن کروناست که دولت فدرال در ظرف یک هفته اخیر ایمنی آن را تایید کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا صبح جمعه ۱۸ دسامبر در توییتر اعلام کرد که واکسن شرکت مُدرنا برای استفاده در آمریکا مجوز اضطراری گرفته است و توزیع آن “بلافاصله” آغاز خواهد شد اما اف دی اِی به عنوان نهاد مرجع، موافقت نهایی خود را عصر جمعه اعلام کرد.

روز پنجشنبه هیات مشاوران مستقل سازمان غذا و دارو با ۲۰ رای موافق و یک رای ممتنع این واکسن را برای افراد ۱۸ سال به بالا تایید کرد. واکسن شرکت مُدرنا با همکاری موسسه بهداشت آمریکا (ان آی اچ) ساخته شده است. مقام های اف دی اِی سه شنبه اعلام کردند که واکسن مُدرنا ایمن و ۹۴ درصد موثر است.

اف دی اِی گفته بود که “هیچ نگرانی خاصی در مورد ایمنی” واکسن مدرنا ندارد و واکنش شدید منفی به آن نادر است. این سازمان نتیجه گیری کرد که این واکسن در میان ۳۰ هزار نفری که آزمایش شده در ۹۴.۱ درصد موارد مانع ابتلا به کووید-۱۹ شده است. شایع ترین عوارض جانبی آن تب، سردرد، درد عضلانی و مفاصل است.

واکسن زدن مقامات

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش روز جمعه واکسن کووید-۱۹ زدند و جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم قرار است دوشنبه واکسن بزند. آقای پنس که روبه‌روی دوربین‌ها و به طور زنده واکسن می‌زد گفت: “هیچ چیزی حس نکردم.”

او بعد از زدن واکسن فایز بایوان‌تک گفت که این واکسن امن و موثر است و اطمینان داد که در تولید آن هیچ مرحله پزشکی حذف نشده است که بعضی نگران ایمنی آن باشند.

نانسی پلوسی،‌ رییس دموکرات مجلس نمایندگان و سناتور میچ مک کانل، رییس اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا نیز روز جمعه واکسن فایز بایوان‌تک را زدند.

یکی از سخنگویان کاخ سفید گفته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم مایل است که واکسن بزند و هر وقت که زمانش مناسب باشد این کار را خواهد کرد.

این نگرانی وجود دارد که کارزار ضدواکسن، تلاش کند تا با تحریف واقعیت‌های علمی موجود مردم را درباره ایمنی واکسن نگران کند .

به گفته دانشگاه جانز هاپکینز آمار مرگ در اثر کووید-۱۹ در آمریکا این هفته از ۳۰۰ هزار نفر فراتر رفت.

واکسن فایزر بایوان‌تک اولین واکسنی است که در آمریکا مجوز استفاده گرفته است. این واکسن که ساخته شرکت آمریکایی فایزر با همکاری شرکت آلمانی بایوان‌تک است پیش از آمریکا در بریتانیا مجوز استفاده گرفت.

استفاده از این واکسن در آمریکا از دوشنبه شروع شد. واکسن شرکت مدرنا با همکاری موسسه بهداشت آمریکا ساخته شده است.

تفاوت با واکسن فایزر

واکسن مدرنا باید در دمای منهای ۲۰ درصد سانتیگراد حمل شود که دمای یک فریزر معمولی است.

این درحالی است که واکسن فایزر موقع حمل از کارخانه تا محل توزیع باید در دمای منهای ۷۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود که حمل و نقل آن را مشکل‌تر می کند.

مدرنا هم مانند فایزر نیازمند تزریق دو واحد (دوز) است. فاصله دو تزریق برای واکسن مدرنا ۲۸ روز است.

این شرکت که در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست قرار دارد گفته است که در صورت تایید، تقریبا تمام واکسن مورد نیاز در همان شهر تولید خواهد شد.

واکسن شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بایو‌اِن‌تک در چندین کشور از جمله آلمان و بلژیک تولید می‌شود.

چه کشورهایی واکسن مدرنا را سفارش داده‌اند؟

آمریکا با خریداری ۲۰۰ میلیون واحد (دوز) واکسن موافقت کرده است و شش میلیون آن بلافاصله بعد از صدور مجوز توزیع خواهد شد.

دولت کانادا قصد دارد تا ماه مارس دو میلیون واحد واکسن مدرنا را تزریق کند که بخشی از ۵۶ میلیون واحد خواهد بود.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز سه شنبه گفت که ۱۶۸ هزار واحمد باید پیش از پایان دسامبر آماده تزریق باشد.

بریتانیا تاکنون هفت میلیون واحد از این واکسن را سفارش داده است.

اتحادیه اروپا ماه پیش قراردادی را برای خریداری ۸۰ میلیون واحد امضا کرد، و در صورت تایید ایمنی و کارآمدی، ۸۰ میلیون واحد اضافه خریداری خواهد کرد.

براساس داده های مرکز نوآوری بهداشت جهانی دانشگاه دوک، ژاپن خرید ۵۰ میلیون واحد، کره جنوبی ۲۰ میلیون واحد و سوئیس ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مدرنا را سفارش داده‌اند.

منبع: بی بی سی فارسی


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه