وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » دود آتش‌سوزی استرالیا هنوز در اتمسفر سرگردان است

تاریخ انتشار : 1399/02/06 - 18:08

دود آتش‌سوزی استرالیا هنوز در اتمسفر سرگردان است

صدای استرالیا- دانشمندان اعلام كردند توده دودی كه دراثر آتش‌سوزی ماه‌های گذشته استرالیا در اتمسفر ایجاد شده، همچنان درحال چرخش به دور زمین است.

دود آتش‌سوزی استراليا هنوز در اتمسفر سرگردان است

صدای استرالیا– دانشمندان اعلام کردند توده دودی که دراثر آتش‌سوزی ماه‌های گذشته استرالیا در اتمسفر ایجاد شده، همچنان درحال چرخش به دور زمین است.

دود ناشی از آتش‌سوزی که در ماه‌های دسامبر و ژانویه جنگل‌های استرالیا را خاکستر کرد، پس از گذشت چهار ماه همچنان به دور زمین در حرکت است.

ریچارد کورل دانشمند موسسه ملی پژوهش‌های آب و اتمسفر نیوزیلند روز پنجشنبه در بیانیه‌ای با اعلام این موضوع گفت: این توده یکی از بزرگترین توده‌های دود است که تا به حال توسط ماهواره‌ها در این ارتفاع از اتمسفر مشاهده شده‌است. به گفته او آتش‌سوزی به حدی شدید و پرقدرت بود که دود و ذرات معلق کربنی را به دل اتمسفر تزریق کرد و این مواد از آن زمان تا به امروز تا ۳۵ کیلومتری از سطح زمین بالا رفته‌اند. اصلی‌ترین توده دود آتش‌سوزی استرالیا ارتفاعی برابر پنج کیلومتر و وسعتی برابر صدها کیلومتر داشته‌ و تا کنون چندیدن بار به دور زمین چرخیده‌است.

دانشمندان در سرتاسر جهان از زمان تشکیل این توده دود به واسطه آغاز آتش‌سوزی که بیش از ۱۲ میلیون هکتار جنگل و مرتع را به خاکستر تبدیل کرد، درحال تعقیب آن هستند. آتش‌سوزی گسترده استرالیا همچنین میزان تراکم مونوکسید کربن را نیز در اوایل سال ۲۰۲۰ افزایش داده‌است اما به گفته کورل این گاز طی چند هفته به دی‌اکسید کربن تبدیل خواهد شد و عوارض چندانی برای آب و هوای زمین نخواهد‌داشت، تنها نکته مهم درباره افزایش عدد مونوکسیدکربن این است که عظمت آتش‌سوزی را نشان می‌دهد.

منبع: سیدنی مورنینگ هرالد


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه