وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » دلار ۶۳۰۰ تومان شد؛ افزایش لحظه‌به لحظه بهای دلار و سکه

تاریخ انتشار : 1397/02/16 - 13:16

دلار ۶۳۰۰ تومان شد؛ افزایش لحظه‌به لحظه بهای دلار و سکه

صدای استرالیا - نرخ دلار و یورو در بازار آزاد به طور روزانه افزایش می‌یابد. دلار در بازار آزاد به ۶۳۰۰ تومان رسید و هر یورو نیز از مرز ۷۵۰۰ تومان گذشت.

دلار ۶۳۰۰ تومان شد؛ افزایش لحظه‌به لحظه بهای دلار و سکه

صدای استرالیا – نرخ دلار و یورو در بازار آزاد به طور روزانه افزایش می‌یابد. دلار در بازار آزاد به ۶۳۰۰ تومان رسید و هر یورو نیز از مرز ۷۵۰۰ تومان گذشت. در عین حال سخن از افزایش بی‌‌سابقه بهای سکه در بازار آزاد می‌رود.

خبرگزاری کار ایران، “ایلنا” روز شنبه ۱۵ اردیبهشت (۵ مه) از افزایش مجدد و بی‌سابقه بهای دلار و یورو در بازار آزاد گزارش داد. بر اساس خبر این خبرگزاری بهای سکه نیز “به صورت چراغ خاموش” در حال افزایش است.

ایلنا به نقل از “برخی از کارشناسان”، علت افزایش بی سابقه بهای ارزهای خارجی و همچنین سکه در بازار آزاد ایران را نزدیک شدن به تاریخ تصمیم‌گیری ترامپ در زمینه توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

بنا بر گزارش این خبرگزاری، بیشترین تاثیرات ناشی از تصمیم آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای را می‌توان در افزایش بهای سکه طلا دید.

افزایش بهای سکه

از انتشار خبر خبرگزاری دانشجویان ایران، “ایسنا”، مدتی نگذشته بود که همه‌ی آمار ارائه شده توسط آن خبرگزاری درباره‌ی بهای سکه در بازار آزاد ایران از اعتبار افتاد.

ایسنا اعلام کرده بود که روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، بهای هر تمام سکه با تصویر خمینی به یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسیده است. خبرگزاری ایلنا خبر از عبور بهای این سکه از مرز دو میلیون تومان داد.

گفته می‌شود که بهای هر تمام سکه با تصویر خمینی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت به ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسیده است.

این در حالی‌ست که در برخی از نقاط، همین سکه ۵۰ هزار تومان گران‌تر از این رقم نیز معامله شده است.

پیش‌فروش سکه تمام شد

دو هفته پس از تحولات در بازار ارز و سیاست جدید ارزی بانک مرکزی، نحوه پیش‌فروش سکه نیز دستخوش تغییر شد.

پیش از این، پیش‌فروش سکه به دو شکل شش‌ماهه و یک‌ساله صورت می‌گرفت. اما پس از آن، چند سررسید جدید به نحوه‌ی عرضه سکه در بازار افزوده شد.

بر اساس مقررات جدید بانک مرکزی، پیش‌فروش سکه برای تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان اعلام شده بود.

هجوم مردم برای خرید پیش‌فروش یک‌ماهه به جایی رسید که بانک مرکزی تنها دو هفته پس از اجرای این سیاست از ثبت نام سررسید یک ماهه خودداری کرد. مسئولان بانک مرکزی علت را پر شدن ظرفیت اعلام کردند.

پس از آن سررسید سه‌ماهه هم متوقف شد و اکنون بانک ملی اعلام کرده که ثبت‌نام برای پیش‌فروش شش‌ماهه نیز متوقف شده است.

علت هجوم مردم برای ثبت نام سررسید یک ماهه سکه، تفاوت ناچیز بهای آن با پیش‌فروش سه‌ماهه و شش‌ماهه بوده است.

در شرایطی که بهای سکه تنها ظرف یک هفته ۱۰ درصد افزایش می‌یابد، بدیهی است که کمتر کسی خواستار ثبت‌نام پیش‌فروش یک‌ساله، ۱۸ ماه و دوساله باشد.

افزایش بهای سکه و ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران از شکست سیاست تک‌نرخی کردن ارز و پس از آن کنترل بهای ارزهای خارجی از طریق صرافی‌های مجاز حکایت دارد.

منبع: دویچه وله


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه