وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » جمعیت‌شناسان: کرونا استرالیایی‌ها را سفیدتر و مسن‌تر و ریزه‌ میزه‌تر کرد

تاریخ انتشار : 1401/04/07 - 5:57

جمعیت‌شناسان: کرونا استرالیایی‌ها را سفیدتر و مسن‌تر و ریزه‌ میزه‌تر کرد

صدای استرالیا– اداره آمار استرالیا، فردا  نخستین بخش از داده‌های سرشماری ملی را منتشر می‌کند که شامل عناوینی همچون جریان […]

جمعیت‌شناسان: کرونا استرالیایی‌ها را سفیدتر و مسن‌تر و ریزه‌ میزه‌تر کرد

صدای استرالیا– اداره آمار استرالیا، فردا  نخستین بخش از داده‌های سرشماری ملی را منتشر می‌کند که شامل عناوینی همچون جریان جمعیت بین شهرها و مناطق حومه‌ای، نحوه اسکان، زبان‌های مورد استفاده، سلامت و آموزش بومیان، اشتغال و نرخ بیکاری است.

جمعیت شناسان مشتاقانه منتظر انتشار داده‌های این سرشماری به عنوان تصویری از استرالیا در میانه همه‌گیری کرونا هستند.

با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که نتایج این سرشماری دو داستان کاملاً متفاوت را بیان می‌کند: در شبی که سرشماری انجام شد، یعنی ۱۰ اوت ۲۰۲۱، نیمی از کشور در قرنطینه بود، در حالی که در مابقی ایالت‌ها مقررات سهل‌گیرانه‌ای اعمال شده بود و زندگی در دوران همه‌گیری جریان داشت.

دکتر لیز آلن، جمعیت‌شناس دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: این سرشماری، حاوی اطلاعاتی منحصر به‌فرد است؛ زیرا استرالیا هرگز خود را در شرایطی مانند دوران همه‌گیری کووید، ندیده بود. داده‌ها نشان می‌دهند که چطور یک بحران بزرگ، بر جمعیت استرالیا آثار متفاوتی به‌جا می‌گذارد؛ به ویژه تاثیر نامطلوب آن بر افرادی از پایگاه اقتصادی اجتماعی پایین‌تر در خور توجه است.

آلن معتقد است که نتایج خوب بهداشتی استرالیا در اواسط سال ۲۰۲۱ و افت کلی تعداد مرگ‌ومیر سالانه، در کنار بسته شدن مرزها و توقف مهاجرت، تاثیر مشخصی روی ساختار ظاهری استرالیایی‌ها داشته است.

به گفته وی، در مقایسه با حالتی که کووید اتفاق نمی‌افتاد، استرالیایی‌ها مسن‌تر، سفید‌تر و کوچک‌اندام‌تر خواهند بود.

وی توضیح می‌دهد: در کشوری جزیره‌ای مثل استرالیا که به مهاجرت متکی است، درک آثار واقعی قطع ارتباط با دنیا یکی از نقاط مهم این سرشماری است.

آلن می‌گوید: هم اکنون نیز می‌توان تبعات این وضعیت را دید؛ کمبود نیروی انسانی برای کشوری که متکی به کارگران مهاجر و خارجی است، یکی از این آثار است.

داده‌های این سرشماری اطلاعاتی نیز درباره جریان‌های جمعیتی موسوم به treechanger (مهاجرت مردم از مناطق شهری به حومه‌ای) و seachanger (مهاجرت از شهر به مناطق نزدیک به اقیانوس) ارایه می‌دهد. همچنین عادات کاری استرالیایی‌ها را می‌توان بر اساس آمارهای سرشماری مطالعه کرد.

 

منبع: گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه