وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » تصمیم خطرناک؛ اروپا می‌تواند ارسال واکسن کرونا را به استرالیا ممنوع کند

تاریخ انتشار : 1399/11/11 - 9:21

تصمیم خطرناک؛ اروپا می‌تواند ارسال واکسن کرونا را به استرالیا ممنوع کند

صدای استرالیا- رهبران اروپایی، در اقدامی غیراخلاقی، خطرناک و خودخواهانه، قدرت گسترده‌ای برای جلوگیری از ارسال واکسن کرونا  به استرالیا به خود داده‌اند.


صدای استرالیا- رهبران اروپایی، در اقدامی غیراخلاقی، خطرناک و خودخواهانه، قدرت گسترده‌ای برای جلوگیری از ارسال واکسن کرونا  به استرالیا به خود داده‌اند.

محدودیت‌های صادراتی جدید، که نیمه‌شب گذشته اعلام شد، به اتحادیه اروپا این اجازه را می‌دهد که در مورد خروج واکسن‌های تولیدی از سوی فایزر و آسترازنکا از قلمرو این اتحادیه، تصمیم‌گیری کنند.

این برنامه اضطراری، تازه‌ترین مرحله از درگیری‌ها بین اتحادیه اروپا و این دو غول داروساز است که اخیرا اعلام کرده‌اند تعداد دوزهای واکسن قابل عرضه اروپا در ماه‌های آینده، به دلیل مشکلات تولید کاهش خواهد یافت.

رهبران اتحادیه اروپا نیز جمعه گذشته، با انتشار مقررات صادراتی جدیدی با هدف اولویت دادن به شهروندان این اتحادیه در دسترسی به واکسن‌های تولیدی درون خود اتحادیه اروپا، در صدد تلافی برآمده‌اند. بر اساس مقررات تعیین شده، محدودیت صادرات حتی در مورد کشورهایی مانند استرالیا که متکی به واردات واکسن از کارخانه‌های اروپایی هستند نیز اعمال می‌شود.

فایزر و آسترازنکا، حالا باید پیش از ارسال محموله‌های واکسن به خارج از اتحادیه اروپا، درخواست تاییدیه کنند و مقامات  اتحادیه، اگر به این نتیجه برسند که صدور محموله‌ها، ۲۷ کشور عضو اتحادیه را از دسترسی به میزان توافق شده قبلی مبنی بر دریافت واکسن محروم می‌کند، اجازه دارند که جلوی صادرات را بگیرند.

در همین حال، دولت موریسون نگران است که استرالیا از این دعوا بین کشورهای اروپایی و شرکت‌های داروسازی، زیان ببیند.

اتحادیه اروپا البته صادرات به ۱۲۰ کشور را از این مقررات معاف کرده ولی نام استرالیا در این فهرست نیست.

مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند که محدودیت‌های صادراتی مشمول محموله‌های ارسال به کشورهای فقیر یا همسایگان نزدیک اتحادیه نمی‌شود. به این ترتیب، حتی در مورد انگلستان نیز معافیتی اعمال نشده است.

قرار بود فایزر از ماه آینده، ارسال محموله‌هایی حاوی ۸۰ هزار دوز واکسن را در هفته، از بلژیک به استرالیا آغاز کند. کل محموله‌های ارسال از این شرکت به استرالیا به ۱۰ میلیون دوز در طول کل سال می‌رسید.

استرالیا همچنین قرار بود ۱٫۲ میلیون دوز  واکسن نیز از کارخانه آسترازنکا در اروپا دریافت کند.

البته با توجه به مشکلات جهانی تامین، تعداد برنامه‌ریزی شده برای واکسن‌های دریافتی از این دو شرکت به ۳٫۸ میلیون دوز کاهش یافته بود.

طرح محدودیت صادراتی اتحادیه اروپا حداقل تا پایان ماه مارس اجرا می‌شود و این نگرانی را ایجاد کرده که نخستین گروه‌هایی که قرار بود در استرالیا واکسن را دریافت کنند، تحت تاثیر این تصمیم قرار بگیرند.

آلبرت بورلا، مدیر ارشد اجرایی فایزر دیروز در جریان نشست جهانی اقتصاد گفت که رهبران اروپایی باید آرامش خود را حفظ کنند.

وی افزود: همه‌گیری موجب تنش خواهد شد و در نتیجه صداها بالا خواهد رفت. این وضعیت موجب اتخاذ تصمیماتی سیاسی خواهد شد که خوشایند نخواهد بود.

بورلا ادامه داد: اگر جنگ آغاز شوذ، ممکن است کشوری تصمیم بگیرد که محصولات نهایی یا مواد خام را از تجارت آزاد مستثنی کند. این کار وضعیتی ایجاد خواهد کرد که به سود هیچ کس نخواهد بود.

جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری نیز در توییتر نوشت که اتحادیه اروپا باید روی همبستگی متمرکز شود.

وی افزود: تلاش برای کنترل صادرات واکسن، با اصول اخلاقی اتحادیه اروپا در تضاد است. آنها به همکاری با یکدیگر و با دیگران نیاز دارند.

اتحادیه اروپا از مقررات کنترل صادرات به عنوان مکانیسم شفافیت و اختیار یاد کرده است. مقرراتی که این محدودیت‌ها بر پایه آنها وضع شده، بیان می‌دارد که هدف اتحادیه اروپا، محدودسازی صادرت بیش از حد ضرورت نیست.

هرچند که احتمال جلوگیری از ارسال محموله‌های واکسن به استرالیا اندک است؛ اما به هر حال، این تهدید ممکن است به شرکت‌های داروسازی برای ذخیره دوزهای واکسن بیشتر برای مصرف درون اتحادیه، فشار وارد کند؛ تصمیمی که می‌تواند برای کشورهای ثالث مشکل آفرین باشد.

فایرز اعلام کرده که در صورت افزایش فشارها، به دنبال راهکارهایی خواهد بود که بخشی یا تمام ۱۰ میلیون دوز واکسن استرالیا را به جای اروپا، در آمریکا تولید کند.

رویکرد اتحادیه اروپا انتقاد بسیاری از کارشناسان و مقامات را برانگیخته که معتقدند مقررات کنترل صادرات، نشان دهنده نوعی «ملی گرایی واکسن» است.

جان دنتون، دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌المللی  نیز از اتحادیه اروپا خواسته که این رژیم صادراتی را کنار بگذارد.

وی گفت: گذشته از اینکه چگونه این محدودیت‌ها اجرایی شود، اعلامیه مذکور سیگنال خطرناکی به جهان  ارسال کرد؛ آن هم در شرایطی که ما در کنار هم به دنبال راه‌های گذر کردن از همه‌گیری کرونا هستیم.

اما والدیس دومبرووسکیس، کمیسیونر تجارت کمیسیون اروپایی از این تصمیم دفاع کرد و گفت: حفاظت و امنیت شهروندان اروپا، اولویت ماست و چالش‌هایی که با آنها دست به گریبانیم، چاره‌ای جز اقدام عملی برای ما نگذاشته است.

منبع: روزنامه د ایج


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه