وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » بحران کرونا/ چطور از صاحب‌خانه درخواست کاهش اجاره کنیم؟ +نمونه نامه

تاریخ انتشار : 1399/01/29 - 13:45

بحران کرونا/ چطور از صاحب‌خانه درخواست کاهش اجاره کنیم؟ +نمونه نامه

صدای استرالیا – در شرایطی که بحران شیوع کرونا اقتصاد استرالیا را به سوی رکود می‌کشاند، بیکاری و از دست دادن درآمد، انسان‌ها را در گوشه و کنار کشور دچار تنگناهای اقتصادی قرار داده ‌است. برای اجاره‌نشین‌ها، این می‌تواند به معنی از دست دادن محل زندگی باشد.


صدای استرالیا – در شرایطی که بحران شیوع کرونا اقتصاد استرالیا را به سوی رکود می‌کشاند، بیکاری و از دست دادن درآمد، انسان‌ها را در گوشه و کنار کشور دچار تنگناهای اقتصادی قرار داده ‌است. برای اجاره‌نشین‌ها، این می‌تواند به معنی از دست دادن محل زندگی باشد.

برای کمک به کاهش این درد، به مستاجران راهکارهایی ارائه شده ‌است. دولت استرالیا مهلت قانونی شش ماهه‌ای را برای جلوگیری اخراج مستاجران تصویب کرده ‌است. همچنین مستاجران اماکن مسکونی که با بحران‌های مالی مواجهند، در شرایط اضطراری سلامتی، قدرت چانه‌زنی بیشتری خواهند‌ داشت.

حال چگونه باید موضوع را با صاحب‌خانه مطرح کنید تا به توافق برسید؟

هر استان و قلمرو رویکردی متفاوت به این موضوع دارد. در ادامه آنچه دولت به شما توصیه می‌کند را می‌خوانید.

نیوسات‌ولز

مقررات جدید اجاره دولت نیوسات‌ولز، که به مستاجر پیش از تخلیه خانه مهلتی دو ماهه می‌دهد، از ۱۵ آوریل به اجرا گذاشته‌ شد. در صورت نیاز، می‌توان این مهلت را به شش ماه نیز تغییر داد. درصورتی که مستاجر شرایط لازم را داشته ‌باشد، صاحب‌خانه باید در اسرع‌ وقت و با حسن‌نیت برسر کاهش اجاره‌بها با مستاجر مذاکره کند. براساس مقررات، خانواری واجد‌ شرایط است که یک یا چند نفر از آنها به خاطر شیوع کرونا بیکار شده ‌باشند و یا محل کارشان تعطیل شده‌ باشد، یا به دلیل ابتلا به کرونا یا نگهداری از فرد مبتلا به بیماری امکان کار کردن نداشته ‌باشد. این شرایط همچنین باید به کاهش ۲۵ درصدی درآمد خانوار انجامیده باشد.

درصورتی که این شرایط را دارید، سازمان تجارت عادلانه در نیوساوت‌ولز نمونه درخواست مکتوبی را در اختیارتان قرار داده‌ است تا با ارسال به صاحب‌خانه، از او درخواست کاهش اجاره‌بها کنید.

ویکتوریا

دنیل اندروز، نخست‌وزیر ایالت ویکتوریا از تصویب قانون اضطراری خبر داده ‌است که از مستاجران در برابر مشکلات مالی ناشی از آغاز اپیدمی حمایت می‌کند. ویکتوریایی‌های مشمول این قانون می‌توانند از صندوق ۸۰ میلیون دلاری که به این کار اختصاص داده ‌شده، کمک‌هزینه پرداخت اجاره‌ای تا سقف ۲۰۰۰ دلار دریافت کنند. برای دریافت این کمک‌هزینه مستاجران باید از قبل برای مذاکره برسر اجاره‌بها با صاحب‌خانه خود مذاکره کرده‌ باشند.

صاحب‌خانه‌ها اجازه ندارند به دلیل عدم پرداخت اجاره‌بها، مستاجر خود را اخراج کنند مگر اینکه دست به عملی مخرب، خشونت‌آمیز یا مجرمانه زده باشد. درصورتی که طرفین نتوانند به توافق برسند، به آنها توصیه می‌شود تا سری به مرکز امور مصرف‌کننده ویکتوریا بزنند.

کوئینزلند

دولت کوئینزلند نیز مقرراتی را برای جلوگیری از اخراج مستاجران وضع کرده‌است. میک دی‌برنی وزیر مسکن کوئینزلند اعلام کرد: نه صاحب‌خانه‌ها و نه مستاجران در ایجاد این شرایط تقصیری ندارند و اکنون زمان آن فرا رسیده تا برای عبور از این وضعیت با یکدیگر همکاری کنند.

مستاجرانی که تحت‌تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌اند اکنون این امکان را دارند تا قرارداد خود را زودتر فسخ کنند و یا درصورت پایان یافتن زمان قرارداد، شش ماه دیگر آن را تمدید کنند. همچنین برای کمک به مذاکرات مستاجران مرکز ویژه‌ای با نام Residential Rental Hub ایجاد شده‌است.

وب‌سایت دولت به مستاجران توصیه کرده تا برای رسیدن به نتیجه‌ای مناسب مذاکره کنند و تلاش کنند حین مذاکره منطقی و فهمیده عمل کنند.

استرالیای جنوبی

اگر در استرالیای جنوبی سکونت دارید، برای دوران اضطراری شیوع کووید-۱۹ مهلت قانونی کوتاهی برای تخلیه خانه درنظر گرفته شده‌است. صاحب‌خانه‌ها در این دوران اجازه افزایش اجاره‌بها را ندارند.

در بیانیه‌ دفتر خدمات تجاری و مصرفی استرالیای جنوبی آمده ‌است: در ابتدا مستاجران باید با صاحب‌ملک تماس گرفته و درباره وضعیت ایجاد شده با آنها گفتگو کنند. مستاجران باید سعی کنند با تنظیم برنامه پرداخت مکتوب و امضا‌شده، مساله را با صاحب‌ملک حل و فصل کنند. درصورتی که توافق حاصل نشد، صاحب‌ملک می‌تواند موضوع را با دادگاه مدنی و اداری استرالیای جنوبی درمیان بگذارد.

استرالیای غربی

مارک مک‌گوان، نخست‌وزیر ایالت استرالیای غربی برای تخلیه خانه‌ها مهلت قانونی شش ماهه‌ای را درخواست کرد که قرار است در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. مقررات دوران شیوع کووید-۱۹ همچنین شامل منع افزایش اجاره‌بها طی دوران اضطرار است.

سازمان معادن، تنظیم و ایمنی صنایع به مستاجران و صاحب‌خانه‌ها توصیه می‌کند برای رسیدن به توافق کوتاه‌مدت دوجانبه با یکدیگر مذاکره کنند. درصورتی که توافقی حاصل نشود، مامور سازمان پشتیبانی از مصرف‌کننده مجاز است مداخله کرده و توافق‌نامه‌ای را به اجرا بگذارد.

تاسمانی

دولت تاسمانی نیز مقرراتی را علیه تخلیه خانه‌های اجاره‌ای وضع کرد، اما هشدار داد اصلاحات دوران اضطرار به معنی توقف پرداخت اجاره‌بها نیست. مستاجران تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ از تخلیه خانه‌ها در امانند و همچنین می‌توانند قراردادهای خود را زودهنگام فسخ کند. مستاجری که به دنبال کاهش اجاره‌بها است، به تنظیم توافقنامه‌ای مکتوب و امضا شده توسط طرفین تشویق می‌شود.

قلمرو پایتخت استرالیا

دولت پایتخت طرح‌های مالی را ویژه صاحبان خانه ارائه کرده‌است تا بتوانند اجاره‌بها را دست‌کم تا ۲۵ درصد کاهش دهند. صاحب‌خانه‌ها در ازای کاهش اجاره‌بهای مستاجرانی که تحت‌تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌اند، تخفیف مالیات بر اجاره یا مالیات بر ملک دریافت خواهند‌ کرد.

براساس توصیه‌های ویژه مستاجران، درصورتی که صاحب‌خانه‌ها اجاره‌بها را هفته‌ای ۲۰۰ دلار کاهش دهند، از دولت هفته‌ای ۱۰۰ دلار تخفیف مالیاتی دریافت خواهندکرد. تاریخ اجرای این طرح از اول آوریل بوده و تا ۶ ماه ادامه‌ خواهدداشت. اهالی کانبرا می‌توانند درباره کاهش اجاره‌بها و دسترسی به کمک دولتی از صاحبان‌خانه یا کارشناسان املاک پرس‌و‌جو کنند.

قلمرو شمالی

دولت قلمرو شمالی در تلاش برای ایجاد اصلاحات قانونی است تا بتواند مهلت مذاکره طولانی‌تری را برای مستاجر و صاحب‌خانه فراهم کند، اما هنوز نتوانسته مهلت قانونی برای جلوگیری از تخلیه خانه‌ها را به اجرا بگذارد.

قانون جدید اجاره که در آستانه اجرایی‌شدن بود نیز در دوران شیوع کووید-۱۹ معلق خواهد‌شد. ناتاشا فایلز دادستان کل قلمرو شمالی می‌گوید منطقی است اجرای قانونی که برای حمایت و تامین اطمینان‌خاطر ساکنان به تغییراتی زیادی نیاز دارد را متوقف کنیم.

اشباع بازار

اگر به دنبال اجاره مکانی جدید هستید، انتظار می‌رود قیمت‌ها در ماه‌های آینده کاهش پیدا کند. تحلیل‌گران بازار املاک در مرکز پژوهشی SQM پیش‌بینی می‌کنند تعداد خانه‌های قابل اجاره در کوتاه‌مدت جهش شدیدی خواهد‌داشت.

عامل این جهش اشباع بازار مسکن به واسطه اقامت‌های کوتاه‌مدت توسط کسب و کارهایی مانند Airbnb است. همچنین به دلایلی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و بیکاری، افراد کمتری محل سکونت خود را تغییر می‌دهند.

منبع: ۷ نیوز

نمونه نامه‌ای برای نمایش چگونگی مذاکره برسر کاهش اجاره‌بها با صاحب‌خانه

در نمونه ارائه شده، مستاجری که درآمد هفتگی‌اش ۳۵۰ دلار کاهش داشته‌ است، درخواست کاهش هفته‌ای ۲۵۰ دلار اجاره‌بها برای دو ماه را دارد. مستاجران باید در درخواست خود اعلام کنند چقدر از درآمدشان کاسته شده و به چه میزان کاهش اجاره‌بها نیاز دارند. همچنین توصیه می‌شود مدارک اثبات مشکلات مالی خود را ضمیمه نامه کنند.

نمونه نامه‌‌ای نیز برای صاحب‌خانه‌ها فراهم شده‌است تا به آنها در انجام مذاکره کمک کند:

 

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه