وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اخبار » اسناد محرمانه فین‌سن؛ بانک‌های بزرگ استرالیا درگیر پرونده فعالیت‌های مالی مشکوک

تاریخ انتشار : 1399/07/02 - 7:07

اسناد محرمانه فین‌سن؛ بانک‌های بزرگ استرالیا درگیر پرونده فعالیت‌های مالی مشکوک

صدای استرالیا – درحالیکه اخبار مربوط به درز اسناد محرمانه فین‌سن به سرخط اخبار بین‌المللی راه پیدا کرده است نام […]


صدای استرالیا – درحالیکه اخبار مربوط به درز اسناد محرمانه فین‌سن به سرخط اخبار بین‌المللی راه پیدا کرده است نام پنج بانک بزرگ استرالیا نیز در این اسناد به چشم می‌خورد.

اسناد محرمانه فین‌سن شامل بیش از ۲۶۰۰ سند است که در آن به ۲۱۰۰ گزارش فعالیت مشکوک اشاره شده است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، بانک‌های کامن ولث، ای‌ان‌زد، وست‌پک، NAB و مک‌کواری بانک‌های استرالیایی هستند که از آنها در این اسناد نام برده شده است.

اگرچه بانک‌های استرالیایی سهم اندکی از این تراکنش‌های مشکوک دارند، اما نام آنها در یک نمونه ۳۵ میلیارد دلاری از ۱۸ هزار تراکنش مشکوک برده شده است.

به عنوان نمونه بانک کامن ولث در ۷۹ تراکنش مشکوک دست داشته است و افراد از بزرگترین بانک استرالیا برای انتقال بیش از ۵۸ میلیون دلار و دریافت ۲٫۴ میلیون دلار استفاده کرده‌اند.

در همین حال بانک ای‌ان‌زد برای دریافت ۲٫۸۸ میلیون دلار و بانک NAB برای دریافت ۲٫۲ میلیون دلار توسط مشتریانش در این گزارش گنجانده شده‌اند. بانک وست‌پک نیز در تسهیل انتقال ۶۸۵ هزار دلار پول نقش داشته است.

در این میان بانک مک‌کواری سهم بسیار بیشتری را از آن خود کرده است به طوریکه انتقال بیش از ۱۶۷ میلیون دلار را انجام داده است.

این تراکنش‌ها توسط این پنج بانک استرالیایی و به واسطه بانک‌های دیگری از جمله بانک بارکلیز انگلیس انجام شده و مبدا و مقصد آنها تا کشورهای روسیه، لاتویا و دانمارک شناسایی شده‌اند.

فایل‌های فین‌سن” چه اسنادی هستند؟

به گزارش بی‌بی‌سی، فایل‌های فین‌سن شامل بیش از ۲۶۰۰ سند است که در آن به ۲۱۰۰ “گزارش فعالیت مشکوک” (SARs) اشاره شده است.

گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های مشکوک لزوما سند خلافکاری نیست. این گزارش‌ها را بانک‌ زمانی که به فعالیت‌های مشتریان خود مشکوک شود برای مقامات می‌فرستد.

بر اساس قانون بانک‌ها باید از هویت مشتریان خود آگاه باشند. این که تنها گزارش فعالیت مشکوک را ارسال کنند و در انتظار اقدام مجریان قانون همچنان به گرفتن و انتقال پول مشکوک ادامه دهند، قابل قبول نیست. اگر بانک به شواهدی مبنی بر فعالیت‌های مجرمانه برخورد کند باید انتقال پول را متوقف کند.

اسناد افشا شده نشان می‌دهد که چگونه شماری از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان در پولشویی مبالغ هنگفت نقش داشته‌اند و چطور مجرمان برای پنهان کردن پول‌هایشان از شرکت‌های ناشناس بریتانیایی بهره برده‌اند.

گزارش‌های فعالیت‌های مشکوک بانک‌ها در قالب اسنادی به سایت بازفید رسیده و در اختیار “کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی” (ICIJ) قرار گرفته است. از بی‌بی‌سی هم برنامه پانوراما به این تحقیق جهانی پیوسته است.

فرگوس شیل از کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی می‌گوید اسناد فین‌سن “نگاهی از داخل به این موضوع است که بانک‌ها تا چه حد از جریان عظیم پول‌های کثیف در سرتاسر جهان مطلع بوده‌اند… سیستمی که قرار است جریان یافتن پول مشکوک را متوقف کند، خود آلوده است.”

گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های مشکوک که اکنون افشا شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در اختیار “شبکه اجرای قانون جرایم مالی آمریکا” که به صورت مخفف فین‌سن (FinCEN) خوانده می‌شود، قرار گرفته و در مجموع شامل حدود دو تریلیون دلار مبادله مالی می‌شود.

فین‌سن گفته که درز این اسناد ممکن است به امنیت ملی آمریکا آسیب بزند، باعث به خطر افتادن تحقیقات شود و امنیت کسانی را که این گزارش‌ها را ارسال کرده‌اند به خطر بیندازد.

اما این شبکه چند روز پیش از بررسی طرح‌هایی برای متحول کردن برنامه‌های ضدپولشویی خود در آمریکا خبر داد.

بریتانیا هم طرح‌هایی را برای اصلاح سیستم ثیت شرکت‌ها با هدف مبارزه با پولشویی و کلاهبرداری ارائه کرده است.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه