وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 30 April 2024
» اخبار » استرالیا کشتی جنگی به دریای سرخ نمی‌فرستد

تاریخ انتشار : 1402/10/01 - 3:50

استرالیا کشتی جنگی به دریای سرخ نمی‌فرستد

صدای استرالیا– استرالیا اعلام کرد به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای محافظت از محموله‌ها در برابر حملات شورشیان حوثی […]

استرالیا کشتی جنگی به دریای سرخ نمی‌فرستد

صدای استرالیا– استرالیا اعلام کرد به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای محافظت از محموله‌ها در برابر حملات شورشیان حوثی مورد حمایت ایران، کشتی جنگی به دریای سرخ نمی‌فرستد.

ایالات متحده پیش از این درخواستی را برای ۳۹ کشور عضو نیروهای دریایی ترکیبی (CMF) برای تقویت تلاش‌ها برای باز نگه داشتن مسیر حیاتی کشتیرانی در دریای سرخ صادر کرده بود. دریای سرخ یکی از شلوغ ترین خطوط کشتیرانی در جهان است که دریای مدیترانه و کانال سوئز را به اقیانوس هند متصل می‌کند.

بیش از ۱۵ درصد تجارت جهان از طریق این منطقه جریان دارد که میلیون‌ها بشکه نفت را شامل می شود. در روزهای اخیر، غول نفتی BP اعلام کرد که تمام کشتی‌هایی که از دریای سرخ می‌گذرند را موقتاً متوقف می‌کند، در حالی که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از جمله مرسک استفاده از این مسیر را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده‌اند.

چند روزی است که دولت فدرال استرالیا تاکید کرده که کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی استرالیا بخشی از کمک مورد درخواست آمریکا نخواهد بود و ریچارد مارلز، وزیر دفاع روز پنجشنبه تایید کرد که به جای آن، پرسنل دفاعی اضافی به منطقه اعزام خواهند شد. آقای مارلز به اسکای نیوز گفت: «ما کشتی یا هواپیما نمی‌فرستیم. با این حال، ما سهم خود را در نیروی دریایی ترکیبی تقریباً سه برابر خواهیم کرد. ما باید در مورد تمرکز استراتژیک خود کاملاً شفاف باشیم و تمرکز استراتژیک ما، منطقه ما است – شمال شرقی اقیانوس هند، دریای چین جنوبی، دریای چین شرقی، اقیانوس آرام.» شش پرسنل اضافی نیروی دفاعی استرالیا (ADF) در سال جدید به بحرین که مقر CMF است اعزام خواهند شد. در طول سال ۲۰۲۴ حداکثر ۱۶ پرسنل ADF در نیروی دریایی ترکیبی وجود خواهد داشت.

یک مقام آمریکایی که ظاهرا منتقد این اعلامیه دولت فدرال استرالیا بود، به ABC گفت که استرالیا نمی‌تواند “تظاهر کند که مشکلات جهانی به راه حل‌های جهانی نیاز ندارند”. در اوایل این هفته، ایالات متحده یک نیروی دریایی را راه اندازی کرد که به طور خاص با هدف باز نگه داشتن دریای سرخ برای تجارت، به نام «عملیات نگهبان رفاه» است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در آن شرکت خواهند کرد.

اپوزیسیون، دولت را متهم کرده که در مورد تصمیم خود مطمئن نیست و گفته که هر چیزی جز ارسال یک کشتی جنگی به دریای سرخ از سوی متحدان استرالیا مورد توجه قرار نخواهد گرفت. اندرو هستی، وزیر دفاع دولت سایه، به برنامه PM شبکه ABC گفت: «این یک درخواست ساده از سوی ایالات متحده بود، این چیزی نبود که فراتر از ما باشد. دولت باید تصمیم خود را تغییر دهد، باز نگه داشتن خطوط دریایی در دریای سرخ به نفع منافع ملی ما است. اگر مایل به کمک در انجام وظایف نسبتاً ساده ای نباشیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که دیگران به ما کمک کنند.» در همین حال کارشناسان نظامی این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا کشتی‌های استرالیایی برای ارائه کمک در منطقه به درستی پیکربندی شده‌اند یا خیر.

پروفسور دان راثول، کارشناس حقوق بین‌الملل در دانشگاه ملی استرالیا، گفت که باید ملاحظاتی برای دولت استرالیا در ایجاد این موضوع وجود داشته باشد. علاوه بر زمان لازم برای رساندن یک ناو جنگی استرالیایی به منطقه، تنش‌های گسترده‌تر در خاورمیانه نیز نقش مهمی در این مورد داشته است. او گفت: «نیاز به آتش‌بس در غزه و در حالی که آن جدا از رویدادهای دریای سرخ نیست، وجود دارد. آنها به هم مرتبط هستند.» او گفت: «نگرانی واقعی برای استرالیا وجود دار د که استقرار یک کشتی نیروی دریایی سلطنتی استرالیا می‌تواند به عنوان تشدید احتمالی بحران اسرائیل و غزه تلقی شود، آن هم در زمانی که استرالیا – با حمایت از آتش‌بس – می‌خواهد بحران را کاهش دهد.»

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه