وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اجتماعی » استرالیا چگونه مشکل جرایم مرتبط با اسلحه را حل کرد

تاریخ انتشار : 1396/12/03 - 3:47

استرالیا چگونه مشکل جرایم مرتبط با اسلحه را حل کرد

صدای استرالیا – تیراندازی اخیر در مدرسه‌ای در ایالت فلوریدای آمریکا که به کشته شدن 17 نفر انجامید بار دیگر توجه جهانیان را به استرالیا و سیاست این کشور در کاهش جرایم مرتبط با اسلحه جلب کرده است.

استرالیا چگونه مشکل جرایم مرتبط با اسلحه را حل کرد

صدای استرالیا – تیراندازی  اخیر در مدرسه‌ای در ایالت فلوریدای آمریکا که به کشته شدن ۱۷ نفر انجامید بار دیگر توجه جهانیان را به استرالیا و سیاست این کشور در کاهش جرایم مرتبط با اسلحه جلب کرده است.

استرالیا که در سال‌های نه چندان دور مشکل افزایش جرایم مرتبط با اسلحه و کشتار دست جمعی با سلاح‌های گرم را داشت موفق شده است تا این مشکل را به نحو احسن برطرف کند و از این نظر همواره از سیاست این کشور به عنوان الگویی برای دیگر کشورها به ویژه آمریکا یاد می‌شود.

در سال ۱۹۹۶ استرالیا شاهد فجیع ترین قتل‌ عام تاریخ خود بود و در جریان این حادثه که در منطقه‌ای در جنوب شرق تاسمانی رخ داد فردی با نام مارتین بریانت با اسلحه به روی مردم آتش گشوده و ۳۵ نفر را کشت. در این تیراندازی که در کافه‌ای شلوغ در یک منطقه توریستی رخ داد ۲۳ نفر نیز زخمی شدند.

در پی این حادثه دولت استرالیا طرحی را برای جمع آوری سلاح‌های موجود در خانه‌ها معرفی کرد که بر اساس آن دولت قبول کرد تا سلاح‌ها را از مردم خریداری کند. با اجرای این طرح دولت استرالیا موفق به جمع آوری بیش از ۶۰۰ هزار اسلحه شد. این سلاح‌ها پس از جمع آوری معدوم شدند. این طرح برای دولت نیم میلیارد دلار هزینه در بر داشت که این هزینه از محل افزایش مالیات تامین شد.

علاوه بر این دولت استرالیا قوانین سختگیرانه‌تری برای در اختیار داشتن سلاح در این کشور وضع کرد. بر اساس قوانین جدید تمامی سلاح‌های موجود در خاک استرالیا باید ثبت می‌شدند و در همین حال در اختیار داشتن سلاح‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نیز ممنوع اعلام شد. دارندگان اسلحه نیز باید دلیل قانع کننده‌ای برای تملک اسلحه ارائه می‌کردند. در همین حال در صورت خریداری سلاح فرد خریدار باید ۲۸ روز برای تحویل سلاح خود منتظر می‌ماند تا کنترل‌های امنیتی در خصوص او و سابقه‌اش انجام می‌شد.

این قوانین در حال حاضر نیز در استرالیا اجرا می‌شود و از سال ۱۹۶۶ تا کنون این کشور دیگر شاهد کشتار دست جمعی با سلاح گرم نبوده است.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه