وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اخبار » استرالیا در رده نهم برترین دموکراسی‌های جهان قرار گرفت

تاریخ انتشار : 1400/11/27 - 3:29

استرالیا در رده نهم برترین دموکراسی‌های جهان قرار گرفت

صدای استرالیا– یک گزارش جدید حاکی است که موفقیت‌های خارق‌العاده اقتصادی چین در یک دهه گذشته، سیستم دموکراتیک اداره کشورها […]

استرالیا در رده نهم برترین دموکراسی‌های جهان قرار گرفت

صدای استرالیا– یک گزارش جدید حاکی است که موفقیت‌های خارق‌العاده اقتصادی چین در یک دهه گذشته، سیستم دموکراتیک اداره کشورها را در جهان با خطراتی مواجه می‌کند.

آن‌گونه که در شاخص سالانه دموکراسی واحد اطلاعات اکونومیست ذکر شده، کمتر از نصف جمعیت جهان، در کشورهایی با نوعی از دموکراسی زندگی می‌کنند.

در این گزارش آمده است که تداوم همه‌گیری کرونا برای دومین سال پیاپی از جمله مسایلی است که تأثیر منفی بر دموکراسی و آزادی داشته است.

در مجموع ۴۵٫۷ درصد از جمعیت جهان، در کشورهایی زندگی می‌کنند که نوعی از حکومت دموکراتیک را دارند؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۹٫۴ درصد بوده است.

بر اساس گزارش مذکور، نروژ، ایسلند و سوئد به ترتیب سه دموکراسی برتر جهان هستند و استرالیا به طور مشترک رتبه نهم را به خود اختصاص داده و دارای دموکراسی کامل لقب گرفته است.

افغانستان در انتهای این فهرست و در جایگاه ۱۶۵ دیده می‌شود. میانمار و کره‌شمالی هم دیگر کشورهای انتهای این فهرست هستند.

چین در شاخص دموکراسی، جزو حکومت‌های اقتدارگرا دسته‌بندی شده و در جایگاه ۱۴۸ قرار گرفته است.

این گزارش همچنین حاکی است که رشد قدرت اقتصادی و نفوذ سیاسی چین، یک عامل مهم تهدید کننده دموکراسی در جهان است.

گزارش مذکور با تاکید بر اینکه چالش تضعیف دموکراسی، ارتباط مستقیمی با موفقیت اقتصادی باورنکردنی چین در سه دهه گذشته داشته است، می‌افزاید: حکومت چین به برتری نظام خود نسبت به غرب باور بیشتر پیدا کرده و همه‌گیری کووید-۱۹ نیز این باور را تشدید کرده است.

برخورد سختگیرانه و خشن چین با همه‌گیری، از جمله با برقراری قرنطینه‌های گسترده شهرها، نسبت به رویکرد سهل‌گیرانه‌تر دموکراسی‌های لیبرال، اثربخشی خود را نشان داده و چین مدعی است که این سیاست‌های سختگیرانه، ثابت کرد که مدل حکمرانی چین، برتر از کشورهای غربی است.

 

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها :
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه