وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اجتماعی » استرالیا در انتظار بارش‌های سیل‌آسای ناشی از پدیده جوی لانینا

تاریخ انتشار : 1399/07/09 - 4:25

استرالیا در انتظار بارش‌های سیل‌آسای ناشی از پدیده جوی لانینا

صدای استرالیا- اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرد که ایالات شرقی این کشور امسال به‌دلیل وجود هوای سردتر و بادهای شدیدتر و پدیده جوی لانینا که در اقیانوس آرام توسعه یافته‌ است وقایع آب‌وهوایی خطرناکی را تجربه خواهند کرد.

استرالیا در انتظار بارش‌های سیل‌آسای ناشی از پدیده جوی لانینا

صدای استرالیا– اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرد که ایالات شرقی این کشور امسال به‌دلیل وجود هوای سردتر و بادهای شدیدتر و پدیده جوی لانینا که در اقیانوس آرام توسعه یافته‌ است وقایع آب‌وهوایی خطرناکی را تجربه خواهند کرد.

لانینا پدیده‌ای جوی است که از بادهای شدید برفراز اقیانوس‌های منطقه استوا ازجمله اقیانوس آرام نشأت می‌گیرد. طی این پدیده جوی که در اثر تغییر اختلاف فشار منطقه رخ می‌دهد درجه حرارت آب دریا سرد می‌شود و اجازه می‌دهد سطح آب‌های اقیانوس آرام در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود و در قسمت‌های گرمسیری غربی گرم‌تر از حالت عادی گسترش یابد.

برای استرالیا این پدیده می‌تواند به معنی مقادیر بسیار زیاد بارش‌ها و درنتیجه جاری‌شدن سیل‌های ویرانگر و فصل طوفان‌های موسمی و همچنین کاهش سریع دما باشد.

دراین‌خصوص اندور واتکینز، مدیر عملیات اقلیمی اداره هواشناسی استرالیا اظهار داشت: «معمولاً با لانینا ما طوفان‌های موسمی گرمسیری بیشتری نسبت به حالت عادی مشاهده می‌کنیم. به‌طور معمول ما در هر فصل ۹ تا ۱۱ طوفان موسمی گرمسیری می‌بینیم. اما با لانینا بر تعداد این طوفان‌ها افزوده می‌شود.»

بررسی‌های اداره هواشناسی نشان می‌دهد که کاهش ۰٫۸ درجه سانتیگرادی در دمای آب در مناطقی از اقیانوس آرام در ماه‌های اخیر بر بادهای دریایی بین دو قاره اثر گذاشته است و این بدان‌معنی است که پیش‌بینی‌ می‌شود وضعیت آب‌وهوایی تا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ خطرناک‌تر شود.

آخرین‌بار که بخش قابل‌توجهی از لانینا در استرالیا رخ داد بین دسامبر ۲۰۱۰ تا مارس ۲۰۱۱ بود که به ثبت رکورد مرطوب‌ترین دوره دوساله کشور منجر شد.

منبع: ۹نیوز


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه