وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » احیای بخش بزرگی از تپه‌های مرجانی استرالیا

تاریخ انتشار : 1401/05/15 - 6:33

احیای بخش بزرگی از تپه‌های مرجانی استرالیا

صدای استرالیا - بررسی‌ها نشان می‌دهد که تپه‌های مرجانی دیواره بزرگ دریایی استرالیا که در اثر طوفان و رنگ‌باختگی نابود شده بود تا حدود زیادی احیا شده‌اند.


صدای استرالیا – بررسی‌ها نشان می‌دهد که تپه‌های مرجانی دیواره بزرگ دریایی استرالیا که در اثر طوفان و رنگ‌باختگی نابود شده بود تا حدود زیادی احیا شده‌اند.

براساس این مطالعه بخش‌های شمالی و مرکزی این رشته اکنون دارای بیشترین مرجان‌ از زمان شروع نظارت بر آنها در ۳۶ سال پیش است. اما پوشش مرجانی بخش جنوبی این دیواره کاهش یافته است.

مقام‌ها گفتند مرجان‌هایی که پدیدار شده‌اند بسیار آسیب‌پذیرند و در نتیجه ممکن است در اثر تغییر اقلیم و سایر تهدیدها به سرعت از بین بروند.

موسسه علوم دریایی استرالیا هر سال سلامت آبسنگ‌های مرجانی را بررسی می‌کند. این بررسی از هوا و همچنین مستقیما در دریا با کمک غواصان انجام می‌شود.

بعد از آنکه چهارمین رویداد بزرگ رنگ‌باختگی در ماه مارس تایید شد، موسسه علوم دریایی استرالیا نگرانی‌های زیادی در آستانه مطالعه امسال داشت.

پال هاردیستی مدیر این موسسه گفت: «ما طی ۳۶ ساله نظارت بر وضعیت دیواره بزرگ مرجانی هرگز شاهد رنگ‌باختگی‌هایی به فواصل اینقدر اندک نبودیم.»

رنگ‌باختگی زمانی اتفاق می‌افتد که مرجان‌ها در اثر دمای بالا، جلبک‌هایی که در داخل آنها زیست می‌کنند و به آنها رنگ و زندگی می‌دهند را دفع می‌کنند.

تا پیش از سال ۲۰۱۶ فقط دو رویداد بزرگ رنگ‌باختگی از این نوع ثبت شده بود.

رنگ‌باختگی امسال اولین موردی بود که در جریان «لا نینیا» روی می‌داد، پدیده‌ای آب‌وهوایی که معمولا با خنک‌تر شدن آب همراه است.

دکتر هاردیستی می‌گوید نتایج تازه نشان می‌دهد که اگر شرایط اجازه دهد مرجان‌ها می‌توانند احیا شوند اما «اختلالات حاد و شدید» فراوان‌تر و طولانی‌تر شده اند.

تپه‌های مرجانی همچنین در اثر حمله نوعی ستاره دریایی که مرجان می‌خورد و چرخندهای استوایی آسیب می‌بینند.

دکتر مایک اِمسلی از موسسه علوم دریایی استرالیا گفت که بخش اعظم مرجان‌های تازه رشد کرده در معرض تهدید هستند.

او گفت: «این یعنی اختلال‎‌های آینده می‌تواند احیای مشاهده شده را در مدتی کوتاه وارونه کند.»

دیواره بزرگ مرجانی استرالیا در سال ۱۹۸۱ به عنوان یک محوطه میراث جهانی شناسایی شد.

این دیواره به طول ۲۳۰۰ کیلومتر به موازات سواحل شمال شرقی استرالیا، یکی از پرتنوع ترین اکوسیستم‌های جهان است.

«سازمان پارک دریایی دیواره بزرگ مرجانی» که این محیط را مدیریت می‌کند می‌گوید که چشم انداز حفظ این زیستگاه فوق‌العاده به دلیل تغییر اقلیم «خیلی بد» است.

یونسکو – نهاد علمی و فرهنگی سازمان ملل – می‌گوید که برای حفاظت از این زیستگاه به اندازه کافی تلاش نمی‌شود.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه