وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » آیا بازار املاک استرالیا به نقطه اوج رسیده است؟

تاریخ انتشار : 1402/09/02 - 0:48

آیا بازار املاک استرالیا به نقطه اوج رسیده است؟

صدای استرالیا- یک اقتصاددان برجسته بر خلاف همتایان خود معتقد است که قیمت املاک در سیدنی و ملبورن که به بالاترین حد در 12 سال اخیر رسیده، سال آینده افت خواهد کرد.


صدای استرالیا- یک اقتصاددان برجسته بر خلاف همتایان خود معتقد است که قیمت املاک در سیدنی و ملبورن که به بالاترین حد در ۱۲ سال اخیر رسیده، سال آینده افت خواهد کرد.

لوییس کریستوفر، مدیرعامل SQM Research پیش‌بینی می‌کند که قیمت مسکن سیدنی و ملبورن در سال ۲۰۲۴ تا ۴ درصد کاهش می‌یابد.

اما پیش‌بینی او مبنی بر افت قیمت پس از افزایش دوباره نرخ بهره به ۴٫۳۵ درصد در ماه نوامبر، با برآوردهای اقتصاددان‌های بانک مرکزی در تضاد است. این اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که رشد قیمت مسکن در سال آینده تداوم خواهد داشت.

کریستوفر گفت: ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اساساً این یک نقطه اوج در بازار ایجاد می‌کند. البته سقوط قیمت‌ها را پیش‌بینی نمی‌کنیم؛ زیرا کمبود مسکن وجود دارد و برای سقوط قیمت‌ها وجود مسکن مازاد ضروری است.

وی افزود: اما آیا می‌توانیم با توجه به کندی رشد اقتصادی و افزایش نرخ بهره، کاهش نسبی در قیمت مسکن داشته باشیم؟ من معتقدم که می‌توانیم.

بنا به پیش‌بینی کریستوفر، قیمت‌ها در بریزبین بین ۴ تا ۸ درصد و در پرت بین ۵ تا ۹ درصد بالا خواهد رفت و در مقابل، قیمت مسکن در سیدنی می‌تواند از صفر تا ۴ درصد پایین بیاید. در ملبورن نیز امکان افزایش یک درصدی و کاهش تا ۴ درصدی قیمت مسکن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه روند مشابهی نیز در ملبورن وجود دارد، گفت: انتظار می‌رود که قیمت خانه‌های مستقل در حلقه‌های میانی و بیرونی سیدنی، رشد قیمت خانه‌ها و مناطق پرطرفدارتر را جبران کند.

این سناریو برپایه نرخ بهره بین ۴٫۱ تا ۵ درصد، کاهش سرعت رشد جمعیت به زیر ۴۶۰ هزار و نرخ بیکاری ۴٫۵ تا ۵٫۵ درصدی است.

به گفته کریستوفر، این شرایط، رکود اقتصادی قابل توجهی ایجاد می‌کند که مالکان را برای فروش دچار چالش خواهد کرد. همچنین افرادی که به دنبال شغل دوم برای تامین هزینه‌ اقساط وام هستند نیز در یافتن شغل مشکل خواهند داشت.

اما همه با این نظریه موافق نیستند.

جاناتان مک‌منامین، اقتصاددان ارشد بارنجوی گفت: عدم تعادل بین تقاضای خریدار و تعداد محدود خانه در بازار مانع از رسیدن بازار به نقطه اوج می‌شود.

وی توضیح داد: اگر به موجودی بازار مسکن در سیدنی و ملبورن نگاه کنیم، می‌بینیم که این بازارها هنوز تحت فشارند. موج جدید عرضه در آغاز بهار نیز فورا توسط تقاضای انباشته جذب شده است.

وی در عین حال گفت که انتقال ثروت بین‌ نسلی در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت. این مساله موجب تقویت مالی خریدارانی می‌شود که ضریب بدهی به درآمد پایین و حساسیت کمتری به نرخ بهره دارند. ورود این افراد به بازار جلوی ریزش قیمت را می‌گیرد.

دکتر نیکولا پاول، رئیس بخش تحقیقات و اقتصاد دامین نیز تداوم رشد قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کند؛ اما می‌گوید که سرعت این رشد کمتر خواهد بود؛ زیرا افزایش عرضه، رقابت خریداران را کاهش می‌دهد.

وی گفت: من هنوز متقاعد نشده‌ام که شاهد افت قیمت‌ها خواهیم بود؛ زیرا کمبود اساسی عرضه همچنان وجود دارد. به ویژه اینکه با رشد جمعیت قوی مواجهیم.

منبع: سیدنی مورنینگ هرالد


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه