وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » آیا ارزش دلار استرالیا بیش از قیمت واقعی آن است؟

تاریخ انتشار : 1396/11/03 - 10:30

آیا ارزش دلار استرالیا بیش از قیمت واقعی آن است؟

ارزش دلار استرالیا از نظر عده زیادی از تحلیلگران بیش از قیمت واقعی آن است. بعد از دلار آمریکا که پیروزمندانه و پر قدرت و با بالاترین ارزش خود در طول سال‌های اخیر معامله شده است، دلار استرالیا یکی از ارز‌های قابل توجه در بازار است.

آیا ارزش دلار استرالیا بیش از قیمت واقعی آن است؟

صدای استرالیا – ارزش دلار استرالیا از نظر عده زیادی از تحلیلگران بیش از قیمت واقعی آن است. بعد از دلار آمریکا که پیروزمندانه و پر قدرت و با بالاترین ارزش خود در طول سال‌های اخیر معامله شده است، دلار استرالیا یکی از ارز‌های قابل توجه در بازار است.

با وجود قدرت دلار استرالیا، بانک مرکزی استرالیا هم نرخ بهره‌ بیش از ۱٫۷۵ درصدی خود را حفظ کرده است. این نرخ بهره سه برابر بیشتر از بانک‌های مرکزی ایالات‌متحده و انگلستان است. همچنین دومین نرخ بهره بالا را در میان بازار‌های توسعه‌یافته بعد از نیوزیلند دارد. این ارز همیشه از وجود سرمایه‌دارانی که به ارز‌‌های ضعیف اروپایی روی خوشی نشان نمی‌دهند، بهره‌مند شده است.

دلایل بالا بودن ارزش دلار استرالیا نسبت به قیمت واقعی آن

استرالیا بزرگ‌ترین شریک تجاری کشور قدرتمند چین است. استرالیا به چین، سنگ آهن و سایر کالاها را صادر می‌کند. عده‌ای از تحلیلگران درباره ارزیابی ارزش دلار استرالیا دچار شک و تردید شده‌اند. اسکات هاسلم، اقتصاددانان یو بی اس می‌گوید حدود پنج درصد از نرخ ۰٫۷۵ دلار استرالیایی به طور واقعی قیمت‌گذاری نشده است.

در ادامه چند دلیل وجود دارد که این ادعا را ثابت می‌کند. همچنین درباره خطر کاهش ارزش دلار استرالیایی هشدار داده شده است.

نرخ بهره دلار استرالیا آماده کاهش شده است

بانک مرکزی استرالیا بالاترین نرخ بهره در جهان را دارد و پیش‌بینی می‌شود که این بانک نرخ بهره و ارزش دلار استرالیایی را کاهش دهد. بانک مرکزی استرالیا این اقدام را به منظور تقویت صادرات ضعیف و اقتصاد گسترده انجام می‌دهد.

تورم از زمان پایان بحران مالی جهانی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. صادرات استرالیا به غیر از طلا به طرز نا امید‌کننده‌ای به ۲٫۶ درصد (بر اساس آخرین گزارش‌های موجود) رسیده است. این‌ها همه دلایلی است که بانک مرکزی استرالیا بر اساس آن می‌تواند نرخ بهره و ارزش دلار استرالیا را کاهش دهد.

افزایش نرخ بهره دلار آمریکا از جذابیت دلار استرالیا کاسته است

یکی دیگر از دلایل ارزش دلار استرالیا بیش از قیمت واقعی آن، افزایش نرخ بهره و ارزش دلار آمریکا توسط بانک مرکزی آمریکا است. اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره و ارزش دلار را افزایش دهد، سرمایه‌گذاران کشش خود را به سمت دلار استرالیایی از دست خواهند داد.

بر اساس نظر یک اقتصاد‌دان از طرف بانک مرکزی کشور‌های مشترک المنافع استرالیایی با افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، فشار‌های کاهشی روی قیمت کالا‌ها به وجود می‌آید و این مسئله فشاری را روی دلار استرالیا وارد خواهد کرد.

اقتصاد تضعیف شده چین روی ارزش دلار استرالیا تاثیر می گذارد

بعضی از تحلیلگران اقتصادی معمولا تاثیرات اقتصاد چین روی دلار استرالیا را بررسی می‌کنند. معاون صنعت، علوم و نوآوری استرالیا اخیرا گفته که امکان دارد قیمت سنگ آهن با بیست درصد کاهش به ۴۴٫۸۰ دلار برسد. این مسئله می‌تواند باعث کاهش ارزش دلار  استرالیا شود. صادرات زغال سنگ استرالیا هم با تهدید روبرو است؛ زیرا چین و سایر وارد کنندگان زغال سنگ در تلاش برای کاهش انتشار کربن هستند.

منبع: وب سایت صرافی ستاره سهیل


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه