وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اجتماعی » آبله میمون، بیماری با اهمیت ملی در استرالیا اعلام شد

تاریخ انتشار : 1401/05/07 - 11:41

آبله میمون، بیماری با اهمیت ملی در استرالیا اعلام شد

صدای استرالیا– افسر ارشد پزشکی استرالیا، آبله میمون را «یک بیماری شایع واگیردار با اهمیت ملی» اعلام کرد. استرالیا با […]

آبله میمون، بیماری با اهمیت ملی در استرالیا اعلام شد

صدای استرالیا– افسر ارشد پزشکی استرالیا، آبله میمون را «یک بیماری شایع واگیردار با اهمیت ملی» اعلام کرد.

استرالیا با شناسایی ۴۴ مورد ابتلا به آبله میمون (Monkeypox) به بیست و چهارمین کشور با بیشترین میزان ابتلا به این بیماری تبدیل شده است.

تغییر در رده‌بندی به سطح با اهمیت ملی، به این معناست که دولت باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری به تدوین یک سیاست ملی، مداخله و آگاهی رسانی عمومی اقدام کند.

دکتر پل کلی در بیانیه‌ خود در این رابطه نوشت: من وضعیت در حال گسترش آبله میمون را در استرالیا، یک بیماری شایع واگیردار با اهمیت ملی اعلام می‌کنم.

وی افزود: این تصمیم در پی آن اتخاذ شده که سازمان جهانی بهداشت، وضعیت جهانی آبله میمون را «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی» اعلام کرده است.

افسر ارشد پزشکی استرالیا نوشت: ذکر این نکته ضروری است که با وجود اعلام سطح با اهمیت ملی، آبله میمون بسیار کم خطرتر از کووید-۱۹ است و در موج شیوع کنونی، به جز در کشورهایی که بیماری در آنها بومی محسوب می‌شود، هیچ مرگ و میری گزارش نشده است.

عمده موارد ابتلا به آبله میمون در استرالیا در افراد بین ۲۱ تا ۴۰ سال مشاهده شده است. همچنین مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و سایر مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند، بیشترین مبتلایان را تشکیل می‌دهند.

علایم این بیماری شامل جوش‌ها و بثورات پوستی و اغلب همراه با تب، تورم غدد لنفاوی و لرز است.

پروفسور کلی نوشت: اگرچه آبله میمون عموما یک بیماری مقاربتی محسوب نمی‌شود؛ اما تماس فیزیکی با یک شخص مبتلا در حین دخول جنسی ریسک انتقال را بسیار بالا می‌برد. تماس فیزیکی صمیمی مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن و رفتارهای جنسی نیز می‌تواند عامل انتقال باشد؛ زیرا یکی از روش‌های احتمالی انتقال ویروس از راه زخم‌های پوستی است.

به نوشته وی، جوش‌های پوستی ناشی از این بیماری عموما ابتدا در صورت و سپس در سایر بخش‌های بدن از جمله بازوها و دست‌ها و کف پا نمودار می‌شود. البته در شیوع کنونی، بروز جوش‌ها در نواحی تناسلی و مقعدی افراد هم دیده شده است.

این بیانیه می‌افزاید: جوش‌ها و علایم شبه آنفلوآنزای آبله میمون، به نسبت ملایم هستند و در اکثر موارد، ظرف ۲ تا ۴ هفته خود به خود و بدون نیاز به درمان خاصی، بهبود می‌یابند.

هم‌زمان با افزایش موارد ابتلا به این بیماری در استرالیا، گروه مشاوره فنی ایمنی‌سازی استرالیا نیز دستورالعمل واکسیناسیون آبله میمون را به روز کرده است.

هم‌اکنون دو واکسن برای این بیماری در استرالیا در دسترس است که عبارتند از نسل سوم واکسن Jynneos و نسل دوم ACAM2000.

 

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه