وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 18 April 2024
» اجتماعی » گزارش ۹ نیوز از ایران: رشد ۳۰۰ درصدی کالاهای اساسی؛ نگرانی و خشم ایران را فراگرفت

تاریخ انتشار : 1401/02/23 - 7:24

گزارش ۹ نیوز از ایران: رشد ۳۰۰ درصدی کالاهای اساسی؛ نگرانی و خشم ایران را فراگرفت

صدای استرالیا- شبکه خبری 9 نیوز استرالیا در گزارشی به گرانی کالاهای اساسی در ایران و نگرانی و خشم مردم پرداخته و نوشت: دیروز (پنج‌شنبه) به طور ناگهانی قیمت کالاهای اساسی مانند روغن، مرغ و تخم‌مرغ و شیر تا 300 درصد در ایران افزایش داده شد


صدای استرالیا- شبکه خبری ۹ نیوز استرالیا در گزارشی به گرانی کالاهای اساسی در ایران و نگرانی و خشم مردم پرداخته و نوشت: دیروز (پنج‌شنبه) به طور ناگهانی قیمت کالاهای اساسی مانند روغن، مرغ و تخم‌مرغ و شیر تا ۳۰۰ درصد در ایران افزایش داده شد و بسیاری از مردم نگران ایران ساعاتی پیش از اعمال این افزایش قیمت، با هجوم به فروشگاه‌ها، قفسه‌ها را خالی کردند.

بر اساس تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، خریداران وحشت‌زده با هجوم به فروشگاه‌ها، کالاهای اساسی را درون کیسه‌های بزرگ می‌ریختند. صف‌های طولانی خرید از چهارشنبه در فروشگاه‌ها و خواروبار فروشی‌ها شکل گرفت و ارزش ریال ایران نیز در برابر دلار آمریکا، دیروز سقوط کرد و هر دلار به ۳۰ هزار تومان رسید.

همچنین گزارش‌های NetBlocks.org حاکی است هم زمان با آماده شدن دولت ایران برای ناآرامی‌های احتمالی، اختلالاتی در اینترنت سرتاسر ایران مشاهده شده است.

همچنین اسوشیتدپرس گزارش داد که ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از شکل‌گیری اعتراضاتی در مناطقی از ایران است که البته این خبرگزاری نتوانسته صحت آنها را مستقلا تایید کند؛ اما فیلم‌های منتشره با رویدادهای گزارش شده مطابقت دارد.

بر اساس این گزارش، این صحنه‌ها نه تنها نشان دهنده اضطراب شدیدی است که ایران را، بلکه بر چالش‌های اقتصادی و سیاسی سرسام آور پیش روی مقامات سیاسی ایران را نیز تایید می‌کند.

گفتنی است که قیمت مواد غذایی در سراسر خاورمیانه به دلیل مشکلات زنجیره تامین جهانی و حمله روسیه به اوکراین که هر دو از صادرکنندگان عمده کالاهای اساسی هستند، افزایش یافته است. ایران نیمی از روغن پخت‌وپز خود را از اوکراین وارد می‌کند.

همچنین اگرچه ایران تقریباً نیمی از گندم خود را تولید می‌کند، اما بیشتر نیاز وارداتی کشور از روسیه تامین می‌شود. حالا با افزایش فشارهای ناشی از تورم، قاچاق آرد یارانه‌ای ایران به کشورهای عراق و افغانستان نیز افزایش یافته است.

از سوی دیگر، خشکسالی به اقتصاد ایران آسیب‌های جدی زده و تحریم‌های غرب بر سر توافق هسته‌ای، مشکلات را دوچندان کرده است.

آمارها نشان می‌دهد که تورم در ایران به نزدیک به ۴۰ درصد رسیده که بالاترین سطح از سال ۱۹۹۴ است. بیکاری جوانان نیز همچنان بالاست و مرکز آمار ایران گزارش می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از خانوارهای ایرانی زیر خط فقر هستند.

بر اساس گزارش ۹News، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران وعده ایجاد شغل، لغو تحریم‌ها و نجات اقتصاد را داده است، اما مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست خورده و خانوارهای ایرانی شاهد کاهش شدید قدرت خرید خود بوده‌اند.

دولت در تلاش برای کاهش آثار گرانی، قول داده که به هر شهروند ایرانی ماهانه ۱۴ دلار آمریکا پرداخت کنند.

در همین حال قیمت نان‌های خاص و صنعتی مانند نان باگت و نان ساندویچی ده برابر شده است.

یارانه‌ها و به‌ویژه یارانه‌های نان، برای ایران که در طول تاریخ خود تحت تأثیر شورش‌های نان قرار گرفته، همچنان یک موضوع بسیار حساس است. در دهه ۱۹۴۰، کمبود نان باعث تظاهرات گسترده خیابانی و سرکوب مرگباری شد که احمد قوام نخست وزیر وقت را سرنگون کرد.

در همین حال خاطرات و داغ‌های ناشی از افزایش قیمت سوخت ایران در سه سال پیش نیز همچنان تازه است. در آن زمان، اعتراضات گسترده که خشن‌ترین اعتراضات از زمان ایجاد جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی بود، شکل گرفت و بنا به اعلام  عفو بین‌الملل، صدها تظاهرکننده در سرکوب این تظاهرکنندگان کشته شدند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه