وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اخبار » چین: تجهیز استرالیا به زیردریایی سوخت اتمی نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است

تاریخ انتشار : 1401/12/24 - 3:58

چین: تجهیز استرالیا به زیردریایی سوخت اتمی نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است

صدای استرالیا– چین نسبت به توافق آمریکا، استرالیا و بریتانیا برای تولید مشترک نسل جدیدی از زیردریایی‌ هسته‌ای واکنش نشان […]

چین: تجهیز استرالیا به زیردریایی سوخت اتمی نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است

صدای استرالیا– چین نسبت به توافق آمریکا، استرالیا و بریتانیا برای تولید مشترک نسل جدیدی از زیردریایی‌ هسته‌ای واکنش نشان داده و این سه کشور را به دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی جدیدی متهم کرده است.

وزارت خارجه چین گفته است که توافق این سه کشور «نمود ذهنیت جنگ سرد» است و آنها را متهم کرده است که با انتقال اورانیوم غنی شده به یک قدرت غیر‌هسته‌ای، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را نقض کرده‌اند.

ونبین وانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز خود گفت که جدیدترین بیانیه مشترک ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا نشان می‌دهد که این سه کشور «مسیر اشتباه و خطرناکی را برای پیشبرد منافع ژئوپلیتیکی موردنظر خود انتخاب کرده و نگرانی جامعه بین‌المللی در این زمینه را کاملا نادیده گرفته‌اند.»

روز گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا در یک نشست خبری مشترک در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در سن دیه‌گو، کالیفرنیا، جدیدترین مرحله طرح اوکاس Aukus را اعلام کردند. این طرح که نام آن مخفف اسامی این سه کشور است برای تولید زیردریایی با سوخت اتمی برای استرالیا امضا شده است.

رهبران سه کشور گفتند که هدف از این توافق منظور مقابله با گسترش حضور نظامی تهاجمی چین در اقیانوس آرام گرفته است و استرالیا به زودی اولین زیردریایی سوخت اتمی خود را دریافت خواهد کرد. قرار است نیروی دریایی سلطنتی استرالیا هفت زیردریایی دیگر هم دریافت کند و به این ترتیب، تعداد زیردریایی‌های آن به دوبرابر افزایش خواهد یافت.

منبع: بی بی سی فارسی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه