وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » پناهجوی ۶۱ ساله ایرانی پس از ۹ سال با ویزای موقت آزاد شد

تاریخ انتشار : 1400/10/08 - 4:00

پناهجوی ۶۱ ساله ایرانی پس از ۹ سال با ویزای موقت آزاد شد

صدای استرالیا- یک پناهجوی 61 ساله ایرانی، که به مدت بیش از 9 سال در بازداشت اداره مهاجرت استرالیا بود، بالاخره توانست یک ویزای موقت سه ساله دریافت کند.


صدای استرالیا- یک پناهجوی ۶۱ ساله ایرانی، که به مدت بیش از ۹ سال در بازداشت اداره مهاجرت استرالیا بود، بالاخره توانست یک ویزای موقت سه ساله دریافت کند.

معصومه ترک‌پور، در سال ۲۰۱۱ از ایران گریخت و از آن زمان تا کنون در بازداشت به سر می‌برد. در سال ۲۰۱۸ به او پناهندگی اعطا شد و سپس یک دادگاه پناهندگی تشخیص داد که باید برای او ویزای موقت حفاظتی صادر شود؛ زیرا مشکلات روانی او، از جمله OCD، افسردگی و اختلالات سازگاری، در دوران بازداشت تشدید شده است.

با این حال به دلیل آزمایش‌های سخت شخصیت، ویزای او رد شد. ترک‌پور در طول دوره بازداشت خود، به دلیل تف انداختن و گاز گرفتن کارکنان مرکز نگهداری در مشاجره بر سر غذا و دسترسی به تلفن همراه، به دو ماه زندان محکوم شده بود.

پیش‌تر و در سال ۱۹۹۱ و دو سال پس از فرار اول‌اش از ایران، به او پناهندگی کانادا اعطا شده بود؛ اما به دلیل چاقو زدن به زنی که او را تختخواب با همسر خود یافته بود، به چهار سال زندان محکوم شد و در نتیجه، از دریافت ویزای دائم کانادا محروم شد. ترک‌پور در سال ۲۰۰۵ از کانادا به ایران برگشت تا از پدرش مراقبت کند؛ اما در ایران، به دلیل ترک غیر قانونی کشور، بازداشت شد.

زندانی شدن او در کانادا همچنین موجب شد که او نتواند ویزای دائم استرالیا را بگیرد.

در روز ۱۵ دسامبر و پس از آزادی ترک‌پور، او را در هتلی در ملبورن اسکان داده بودند؛ اما اکنون به او گفته شده که باید به دنبال مکان جدیدی برای اسکان باشد.

بیشتر بخوانید: مسن‌ترین پناهجوی زن بازداشتی در استرالیا: تنها دلخوشی‌ام داشتن یک گوشی موبایل است تا بتوانم منتظر زنگ زدن پسرم باشم

یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی گفت که افراد واجد شرایطی که از بازداشت اداره مهاجرت خارج می‌شوند، می‌توانند تا شش ماه حمایت انتقالی دریافت کنند.

ترک‌پور با بیان اینکه از آزادی پس از این همه سال خوشحال است، افزود که پس از انتقال از یک نوع بازداشت به نوعی دیگر در این سال‌ها، حالا با مشکل تطبیق با شرایط روبه‌روست.

وی گفت: اینکه یکه و تنها در جامعه رها شوم، استرس‌زاست؛ به ویژه اینکه مشکلات حرکتی دارم و هر اتفاقی مرا به شدت عصبی می‌کند.

ترک‌پور گفت که اولین چیزی که پس از آزادی خریده، یک شمع بوده است.

وی افزود: در زندان، برای سال‌ها از روشن کردن شمع محروم بودم و حالا، بالاخره می‌توانم یک شمع بخرم و به یاد مریم مقدس، که او هم تنها بود، روشن کنم.

یانا فاورو، از مرکز منابع پناهجویان گفت: زنانی که ویزای موقت دارند، با مشکلات متعددی در کار، یافتن خانه و سوءاستفاده روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: استرالیا تنها کشوری در جهان است که به افراد پناهجو ویزای حفاظتی موقت می‌دهد. ما مردم را به شکست وامی‌داریم و آنها را به سمت فقر و جداماندگی از اجتماع سوق می‌دهیم.

ترک‌پور اظهار امیدواری کرد که بتواند به پسرش دنیل بپیوندد، که در کانادا زندگی می‌کند.

منبع: گاردین- صبا واصفی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه