وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اخبار » پرداخت‌های جاب‌کیپر کاهش یافت؛ هر آنچه که باید بدانید

تاریخ انتشار : 1399/10/16 - 5:22

پرداخت‌های جاب‌کیپر کاهش یافت؛ هر آنچه که باید بدانید

دفتر خدمات حسابداری ایتکس پلاس - کمک هزینه برنامه حفظ مشاغل یا همان جاب‌کیپر برای هزاران نفر از کارکنان، از چهارم ژانویه سال جدید میلادی کاهش یافته است.


دفتر خدمات حسابداری ایتکس پلاس – کمک هزینه برنامه حفظ مشاغل یا همان جاب‌کیپر برای هزاران نفر از کارکنان، از چهارم ژانویه سال جدید میلادی کاهش یافته است.

با توجه به برنامه دولت برای حذف تدریجی خط نجات اقتصادی، مرحله دوم برنامه حفظ مشاغل، یا JobKeeper 2.0 با کاهش پرداختی‌ها از ۱۲۰۰ دلار در هر دو هفته، به ۱۰۰۰ دلار کاهش یافته است. علاوه بر این، شرایط بنگاه‌های اقتصادی و همچنین سازمان‌های غیر انتفاعی، برای برخورداری از این برنامه، باید مجددا احراز شود؛ زیرا احتمال دارد که وضعیت برخی از آنها تا حدی بهبود یافته باشد که دیگر به این کمک‌ها نیازی نداشته باشند.

شرایط و ویژگی‌های این برنامه را که از روز چهارم ژانویه اجرایی شده، در ادامه توضیح می‌دهیم:

مبلغ پرداختی جاب‌کیپر چقدر خواهد بود؟

کمک هزینه کامل برنامه برای کسانی که همچنان واجد شرایط باشند، به ازای هر هفته ۱۰۰ دلار کاهش یافته است. پیش از این؛ یعنی بین سپتامبر ۲۰۲۰ تا سوم ژانویه ۲۰۲۱، کمک هزینه کامل در هر دو هفته ۱۲۰۰ دلار بود؛ اما از دیروز، این مبلغ به هر دو هفته ۱۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

آیا این مبلغ به ازای هر نفر از پرسنل ثابت است؟

خیر، همانند نسخه اول این برنامه، بسته به ساعت کار هر نفر در بنگاه اقتصادی یا غیر انتفاعی، این مبلغ متفاوت است.

برای مثال، اگر شما بین ماه‌های مارس تا ژوییه ۲۰۲۰ به طور معمول در هفته ۲۰ ساعت یا بیشتر (تقریبا ۲٫۵ روز) کار کرده‌اید، مشمول کمک هزینه کامل ۱۰۰۰ دلار در هر دو هفته خواهید بود. اما اگر کمتر از ۲۰ ساعت در هفته کار می‌کرده‌اید، و هم اکنون به دلیل کرونا امکان این مقدار کار را ندارید، مشمول سطح دوم کمک هزینه می‌شوید که به ازای هر دو هفته ۶۵۰ دلار یا ۳۲۵ دلار در هفته است.

پرداخت جاب‌کیپر تا کی تداوم خواهد یافت؟

به این که این کمک هزینه‌ها دائمی خواهد بود، دل نبندید. در حال حاضر قرار بر این است که فاز دوم این برنامه تا ۲۸ مارس ۲۰۲۱ اجرا شود و پس از آن، احتمال می‌رود که شرایط به حالت عادی بازگردد.

هر چند، همان طور که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که موج بعدی همه‌گیری کرونا چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، حدس زدن درباره آینده این برنامه نیز آسان نخواهد بود.

چرا دولت کمک هزینه‌ها را کاهش داده است؟

دلیل اقتصادی کاهش تدریجی کمک هزینه جاب‌کیپر ساده است: این برنامه بسیار برای دولت پرهزینه است. از سوی دیگر، حذف ناگهانی آن هم تبعاتی منفی دارد.

اگر پرداخت‌ها به یکباره متوقف شود، می‌تواند شرایطی ایجاد کند که مردم دیگر قادر به پرداخت وام، هزینه نگهداری از کودک، بازپرداخت وام خودرو و از این قبیل نباشند. اما دولت قصد دارد شدت شوک اقتصادی حذف ناگهانی صدها هزار نفر از برنامه دریافت کمک هزینه را کاهش دهد.

درست است که بسیاری از افراد همچنان با تبعات سخت اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا درگیرند، اما گذشته از کاهش پرداختی‌های جاب‌کیپر حمایت‌های اقتصادی دیگری نیز برای این دسته از افراد وجود دارد.

صاحبان کسب وکار چکار باید بکنند؟

بنگاه‌های اقتصادی و غیر انتفاعی، برای اینکه مشمول پرداخت کمک هزینه با کارکنان‌شان شوند، باید بتوانند ثابت کنند که مالیات ارزش افزوده کالا و خدمات (GST)آنها در سه ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ (اکتبر، نوامبر و دسامبر) افت کرده است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی و بررسی واجد شرایط بودن، می‌توانید به وب سایت اداره مالیات مراجعه یا با حسابدار و مشاوران مالیاتی حرفه‌ای مشورت کنید.

آیا کارکنان هم باید اقدامی انجام دهند؟

خیر. پرداخت‌های جاب‌کیپر از سوی اداره مالیات انجام و به کارفرمای شما پرداخت می‌شود. اگر  شما واجد شرایط باشید، کارفرما، کمک هزینه جاب‌کیپر را به حقوق شما اضافه می‌کند.

اما اگر فکر می‌کنید که واجد شرایط هستید ولی تا کنون به شما پرداختی انجام نشده، بهتر است اول موضوع را با کارفرمای خود مطرح کنید. اگر قانع نشدید، می‌توانید موضوع را با کمیسیون کار منصفانه در میان بگذارید.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه