وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » وزیر کشور استرالیا: نامه ترک استرالیا، «اشتباهی» برای پناهجویان ارسال شده است

تاریخ انتشار : 1401/08/26 - 3:54

وزیر کشور استرالیا: نامه ترک استرالیا، «اشتباهی» برای پناهجویان ارسال شده است

صدای استرالیا- به گفته وزیر کشور استرالیا، صدها نامه به صورت تصادفی و بدون اطلاع وی، برای پناهندگان و پناهجویان ارسال و از آنها خواسته شده که کشور را ترک کنند.


صدای استرالیا- به گفته وزیر کشور استرالیا، صدها نامه به صورت تصادفی و بدون اطلاع وی، برای پناهندگان و پناهجویان ارسال و از آنها خواسته شده که کشور را ترک کنند.

این نامه‌های در ماه‌های سپتامبر و اکتبر برای حداقل ۴۹۰ پناهنده و پناهجویی که بسیاری از آنان با ویزای بریجینگ در استرالیا زندگی می‌کنند، ایمیل یا پست شده است.

بسیاری از این افراد پس از گذراندن سال‌ها در بازداشتگاه‌های فراساحلی، امیدوار به اقامت دایم در استرالیا هستند.

فرهاد بندش، پناهجوی کرد ایرانی یکی از دریافت‌کنندگان این نامه بوده که پیش‌تر خبر دریافت این نامه را اعلام کرده بود.

بندش حدود یک دهه قبل، پس از فرار از ایران با قایق وارد استرالیا شد و مدت هفت سال را در بازداشتگاه‌های جزیره کریسمس، جزیره مانوس و اقامتگاه‌های مهاجرت در ملبورن گذراند.

در نامه مذکور خطاب به بندش ذکر شده بود: «اسکان در استرالیا گزینه شما نیست … انتظار می‌رود که گزینه‌های دیگر مهاجرت را در پیش بگیرید.»

در این نامه مهلتی سه هفته‌ای به بندش داده شده بود که این وزارتخانه را از مقصد مهاجرتی خود مطلع کند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی نسخه‌هایی از نامه‌ها و ایمیل‌ها مذکور را دیده است که در آنها به گیرندگان گفته شده اسکان مجدد در نیوزیلند را در نظر بگیرند، به کشور دیگری بروند یا داوطلبانه به خانه بازگردند.

برخی از مکاتبات شخصاً به نام پناهجویان ارسال شده است؛ در حالی که در نامه ارسال شده برای برخی افراد، جای نام و نام خانوادگی خالی گذاشته شده است.

این نامه‌ها توسط آلانا سالیوان، دستیار اول دبیر گروه ویژه سیاست‌گذاری و اجرای قاچاق انسان در این وزارتخانه نوشته شده است.

حالا هفته‌ها پس از ارسال نخستین نامه‌ها از سوی وزارت امور داخلی، مدیر دفتر کلر اونیل از سوی وزیر بیانیه‌ای را در این خصوص منتشر کرده است.

در بیانیه مذکور آمده است: «این نامه با دستور یا آگاهی من نبوده و به اشتباه توسط وزارت کشور ارسال شده است. من نامه را قبل از ارسال تصادفی ندیده بودم و درخواست ارسال آن را هم نکرده بودم.»

اونیل در این بیانیه افزوده است: «از وزارتخانه خواسته‌ام از ارسال نامه‌هایی از این نوع جلوگیری و استراتژی ارتباطی خود را در این زمینه تغییر دهد.»

با این حال، دستورالعمل‌های موجود در نامه‌ها با موضع استرالیا در مورد ورود قایق‌ها مطابقت دارد. بر اساس سیاست‌های حزب کارگر و دولت ائتلافی پیشین، کسانی که پس از جولای ۲۰۱۳ با قایق وارد کشور شده‌اند، قادر به اقامت دائم در استرالیا نیستند.

همچنین برای تعدادی از پناهندگان، قراردادهای اسکان مجدد با ایالات متحده و نیوزلند منعقد شده است.

یک سخنگوی وزارت کشور گفت: این نامه‌های برای افرادی ارسال شده که به طور موقت در استرالیا هستند و در حال حاضر مسیر مهاجرت به کشور ثالثی را ندارند، از روند اسکان مجدد خارج شده‌اند یا وزارت اطلاعات جزئیات مسیر اسکان مجدد آنها را دریافت نکرده است.

این وزارتخانه همچنین ادعای خانم اونیل را مبنی بر اینکه نامه‌ها تصادفی ارسال شده‌اند، رد کرد.

این سخنگو افزود: نامه‌ها اشتباهی ارسال نشده و بخشی از رویکرد این وزارتخانه برای شناسایی افرادی است که به طور موقت در استرالیا هستند و برای انتخاب گزینه‌های مهاجرت به کشور ثالث به حمایت نیاز دارند.

فرهاد بندش نیز پس از جولای ۲۰۱۳ با قایق وارد استرالیا شده و به همین دلیل، واجد شرایط اقامت دایم در استرالیا نیست.

با این حال، او گفته است که تصمیم گرفته درخواست دولت برای خروج را نادیده بگیرد و علاقه‌ای به برنامه‌های اسکان مجدد در  ایالات متحده یا نیوزیلند ندارد.

بندش گفت: من یک زندگی در اینجا ساخته‌ام و استرالیایی‌ها خانواده بزرگ من هستند.

این پناهجوی کرد که دو سال پیش آزاد شده به عنوان نوازنده حرفه‌ای مشغول کار است و  روزها نیز به عنوان کارگر کارخانه در ملبورن فعالیت می‌کند.

او همچنین به نشانه تصمیم‌اش برای ماندن در استرالیا، یک سگ خریده و با شریک خود تجارت شراب و جین را راه اندازی کرده است.

حزب کارگر پیش از انتخابات وعده داده بود که ویزاهای حفاظتی موقت را لغو و پناهندگان واجد شرایط را به ویزای دائم منتقل کند، اما به بندش گفته شده که این تغییرات شامل حال او نمی‌شود.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه