وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » وزیر خارجه استرالیا: کانبرا روابط خوبی با تهران دارد

تاریخ انتشار : 1398/06/05 - 13:47

وزیر خارجه استرالیا: کانبرا روابط خوبی با تهران دارد

صدای استرالیا - وزیر امورخارجه استرالیا با بیان اینکه "کانبرا با تهران روابط خوبی دارد" گفت: این اظهارات را رد می کنیم که استرالیا توسط دونالد ترامپ به مرزهای یک درگیری با ایران کشیده شده است.


صدای استرالیا – وزیر خارجه استرالیا با بیان اینکه “کانبرا با تهران روابط خوبی دارد” گفت: این اظهارات را رد می کنیم که استرالیا توسط دونالد ترامپ به مرزهای یک درگیری با ایران کشیده شده است.

به گزاش روز دوشنبه شبکه ای‌بی‌سی استرالیا، ماریس پین وزیر امورخارجه استرالیا تصریح کرد: ما با ایرانی‌ها  روابط خوب کاری داریم و به طور منظم با آنها در حال گفت و گو هستیم ، ما در ایران سفارت داریم و این چیزی است که برخی کشورها قادر به گفتن آن نیستند.

وی در عین حال علت پیوستن استرالیا به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس را آزاد نگه داشتن تردد دریایی در خاورمیانه و تنگه هرمز اعلام کرد.

اظهارات وزیر امورخارجه استرالیا یک هفته پس از اعلام  اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در مورد ائتلاف خلیج فارس مطرح می‌شود. موریسون با بیان اینکه  بخش قابل توجهی از نفت خام مورد نیاز کانبرا از طریق خلیج فارس حمل می شود گفت که این کشور به ائتلاف تحت هدایت واشنگتن در خلیج فارس پیوسته است.

شبکه ای‌بی‌سی استرالیا گزارش داد: تنش‌ها در آبهای خلیج فارس هنگامی بالا گرفت که انگلیس یک تانکر حامل نفت ایران را در این آبها متوقف ساخت و پس از آن ایران نیز یک تانکر انگلیس را درا ین دریا توقیف کرد. ترامپ که آمریکا را از توافقنامه برجام خارج ساخته پس از بازگرداندن تحریم ها علیه ایران اقدام دیگری مبنی بر اعزام نیروهای نظامی ویژه به این آبها کرده است. توافقنامه برجام درسال ۲۰۱۵ توسط اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا به امضا رسیده بود.

ماریس پین وزیر امور خارجه استرالیا در ادامه اظهاراتش با این شبکه خبری گفت: دو موضوع کاملا از هم جدا هستند، استرالیا همچنان خواستار حفظ توافقنامه برجام از سوی همه طرف‌ها ازجمله ایران است و این توافق را به رغم خروج آمریکا از آن هنوز بهترین توافق برای منطقه می‌داند . اما درعین حال استرالیا برای حفاظت از منافع ملی خود به ائتلاف واشنگتن در خلیج فارس پیوست چرا که استرالیایی‌ها از دولت انتظار داشتند که این اقدام صورت گیرد.

پین گفت: این دو موضوع از هم جدا بوده و هر کشوری تصمیمات خود را می‌گیرد و  این که تصمیم مشابه اتخاذ نمی‌کنیم به این معنا نیست که رفتار غیرمعمولی داشته‌ایم.

سناتور پین در پاسخ به این سوال که آیا این ائتلاف از کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه ایران حمایت می‌کند ، گفت: استرالیا از دیپلماسی در قبال لفاظی تهاجمی ترامپ حمایت می‌کند.

منبع: ایرنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه