وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024
» اجتماعی » هر آنچه که باید درباره واکسیناسیون کرونا در استرالیا بدانید

تاریخ انتشار : 1399/10/19 - 6:08

هر آنچه که باید درباره واکسیناسیون کرونا در استرالیا بدانید

صدای استرالیا- نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که واکسیناسیون کووید-19 از اواسط فوریه در استرالیا آغاز خواهد شد، اما این واکسن چگونه و با چه ترتیبی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت؟


صدای استرالیا- نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که واکسیناسیون کووید-۱۹ از اواسط فوریه در استرالیا آغاز خواهد شد، اما این واکسن چگونه و با چه ترتیبی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت؟

اسکات موریسون در جریان کنفرانس خبری خود پیش‌بینی کرد که نهادهای تنظیم مقررات، واکسن فایزر را، که تزریقش در کشورهای مختلف آغاز شده، تا پیش از پایان ماه ژانویه تایید کنند.

به گفته وی، نهادهای رگولاتوری استرالیا، مدت کوتاهی پس از فایزر، واکسن آسترازنکا را نیز تایید خواهند کرد و این بدان معنی است که دو واکسن مختلف در دسترس مردم خواهد بود.

البته هر فرد باید دو دوز واکسن از یک نوع در یک بازه یک ماهه دریافت کند.

در ادامه سوالات اساسی درباره برنامه واکسیناسیون پاسخ داده شده است.

چه کسانی در اولویت دریافت واکسن هستند؟

برنامه واکسیناسیون در ۵ مرحله انجام می‌شود. کارکنان قرنطینه و ماموران مرزی، کارکنان خط مقدم نظام سلامت، کارکنان و ساکنان خانه سالمندان، اولین دریافت کنندگان واکسن خواهند بود. در مرحله دوم، افراد بالای ۷۰ سال، سایر کارکنان نظام سلامت، افراد دارای بیماری، کارکنان خدمات اورژانس و برخی افراد در معرض خطر بالا، مانند کارکنان کارخانه‌های فراورده‌های گوشتی، بومیان و جزیره‌نشینان تنگه تورس که بالای ۵۵ سال سن داشته باشند، واکسینه می‌شوند.

سپس و در مرحله سوم، نوبت به بومیان و جزیره نشینان تنگه تورس می‌رسد که بین ۱۸ تا ۵۴ سال سن دارند. در کنار آنها نیز استرالیایی‌های بالای ۵۰ سال و سایر کارکنان با ریسک بالا واکسن دریافت می‌کنند.

فاز چهارم واکسیناسیون شامل تمامی افراد بالغ  باقی مانده می‌شود. کودکان نیز، در صورت تایید متخصصان، مبنی بر اینکه نیاز به واکسینه شدن دارند، در مرحله پنجم واکسینه خواهند شد.

دلیل اینکه کودکان در آخرین مرحله واکسیناسیون قرار دارند، این است که ریسک ابتلا و انتقال کووید-۱۹ در آنها پایین است. علاوه بر این، واکسن‌ها تا کنون به طور کامل روی کودکان آزمایش نشده‌اند.

طبق برنامه موریسون، قرار است درماه فوریه، هر هفته ۸۰ هزار واکسیناسیون انجام شود و این تعداد به سرعت افزایش یابد؛ به طوری که تا پایان ماه مارس، ۴ میلیون مورد واکسن در دسترس قرار گرفته باشد.

واکسن در چه اماکنی در دسترس خواهد بود؟

واکسن‌ها، بسته به تعداد افراد دارای اولویت دریافت واکسن در هر ایالت و بدون در نظر گرفتن تعداد افراد مبتلا، بین ایالات توزیع می‌شود.

در مرحله اول، بین ۳۰ تا ۵۰ بیمارستان به عنوان هاب (مرکز توزیع) واکسن فایزر تعیین می‌شوند.

کلینیک‌های طب عمومی، کلینیک‌های بیماری‌های تنفسی و سایر کلینیک‌های واکسیناسیون ایالتی به این منظور در نظر گرفته می‌شود و هر کدام از آنها، فقط یک نوع واکسن را ارایه می‌کنند تا بیماران، درباره واکسنی که دریافت کرده‌اند، سردرگم نشوند.

توزیع واکسن فایزر بسیار سخت‌تر است، زیرا این واکسن باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. بنابرای، برای افرادی که در مناطق  دوردست زندگی می‌کنند، واکسن آسترا زنکا ارسال می‌شود.

تا پیش از اینکه استرالیا، تولید واکسن آسترازنکای داخلی را در کارخانه CSL مبلورن انجام دهد، از واکسن‌های وارداتی استفاده خواهد شد.

چرا دسترسی استرالیا به واکسن اینقدر طول می‌کشد؟

کشورهای مختلف، از جمله آمریکا و انگلستان، با دریافت تاییدیه اضطراری، واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند؛ اما به گفته اسکات موریسون، استرالیا نیازی به عجله ندارد، زیرا تعداد موارد، اینجا ابتلا بسیار پایین‌تر است.

دولت باید منتظر تایید واکسن فایزر از سوی سازمان کالاهای دارویی باشد که پیش بینی می‌شود اواخر ماه جاری این تاییدیه را صادر کند. از سوی دیگر، این شرکت آمریکایی، دو هفته پس از دریافت تاییدیه، ارسال محموله‌های واکسن را آغاز خواهد کرد.

به این ترتیب، واکسن فایزر، زمانی بین ابتدا تا نیمه فوریه وارد استرالیا خواهد شد و یک هفته نیز باید برای تست این محموله صرف شود.

موریسون با بیان اینکه کارکنان سازمان کالاهای دارویی، با جدیت و سرعت مشغول انجام مراحل تایید واکسن هستند گفت: تاخیری در این فرایند نداریم و کارها با سرعت بسیار بیشتر از روند معمول تایید واکسن در استرالیا درحال انجام است؛ اما بدون اینکه کار سرسری یا با نادیده گرفتن برخی مراحل انجام شود.

آیا واکسیناسیون اجباری است؟

دولت مکررا اعلام کرده که واکسیناسیون کووید-۱۹ داوطلبانه خواهد بود.

اما اسکات موریسون، روز پنج‌شنبه تاکید کرد که ایالت‌ها، و نه دولت فدرال، قدرت این را دارند که واکسیناسیون را اجباری اعلام کنند.

بنابراین، بنا به گفته نخست‌وزیر، این امکان وجود دارد که در مورد برخی افراد، انجام واکسیناسیون الزام قانونی داشته باشد.

به گفته وی، در کابینه ملی، در مورد ضرورت هماهنگی و تضمین یکپارچگی اقدامات دولت‌های ایالتی و سرزمینی درباره دستورات بهداشت عمومی بحث می‌شود. در این فرایند، تمامی الزامات مرتبط با واکسن در سرتاسر استرالیا، به صورت قانون درخواهد آمد.

چه زمانی الزام به فاصله‌گذاری اجتماعی به پایان می‌رسد؟

به نظر می‌رسد که امسال را هم باید با فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک سر کنیم.

به گفته نخست‌وزیر، اقدامات مقابله با کووید، حتی با وجود واکسیناسیون، در سال ۲۰۲۱ نیز برقرار خواهد بود.

وی افزود: اقدامات covid-safe در سال ۲۰۲۱ یک تجربه زیسته خواهد بود. در این سال نیز جنگ با کووید ادامه خواهد یافت؛ اما واکسن به ما یک قدرت دفاعی و تهاجمی بسیار بهتر می‌دهد.

سیاستمداران چه زمانی واکسینه می‌شوند؟

نخست وزیر گفت که او و گرگ هانت، وزیر بهداشت، پیش از همه و به منظور افزایش اعتماد عمومی، در برابر دوربین‌های تلویزیونی واکسینه خواهند شد.

موریسون گفت: دریافت واکسن از سوی رهبران کشور برای اعتماد عمومی مهم است و من آماده این کار هستم.

وی افزود: در این زمینه گفت‌وگویی با سایر نخست‌وزیران نداشته‌ام؛ اما مطمئنم که آنها نیز برای این کار پیش‌قدم خواهند شد.

البته سایر اعضای دولت‌ فدرال و سایر سیاست‌مداران، باید مانند عموم مردم، در انتظار رسیدن نوبت‌شان بمانند.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه