وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 6 May 2024
» اجتماعی » نکات مهمی که باید درباره وصیت‌نامه و سرنوشت اموال پس از مرگ در استرالیا بدانید

تاریخ انتشار : 1400/11/08 - 6:25

نکات مهمی که باید درباره وصیت‌نامه و سرنوشت اموال پس از مرگ در استرالیا بدانید

صدای استرالیا-  ترتیب دادن مقدمات برای مرگ خود آدم، شاید کار دشواری به نظر برسد؛ اما داشتن برنامه مناسب می‌تواند در این شرایط ناگوار، بسیار مفید واقع شود.


صدای استرالیا-  ترتیب دادن مقدمات برای مرگ خود آدم، شاید کار دشواری به نظر برسد؛ اما داشتن برنامه مناسب می‌تواند در این شرایط ناگوار، بسیار مفید واقع شود.

حالا چه درگیر مرگ یکی از اعضای خانواده یا عزیزان خود باشید و چه به روز وداع خود فکر می‌کنید؛ مهم است که بدانید روال کار چیست.

دو وکیل برنامه‌ریزی املاک متوفیان درباره اینکه چه اتفاقی پس از مرگ افراد، چه با و چه بی وصیتنامه، می‌افتد، توضیح داده‌اند.

اگر شخصی فوت کند و وصیت‌نامه به جا بگذارد، چه می‌شود؟

افرادی که وصیت‌نامه تنظیم می‌کنند، باید یک یا چند نفر را به عنوان وصی، مدیریت املاک خود معرفی کنند.

اغلب افراد، نام همسر یا فرزندان‌شان را به عنوان وصی ذکر می‌کنند. علاوه بر این می‌توان یک فرد متخصص (مانند وکیل یا حسابدار) یا یک موسسه معتمد دولتی را برای انجام این مسوولیت به ازای پرداخت هزینه، انتخاب کرد.

یک روش معمول این است که افراد فرزندان‌شان را به طور مشترک به عنوان وصی معرفی می‌کنند که همه آنها در فرایند اجرا حضور داشته باشند.

کیمبرلی مارتین، وکیل مدیریت دارایی‌های مقیم هوبارت می‌گوید که وصی‌ها مسئولیت‌های مهمی به عهده دارند.

وی می‌افزاید: نخستین مسئولیت آنها انجام امور خاکسپاری است که مطابق قانون، باید بلافاصله صورت بگیرد.

مارتین می‌گوید: پس از انجام خاکسپاری، قدم بعدی این است که مشخص شود، دارایی‌های متوفی چه مواردی را شامل می‌شود. این به معنای یافتن اسناد مالکیت، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و سایر دارایی‌ها به همراه همه بدهی‌هایی است که متوفی ممکن است داشته باشد.

وی افزود: این کاری پیچیده و زمان‌بر است و بسیاری از افراد ممکن است به کمک یک وکیل در این فرایند نیاز داشته باشند.

درخواست توقیف و تقسیم ترکه

وقتی تمامی دارایی‌ها و بدهی‌های متوفی مشخص شد، فرد وصی از دادگاه تقاضای گواهی حصر وراثت می‌کند؛ سندی قانونی که تایید می‌کند وصیت‌نامه فرد درگذشته، معتبر است.

به گفته مارتین، پس از صدور گواهی حصر وراثت، زمان بازپرداخت بدهی‌ها فرامی‌رسد. به این ترتیب، با شناسایی موجودی حساب‌های بانکی، فروش املاک و مستغلات، می‌توانید تمامی کارهای لازم را برای رساندن این دارایی‌ها به ذی‌نفعان انجام دهید.

وی می‌افزاید: ممکن است موضوعات مالی و مالیاتی دیگری نیز باقی مانده باشد که باید به آنها رسیدگی شود. و پس از همه این کارها، زمان تقسیم دارایی‌ها بین ورثه خواهد بود.

به گفته مارتین، حتی در صورت وجود وصیت‌نامه، کارها ممکن است بسته به شرایط بین ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول بینجامد.

به چالش کشیدن وصیت‌نامه

اگر شخصی از بابت اینکه در وصیت نامه نامش ذکر نشده ناراضی باشد، یا معتقد باشد که باید سهم بیشتری از دارایی‌ها به او برسد، می‌تواند وصیت‌نامه را به چالش بکشد.

فیلیپ مک‌گوان، متخصص قانون املاک مستقر در سیدنی، می‌گوید که وصیت‌نامه‌ها معمولا به دو روش به چالش کشیده می‌شوند.

وی توضیح می‌دهد: یکی از این روش‌ها، تشکیک در اعتبار وصیت‌نامه است.

مک‌گوان می‌گوید: ممکن است فرد وصیت کننده در زمانی که وصیت‌نامه را تنظیم کرده، دچار زوال عقل بوده  باشد و فرد می‌تواند بگوید که وصیت‌نامه قبلی، که مثلا پنج سال قبل تنظیم شده، در واقع آخرین وصیت‌نامه معتبر است.

به گفته وی، روش معمول دیگر نیز «ادعای تامین خانواده» نام دارد. به این معنی که فرد می‌تواند مدعی شود میزان سهم او از املاک و دارایی‌ها باید بیش از میزان تعیین شده باشد. در این روش، به اعتبار وصیت‌نامه خدشه وارد نمی‌شود و شخص فقط مدعی است که به اندازه معقول سهم نبرده است.

وی می‌افزاید: برای مثال، اگر شخص متوفی دو فرزند داشته باشد، و تمامی دارایی‌های خود را برای یکی از فرزندانش بگذارد، فرزند دیگر می‌تواند از روش «ادعای تامین خانواده» استفاده کند.

اگر متوفی وصیت‌نامه‌ای به جا نگذارد، چه؟

وقتی شخصی بدون به جا گذاشتن وصیت‌نامه فوت کند، با دارایی‌های او مطابق قوانین بی وصیت رفتار می‌شود. در این موارد، معمولا همسر یا شریک زندگی متوفی، حق اولیه دارایی‌ها را خواهند داشت.

در این وضعیت، به جای درخواست حصر وراثت، ذی‌نفع اولیه که معمولا همسر یا شریک زندگی متوفی است، باید از دادگاه درخواست صدور نامه‌های وصایت کند. این سند قانونی به درخواست کننده امکان جمع آوری دارایی‌ها، پرداخت بدهی‌ها و توزیع اموال بین‌ ذی‌نفعان بر اساس قوانین بدون وصیت را می‌دهد.

به گفته مارتین، در چنین شرایطی، باید به دادگاه ثابت کنید که چه کسی هستید و چرا برای ارایه درخواست، صلاحیت دارید و سپس دادگاه، به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد.

البته ذکر این نکته ضروری است که قوانین بدون وصیت در ایالات و قلمروها متفاوت است.

همچنین فرمول ثابتی وجود دارد که مشخص می‌کند اموال متوفی چگونه تقسیم شود و این مساله ممکن است نتایج ناخوشایندی را برای شما به همراه داشته باشد. برای مثال، اعضای دور خانواده ممکن است سهمی از اموال ببرند.

تکلیف ذخیره بازنشستگی چه می‌شود؟

بر خلاف پول نقد یا املاک، ذخیره بازنشستگی به صورت خودکار به عنوان دارایی فرد متوفی محسوب نمی‌شود.

هر گونه وجوه یا سایر مزایا (مانند بیمه عمر) طبق قانون بازنشستگی و توسط صندوق ذخیره بازنشستگی توزیع می‌شود و نه بر اساس تصمیم وصی یا مندرجات وصیت نامه.

از آنجا که ذخیره بازنشستگی معمولا رقم قابل توجهی است، در صورتی که وصی یک فرد متوفی هستید یا دارید برای مقدمات فوت خود برنامه‌ریزی می‌کنید، دانستن مسایل مرتبط با آن اهمیت دارد.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه