وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » نتایج تحقیق تازه؛ قدرت ذهنی زنانی که آرایش غلیظ تری دارند بیشتر دستکم گرفته می‌شود

تاریخ انتشار : 1400/03/03 - 10:05

نتایج تحقیق تازه؛ قدرت ذهنی زنانی که آرایش غلیظ تری دارند بیشتر دستکم گرفته می‌شود

صدای استرالیا– نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد زنانی که آرایش سنگین‌تری می‌کنند بیشتر در معرض دریافت قضاوت‌هایی بر اساس […]

نتایج تحقیق تازه؛ قدرت ذهنی زنانی که آرایش غلیظ تری دارند بیشتر دستکم گرفته می‌شود

صدای استرالیا– نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد زنانی که آرایش سنگین‌تری می‌کنند بیشتر در معرض دریافت قضاوت‌هایی بر اساس جذابیت جنسی خود هستند تا بر اساس ظرفیت‌های ذهنی و اخلاقی‌شان.

محققان در دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی استرالیا که این پژوهش را انجام داده‌اند می‌گویند آرایش زیاد الزاما با ارزیابی مثبت از سوی دیگران همراه نیست.

در این پژوهش که به منظور دریافت تاثیر مثبت یا منفی صنعت چند میلیارد دلاری لوازم آرایشی بر زنان صورت گرفته است، محققان از زنانی ۱۸ تا ۵۹ سال خواستند تصور کنند که قصد شرکت در یکی از چهار سناریوی فرضی زیر را دارند؛ قرار دوست‌یابی، مصاحبه شغلی، پست عکس در اینستاگرام یا رفتن به فروشگاه مواد غذایی.

پس از تعیین سناریو از زنان تقاضا شد که برای شرایط فرضی عکس خود را با استفاده از یک برنامه دیجیتالی آرایش کنند یا در مورد نحوه آرایش خود بنویسند و بعد از آن ارزیابی خود را از شخصیت‌شان (از نظر قابلیت‌ رقابت با زنان دیگر، میزان توانایی ذهنی و اخلاقی، انسانیت و غیره) بگویند.

محققان می‌گویند نتایج نشان می‌دهد میزان آرایش با تلقی و درک زنان از خودشان ارتباط معناداری نشان نمی‌دهد. با این حال وقتی پژوهشگران آزمایش مکمل را اجرایی کردند و به شماری از زنان و مردان عکس‌های زنان بدون آرایش و دارای آرایش سنگین شرکت کننده در آزمایش قبلی را نشان دادند، تفاوت پدیدار شد.

بنابر یافته‌های این تحقیق زنان با آرایش بیشتر از جذابیت ظاهری بیشتری برخوردار شدند که باعث می‌شد تلقی دیگران از آن‌ها متفاوت شود و این زنان را نیرومندتر و فعال‌تر تلقی کنند. اما در عین حال احتمال بالاتری وجود داشت که به زنان با آرایش غلیظ تر به گونه‌ای نگاه شود که آماده برقراری رابطه جنسی تفننی نیز هستند.

محققان می‌گویند ارتباط بین آرایش و جذابیت نیست که باعث شیءانگاری جنسی زنان می‌شود، بلکه ارتباط بین آرایش و رفتار جنسی در چشم‌ ناظر است که گاه باعث می‌شود زنان با آرایش سنگین‌تر، کمتر از لحاظ توانایی‌های ذهنی و قابلیت‌های اخلاقی‌شان قضاوت شوند.

در مقاله منتشره آمده است میزان آرایش زن بر درک دیگران از توانایی‌های ذهنی و احساسات او تاثیر می‌گذارد. با این حال مثبت یا منفی بودن این برداشت‌ها به تلقی فرد ناظر از ارتباط بین آرایش، جذابیت و تمایل برای برقراری رابطه جنسی بستگی دارد.

نویسندگان می‌گویند هرچند یافته‌های آنان قطعیت ندارد، با این حال نتایج تحقیق نشان می‌دهد میزان آرایش می‌تواند در مواردی زنان را هدف تلقی‌های شی‌انگارانه قرار دهد.

نتایج این تحقیق در نشریه «روانشناسی اجتماعی اروپا» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , فرهنگی
ارسال دیدگاه