وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » مگر ال‌نینو نیست؟ چرا در ایالت‌های شرقی استرالیا اینقدر باران می‌بارد

تاریخ انتشار : 1402/10/19 - 12:15

مگر ال‌نینو نیست؟ چرا در ایالت‌های شرقی استرالیا اینقدر باران می‌بارد

صدای استرالیا– زمانی که اداره هواشناسی استرالیا در ماه سپتامبر رویداد ال‌نینو را اعلام کرد، درباره فرا رسیدن تابستانی داغ […]

مگر ال‌نینو نیست؟ چرا در ایالت‌های شرقی استرالیا اینقدر باران می‌بارد

صدای استرالیا– زمانی که اداره هواشناسی استرالیا در ماه سپتامبر رویداد ال‌نینو را اعلام کرد، درباره فرا رسیدن تابستانی داغ و خشک هشدار داده شد.

اما برای هزاران کوئینزلندی، به ویژه در مناطق سیل زده جنوب شرقی و شمال دور این ایالت، اوضاع طور دیگری رقم خورده است.

چرا تابستان امسال اینقدر پر بارش بود؟

کارشناسان هواشناسی می‌گویند ترکیبی از تصورات نادرست درباره ال‌نینو و همچنین چندین عامل آب و هوایی از شرایط پر بارش نقش دارند.

دکتر جاسی براون، مدیر تحقیقات برنامه اطلاعات اقلیمی CSIRO رفتار ال‌نینو را به یک کوکی فرفره‌ای شکلاتی تشبیه می کند و می‌گوید: صرف‌نظر از هر گونه پیش‌بینی، امکان برابری برای اینکه سالی پر بارش، خشک یا معمولی داشته باشیم وجود دارد. اما وقتی می‌دانیم که ال‌نینو حاکم خواهد بود، پیش‌بینی‌ها تغییر می‌کند و بخش خشک در کوکی فرفره‌ای بزرگ‌تر از بخش پر بارش می‌شود.

پروفسور اندرو داودی از دانشگاه ملبورن نیز می‌گوید: اغلب تصور می‌شود که توفان‌ها با الگوهای آب و هوایی مرتبط هستند، اما اینطور نیست.

وی می‌افزاید: این بدان معنی نیست که همیشه هوا همواره گرم و خشک خواهد بود، بلکه در برخی مناطق و فصول سال احتمال وقوع شرایط گرم و خشک افزایش می‌یابد.

چرا اینقدر توفان می‌شود؟ مگر ال‌نیناست؟

توفان‌ها و توفان‌های تندری کاملا با هم متفاوتند.

چندین عامل موجب افزایش بارندگی و توفان‌های تندری در ساحل شرقی شده؛ اما عامل اصلی دمای نسبتا بالای سطح آب اقیانوس در نزدیکی شرق استرالیاست.

داودی توضیح می‌دهد: گرم شدن سطح اقیانوس منجر به افزایش بخار آب در هوا می‌شود که به بارندگی و رطوبت بیشتر و در نتیجه افزایش احتمال توفان و رعد و برق می‌انجامد. این مساله می‌تواند موجب بارندگی‌های بسیار شدید و در برخی موارد وقوع سیل شود. 

اداره هواشناسی همچنین اعلام کرده که وقوع نوسان قطب جنوب یا حالت حلقوی مثبت جنوبی (SAM) در کنار دمای بسیار بالای سطح آب در دریای تاسمان، به افزایش بارندگی‌ها دامن زده است.

به گفته یکی از سخنگویان اداره هواشناسی، وقوع SAM دائما مثبت در طول ال‌نینو غیر معمول است؛ زیرا این وضعیت عمدتا در مرحله لانینا اتفاق می‌افتد.

چرا ال‌نینو در مناطق مختلف استرالیا متفاوت است؟

در طول ماه گذشته، کوئینزلند با بارندگی‌های بی‌سابقه رو‌به‌رو بوده و استرالیای جنوبی و استرالیای غربی با موج گرمایی شدید و آتش‌سوزی جنگل‌ها درگیر بوده‌اند.

دکتر براون تفاوت در تجربه ال‌نینو در کشور را به میانگین شرایط گرم و خشک و نه یک کلیت نسبت می‌دهد و می‌گوید: وقتی در مورد شرایط خشک ال نینو صحبت می‌کنیم، به این معنا نیست که همه جا کم‌بارش خواهد بود؛ بلکه به طور میانگین با شرایط خشک مواجهیم.

وی می‌افزاید: واقعیت این است که هر ال‌نینو با ال‌نینوی دیگر متفاوت است و الگوی مشخصی برای رفتار آنها وجود ندارد، بنابراین هر سال با یک تجربه جدید مواجهیم. معمولاً منطقه حوضه آبریز موری-دارلینگ معمولاً بیشتر مرتبط با شرایط ال‌نینو است و این مساله در امتداد خط ساحلی کمتر دیده می‌شود.

آیا این شرایط ناشی از تغییر اقلیم است؟

سناتور موری وات، روز سه‌شنبه وضعیت آب و هوایی جنوب شرقی کوئینزلند را به تغییرات اقلیم نسبت داد و گفت: باید به خاطر داشته باشیم که با تغییر اقلیم، بیش از گذشته شاهد این رویدادهای شدید آب و هوایی خواهیم بود.

به طور خلاصه، ال‌نینو نتیجه تغییر اقلیم نیست، اما یکی از نتایج تغییر اقلیم می‌تواند بروز ال‌نینوهای شدید‌تر باشد.

دکتر براون می‌گوید: ما دهه‌ها تحقیق انجام داده‌ایم و می‌دانیم که ال‌نینو و لانینا همچنان اتفاق خواهد افتاد، اما کاملاً مشخص نیست که تغییر اقلیم چه تاثیری بر آنها خواهد گذاشت. اینکه آنها را شدیدتر یا ضعیف‌تر می‌کند یا تکرارپذیرتر هنوز مشخص نیست.

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله علمی Hydrology and Earth System Sciences در مورد تأثیرات تغییر اقلیم بر بارندگی‌های شدید منتشر شده، نشان می‌دهد که به ازای هر درجه افزایش گرمایش جهانی، باید بین ۸ تا ۱۵ درصد افزایش باران‌های شدید در نظر گرفته شود.

این در حالی است که از دوره پیشاصنعتی تا کنون، سیاره زمین به طور متوسط یک درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده است.

پس چشم انداز باقی فصل چیست؟

اداره هواشناسی پیش‌بینی کرده که از ژانویه تا مارس، همچنان شاهد افزایش احتمال بارندگی‌های بیش از میانگین در بخش‌هایی در جنوب شرقی کوئینزلند، شرق نیوساوت‌ولز و ویکتوریا خواهیم بود. اما احتمال شرایط «بارندگی خنثی» در بخش‌های داخلی و جنوبی کشور هم وجود دارد؛ یعنی احتمال بارش بیش از میانگین در آنها در حد ۵۰ درصد است.

به گفته یک سخنگوی اداره هواشناسی، برای اکثر مناطق استرالی غربی، بخش‌هایی از قلمرو پایتختی و بخش‌های کوئینزلند احتمال شرایط خشک‌تر از میانگین بیشتر خواهد بود.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه