وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اجتماعی » مهاجرانی که تحصیلات بالاتر داشته اما برای پیدا کردن کار مشکل دارند!

تاریخ انتشار : 1401/08/04 - 4:06

مهاجرانی که تحصیلات بالاتر داشته اما برای پیدا کردن کار مشکل دارند!

صدای استرالیا - آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که به طور میانگین مهاجران نسبت به افرادی که در استرالیا به دنیا آمده‌اند تحصیلات بالاتری دارند، اما بسیاری از آنها در مشاغلی پائینتر از سطح مدرک آموزشی‌شان کار می‌کنند و یا به طور کلی در پیدا کردن کار با مشکل مواجه هستند.


صدای استرالیا – آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که به طور میانگین مهاجران نسبت به افرادی که در استرالیا به دنیا آمده‌اند تحصیلات بالاتری دارند، اما بسیاری از آنها در مشاغلی پائینتر از سطح مدرک آموزشی‌شان کار می‌کنند و یا به طور کلی در پیدا کردن کار با مشکل مواجه هستند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی استرالیا در گزارشی به موضوع اشتغال مهاجران پرداخته و نوشت: امین نیازی ۳۵ ساله متولد افغانستان و اهل ملبورن است. کمتر کسی رزومه‌ موثری به اندازه او دارد. امین محقق اکولوژی جنگل و تغییرات اقلیمی با مدرک فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه کیوتو در ژاپن است. او مدیریت سازگاری با تغییرات آب و هوا و مدیریت منابع طبیعی را در افغانستان و سرپرستی پروژه‌هایی را برای گروه‌های بین‌المللی از جمله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، وزارت کشاورزی آمریکا و برنامه دولت استرالیا با عنوان AusAid بر عهده داشته است. علاوه بر این او به چهار زبان مسلط است اما دکتر نیازی در استرالیا برای یافتن کار در رشته خود با مشکل مواجه شده است.

نتایج سرشماری

داده‌های سرشماری جدیدی که در ماه جاری منتشر شد، نشان داد که به طور متوسط مهاجرانی مانند دکتر نیازی سطح تحصیلات بالاتری نسبت به افراد متولد استرالیا دارند اما بسیاری از این مهاجران در مشاغلی بسیار پایین‌تر از سطح تحصیلات خود مشغول به کار هستند یا برای یافتن کار با مشکل مواجه هستند.

نتایج سرشماری اداره آمار استرالیا نشان داد که استرالیایی‌ها بیش از هر زمان دیگری به تحصیلات خود ادامه می‌دهند و بیش از ۱۱ میلیون نفر دارای مدارک تحصیلی حرفه‌ای یا عالی هستند. این رقم افزایش ۲۰ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد.

درحالی‌که ۵۶ درصد از افراد متولد استرالیا دارای مدارک تحصیلی مربوط به دوره پس از مدرسه هستند، این رقم برای متولدین خارج از استرالیا ۶۳ درصد و برای استرالیایی‌هایی که در هند و بنگلادش متولد شده‌اند ۸۲ درصد است.

دکتر نیازی که به دلیل تسلط طالبان بر افغانستان مجبور به فرار از کشور خود شده است، پس از هفت ماه جستجوی کار در استرالیا، در حال آغاز یک دوره کارآموزی سه ماهه در اداره محیط زیست، زمین، آب و برنامه‌ریزی استرالیا است.

موانع کلیدی

ادی نگ، استاد رفتار سازمانی در دانشگاه جیمز کوک که مطالعه‌ای را درباره مهاجران ماهر و تجربه آنها در استرالیا انجام داده است، توضیح می‌دهد: یکی از موانع کلیدی بر سر راه مهاجران ماهر برای یافتن شغل مناسب در استرالیا، بی‌اعتمادی عمومی نسبت به اعتبار مدارک خارج از این کشور است، حتی اگر دولت اعلام کند که اعتبار این مدارک معادل مدارک استرالیا است. همچنین داشتن شبکه‌ای از سرمایه اجتماعی برای یافتن شغل در استرالیا اهمیت زیادی دارد چون فرهنگ شفاهی در این کشور مهم است. همچنین پاندمی کووید-۱۹ فرصت‌های شغلی را نیز تغییر داده به طوری که نیاز بیشتری را در صنایع خدماتی و مهمان‌نوازی به جای مشاغل با مهارت ایجاد کرده است.

نگ افزود: همچنین میزان و نحوه ارائه اطلاعات در مصاحبه‌های کاری نیز اهمیت زیادی دارند. وقتی در مصاحبه کاری، داوطلبانه اطلاعاتی را ارائه می‌کنید که لازم نیستند مانند سرگرمی‌ها و علایق، ممکن است حتی با وجود داشتن شایستگی لازم، به دلیل عدم تناسب با علاقه‌مندی‌های کارفرما از رقابت برای گرفتن شغل موردنظر خود خارج شوید. سیستم‌های غربالگری الکترونیکی که فقط اطلاعات مربوط به شغل را استخراج می‌کنند، می‌توانند فرصت‌های بسیار بهتری را مهاجران ماهر ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: همچنین تمرین و آموزش درباره فرآیند جستجوی شغل و تفاوت‌های فرهنگی مانند دست دادن یا تماس چشمی که می‌تواند تاثیرات بسیار متفاوتی از فرهنگی به فرهنگ دیگر داشته باشد، بسیار مهم هستند.

استاد رفتار سازمانی در دانشگاه جیمز کوک گفت: دانستن نحوه مشارکت در فرآیند جستجوی کار، دانستن اینکه چه چیزی را در رزومه خود بنویسیم، حتی اینکه چگونه شغل موردنظر خود را جستجو کنیم، همگی مهم هستند. مهاجرانی که در سنین پایین‌تر وارد استرالیا می‌شوند، مزایایی در این زمینه دارند چون زمان دارند تا با شیوه‌های استرالیایی، اجتماعی شوند و اغلب حداقل یک مدرک محلی هم می‌گیرند.

پروفسور نگ گفت: فرصت‌های کسب تجربه استرالیایی مانند داوطلب شدن یا پیوستن به گروه‌های محلی نیز می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

دوره آموزشی کوتاه‌مدت

کاترین اسکارت، مدیر اجرایی AMES که در زمینه برقراری ارتباط مهاجران ماهر با شغل مدنظرشان فعالیت می‌کند، توضیح داد: برنامه مهاجرت حرفه‌ای افراد ماهر یک دوره کوتاه‌مدت شامل راهنمایی، مربی‌گری، مشاوره شغلی و شبکه‌سازی است. این دوره چهار هفته‌ای افراد مهاجر ماهر را با یک مربی از حرفه انتخابی خود جفت می‌کند.

این آژانس همچنین در زمینه انجام مصاحبه، بررسی رزومه‌ها و دانستن نیازهای کارفرمایان به مهاجران ماهر کمک می‌کند.

اسکارت گفت: نتایج فوق‌العاده‌ای بدست آمده است به طوری که حدود ۸۰ درصد از افراد پس از گذراندن این برنامه، کار پیدا کرده‌اند. در حالت ایده‌آل، چنین دوره‌هایی باید از طریق برنامه‌های دولتی در دسترس همه مهاجران ماهر قرار بگیرد اما در عین حال مدیریت انتظارات از سوی مهاجران ماهر نیز مهم است، یعنی افراد وقتی برای نخستین بار وارد استرالیا می‌شوند احتمالا دیدگاهی بیش از حد خوشبینانه درباره یافتن شغل موردنظر خود دارند که باید این دیدگاه مدیریت شود. مشغول به کار شدن آن دسته از مهاجران که شبانه و بدون هیچ اموالی خانه خود را ترک کرده‌اند و به استرالیا آمده‌اند، پیچیده‌تر نیز است.

منبع ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , , , , , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
دیدگاه کاربران کل نظرات :1
  • Roshanak Rezaeipour

    تاریخ : ۷ - آبان - ۱۴۰۱

    Hi
    I am electrical engineer.. I have moved to Austalia in 2017. My degree is P.h.D of electrical engineer from IUST. Currently I am working as a tech in Zone Bowling and actively looking for any engineering opportunity in Sydney. I have several years of academic experience in iran but, limited practical experience


    پاسخ

ارسال دیدگاه