وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » ماهواره‌های جاسوسی چین بر فراز استرالیا جولان می‌دهند

تاریخ انتشار : 1402/05/28 - 12:32

ماهواره‌های جاسوسی چین بر فراز استرالیا جولان می‌دهند

صدای استرالیا– صدها ماهواره چینی در حال حاضر از آسمان استرالیا عبور می‌کنند و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های آموزشی نظامی […]

ماهواره‌های جاسوسی چین بر فراز استرالیا جولان می‌دهند

صدای استرالیا– صدها ماهواره چینی در حال حاضر از آسمان استرالیا عبور می‌کنند و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های آموزشی نظامی با شرکت آمریکا و سایر شرکای منطقه‌ای را جمع‌آوری می‌کنند.

داده‌های تجاری فضا که به دست شبکه ABC رسیده حاکی از نظارت و جاسوسی کامل چین از رزمایش پایان یافته «طلسم شمشیر» و همچنین رزمایش دریایی «مالابار» است که هم اکنون در سیدنی در حال برگزاری است.

شرکت دفاعی EOS Space Systems که در کانبرا مستقر است، در ماه جولای سه ماهواره چینی مدار ثابت زمین را ردیابی کرد که در موقعیتی پایین خط استوا و به منظور نظارت بر رزمایش طلسم شمشیر در شمال استرالیا حرکت می‌کردند.

ماهواره شیان ۱۲-۰۱ چین در حالی شناسایی شد که بر فراز شمال استرالیا به سمت غرب حرکت می‌کرد. ماهواره‌های شیجیان-۱۷ و شیجیان-۲۳ نیز برای جاسوسی از مناطقی که تمرینات در آن انجام می شد در حال حرکت به سمت شرق بودند.

از زمان آغاز رزمایش مالابار در روز ۱۰ آگوست، صدها ماهواره کوچک چینی نیز در مدار لئو ردیابی شده‌اند که هزاران پرواز در ارتفاعات پایین بر فراز قاره استرالیا انجام می‌دهند و تمرکز اطلاعاتی آنها بر فعالیت کشتی‌های جنگی در اطراف بندر سیدنی است. 

جیمز بنت از شرکت EOS Space Systems گفت: ما بیش از ۳۰۰ ماهواره را ردیابی کرده‌ایم که فعالیت‌های نظامی را زیر نظر دارند. پروازهای این ماهواره‌ها بر فراز خلیج سیدنی از زمان آغاز رزمایش مالابار بیش از سه هزار پرواز بوده است.

رزمایش مالابار با حضور نیروهای دریایی استرالیا، هند و ژاپن برگزار می‌شود.

فضا حوزه‌ای با اهمیت روزافزون در عملیات نظامی مدرن در سراسر جهان قلمداد می‌شود و در گزارش اخیر بازبینی استراتژیک دفاعی استرالیا نیز به عنوان عنصر کلیدی برای نیروی نظامی یکپارچه‌ طبقه‌بندی شده است.

داده‌های مربوط به فعالیت فضایی اخیر چین با استفاده از تلسکوپ‌های مستقر در خارج از کانبرا و در لیرمانت استرالیای غربی جمع‌آوری شده و سپس توسط کارکنان EOS برای شناسایی دقیق ماهواره‌ها و مسیرهای پرواز آن‌ها تجزیه و تحلیل شده است.

وزارت دفاع از ارائه جزئیات در مورد چگونگی جاسوسی و کاهش تهدیدات ناشی از فعالیت ماهواره‌ای چین بر فراز استرالیا در طول رزمایش‌های مذکور خودداری کرده است.

جیمز براون، مدیر اجرایی انجمن صنعت فضایی استرالیا گفت: ما شاهد پرتاب تعداد بی سابقه‌ای ماهواره‌ جاسوسی و نظارتی چین در سال‌های اخیر بوده‌ایم و استرالیا هدف همه این فعالیت‌ها است. فضا در حال تبدیل شدن به یک حوزه حیاتی در درگیری‌های احتمالی آینده  است.

وی افزود: چین صدها ماهواره نظامی و اطلاعاتی دارد که نه تنها از استرالیا و متحدانش اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند؛ بلکه در برخی موارد در نزدیکی ماهواره‌های استرالیا و متحدانش مانور می‌دهند و فعالیت آنها را مختل می‌کنند.

براون تاکید کرد: در مقابل، استرالیا نه تنها ماهواره نظامی ندارد، بلکه مطمئنا قادر نیست که مانند چین به جمع‌آوری تصاویر بپردازد. 

حزب کارگر در ماه ژوئن اعلام کرد که به منظور صرفه‌جویی در بودجه، برنامه دولت موریسون برای توسعه ماهواره‌های استرالیایی را کنار می‌گذارد. هدف از برنامه توسعه ماهواره‌ای جمع‌آوری داده در مورد بلایای طبیعی، کشاورزی و نظارت دریایی عنوان شده بود.

براون گفت: نکته طنز ماجرا اینجاست که چین ۳۰۰ ماهواره برای رصد اطلاعاتی استرالیا متمرکز کرده؛ در حالی که دولت خود ما، بودجه پرتاب ۴ ماهواره به فضا را هم قطع کرده است.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه